Citat:
Stefan Hedlund har jag inga dåliga erfarenheter av. Läst hans bok:
vilken inte alls är speciellt överslätande. Nämner oligarker till höger och vänster. Boken hade även åsikten att Ryssland bäst återindustrialiseras genom en massiv satsning på sin armé vill jag minnas (över 10 år sedan jag läst den).
Han publicerade även en debattartikel i februari 2015. Tycker han är objektiv och korrekt i sin bedömning.
http://unvis.it/www.svd.se/opinion/b...na_4348839.svd
vilken inte alls är speciellt överslätande. Nämner oligarker till höger och vänster. Boken hade även åsikten att Ryssland bäst återindustrialiseras genom en massiv satsning på sin armé vill jag minnas (över 10 år sedan jag läst den).
Han publicerade även en debattartikel i februari 2015. Tycker han är objektiv och korrekt i sin bedömning.
http://unvis.it/www.svd.se/opinion/b...na_4348839.svd
Jag har skrivit om Stefan Hedlund tidigare. Hans sätt att argumentera är tvetydigt.
Att väst inte har agerat taktiskt inför Ukrainas närmande till EU är ett faktum. Rysslands krig mot Georgien var en varningsklocka som ignorerades av väst. Man trodde att Ukraina kunde göra sitt vägval utan ingripande av Ryssland. Att först nu ösa enorma summor pengar via IMF ställer krav på att landet inte destabiliseras. Rysslands krigföring sker just i syfte att destabilisera Ukraina och därmed förhindra närmandet till EU.
Vidare är Hedlunds synsätt på sanktionerna korrekta. De är mycket riktigt verkningslösa då de inte är tillräckligt kraftfulla. Man kan inte förvänta sig att Ryssland gör något om inte sanktionerna biter tillräckligt. Nu har dock oljeprisfallet medverkat till att den ryska ekonomin blöder stort.
Hedlunds sammanfattning, och min också för den delen, av dagens Ukraina är att man står inför två vägskäl - antingen jobbar väst för att komma fram till en fredlig lösning, likt Münchenöverenskommelsen, som passar Ryssland i syfte att göra slut på kriget eller så går man in fullt ut och stödjer Ukraina såväl militärt som ekonomiskt.
Man kan inte förneka Hedlunds argumentation i detta fall. Rysslands agerande försvarar han inte, dock ser han Rysslands agerande som en logisk följd av att väst inte har tagit det ryska hotet på allvar.