Citat:
Du snackar så mycket skit att det är pinsamt att läsa. Det betyder att du kan byta ut själva stereon, för det sitter en extra förstärkare som sköter ljudet till högtalarna i dörren, så de påverkas inte 
Men Saabar är lite krångliga att få rätt på eftersom de har ett annorlunda system. Ska du ha en ny stereo så behöver den vara enkel-din, och du behöver en adapter från dubbel-din till enkel. Knapparna på ratten kommer att sluta fungera om du inte köper en stereo från ett märke som har extratillbehör för just rattstyrning till Saab. Kenwood väljer många Saab-ägare, och även en del Pioneer. Men då pratar vi andra summor. Sedan är impedansen långt ifrån standard på Saab. Man kan titta på baksidan av ett högtalarelement för att vilken impedans den har. Det är en siffra följt av en ohm-symbol: Ω
Så t.ex. 4 Ω som är standard för det mesta. Men Saabs olika högtalare har andra impedanser än standard, och det förstör ljudbilden något enormt när man sätter in en annan stereo så att du är beredd på det. Som exempel nämnde jag innan att högtalarna i dörrarna har en impedans på 2 Ω. Sätter du då in en stereo som är gjord för 4 Ω så låter högtalarna bara hälften så mycket. Då får man byta till högtalare med 4 Ω impedans. Nu påverkar ju inte det dörrhögtalarna eftersom de drivs separat, men dina andra högtalare kommer att lida. Jag kommer inte ihåg på rak arm vilka impedanser de andra högtalarna har men det kan man säkert googla fram, eller så får du skruva ur dem och kolla
Skulle det visa sig att de trots allt har 4 Ω så är det fritt fram!
När det gäller ljud i Saabar så brukar det bli att man antingen byter allt eller inget. Ett alternativ annars är att köpa CDConnect så att du får en AUX-ingång, och spela genom MP3-spelare, telefon, osv. Det har jag gjort i min 9-5
Och som sagt, högtalarna där bak kan du byta till lite saftigare 6x9or, så får du lite mer dunka dunka
Baslådan borde inte påverkas alls eftersom den inte tillhör originalsystemet så där kan du vara lugn
Men det blir ju lite jobbigt om du bara hör den och högtalarna i dörrarna, o så världens skitljud fram. Kommer att bli helskumt.

Men Saabar är lite krångliga att få rätt på eftersom de har ett annorlunda system. Ska du ha en ny stereo så behöver den vara enkel-din, och du behöver en adapter från dubbel-din till enkel. Knapparna på ratten kommer att sluta fungera om du inte köper en stereo från ett märke som har extratillbehör för just rattstyrning till Saab. Kenwood väljer många Saab-ägare, och även en del Pioneer. Men då pratar vi andra summor. Sedan är impedansen långt ifrån standard på Saab. Man kan titta på baksidan av ett högtalarelement för att vilken impedans den har. Det är en siffra följt av en ohm-symbol: Ω
Så t.ex. 4 Ω som är standard för det mesta. Men Saabs olika högtalare har andra impedanser än standard, och det förstör ljudbilden något enormt när man sätter in en annan stereo så att du är beredd på det. Som exempel nämnde jag innan att högtalarna i dörrarna har en impedans på 2 Ω. Sätter du då in en stereo som är gjord för 4 Ω så låter högtalarna bara hälften så mycket. Då får man byta till högtalare med 4 Ω impedans. Nu påverkar ju inte det dörrhögtalarna eftersom de drivs separat, men dina andra högtalare kommer att lida. Jag kommer inte ihåg på rak arm vilka impedanser de andra högtalarna har men det kan man säkert googla fram, eller så får du skruva ur dem och kolla
Skulle det visa sig att de trots allt har 4 Ω så är det fritt fram!När det gäller ljud i Saabar så brukar det bli att man antingen byter allt eller inget. Ett alternativ annars är att köpa CDConnect så att du får en AUX-ingång, och spela genom MP3-spelare, telefon, osv. Det har jag gjort i min 9-5
Och som sagt, högtalarna där bak kan du byta till lite saftigare 6x9or, så får du lite mer dunka dunka
Baslådan borde inte påverkas alls eftersom den inte tillhör originalsystemet så där kan du vara lugn
Men det blir ju lite jobbigt om du bara hör den och högtalarna i dörrarna, o så världens skitljud fram. Kommer att bli helskumt.Han kan använda både 1-din och 2-din om det finns plats, vilket det borde göra eftersom Saab original är 2-din. Om han kör med 1-din behöver han en stereoram. Anslutningen i Saab 9-5 är vanlig ISO, så det borde vara samma sak i 9-3 av denna årsmodell. Det enda som inte fungerar med eftermarknadsstereo är rattknapparna. Men det kostar nästan lika mycket som stereon att fixa, så låt bli och använd stereons knappar i stället.
Impedansen har ingen betydelse eftersom, som du själv skriver, dörrhögtalarna som ligger på 2 Ohm drivs av bilens eget slutsteg, så de påverkar inte stereon. Dessutom har dagens huvudenheter mer effekt än för 15-20 år sen, så de klarar mer. Men det är som sagt ingen issue i hans fall. Om han spelar på normala nivåer räcker stereon. Basen drivs av stereons lågnivå, så inte heller det är ett problem. Han måste byta stereo för att Saab orignal inte har lågnivåutgång. Det enda som kan ställa till det ljudmässigt är att han inte kan justera nivån på de olika kanalerna. Ohms lag har ingenting med det att göra. Då är verknngsgraden viktigare, för att få rätt balans alltså. Eftersom Saab har anpassat högtalarna någorlunda till varandra från början ska han INTE börja med att byta högtalare. Byt stereo först och se hur långt det räcker först. Använd fader för att sänka ljudnivån på framhögtalarna. Till exempel. Nivåanpassning räcker långt, sen kan du börja använda eq för att FINjustera ljudet.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-04-22 kl. 05:28.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-04-22 kl. 05:28.