2015-04-22, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpete
Det betyder att du kan byta ut själva stereon, för det sitter en extra förstärkare som sköter ljudet till högtalarna i dörren, så de påverkas inte

Men Saabar är lite krångliga att få rätt på eftersom de har ett annorlunda system. Ska du ha en ny stereo så behöver den vara enkel-din, och du behöver en adapter från dubbel-din till enkel. Knapparna på ratten kommer att sluta fungera om du inte köper en stereo från ett märke som har extratillbehör för just rattstyrning till Saab. Kenwood väljer många Saab-ägare, och även en del Pioneer. Men då pratar vi andra summor. Sedan är impedansen långt ifrån standard på Saab. Man kan titta på baksidan av ett högtalarelement för att vilken impedans den har. Det är en siffra följt av en ohm-symbol: Ω

Så t.ex. 4 Ω som är standard för det mesta. Men Saabs olika högtalare har andra impedanser än standard, och det förstör ljudbilden något enormt när man sätter in en annan stereo så att du är beredd på det. Som exempel nämnde jag innan att högtalarna i dörrarna har en impedans på 2 Ω. Sätter du då in en stereo som är gjord för 4 Ω så låter högtalarna bara hälften så mycket. Då får man byta till högtalare med 4 Ω impedans. Nu påverkar ju inte det dörrhögtalarna eftersom de drivs separat, men dina andra högtalare kommer att lida. Jag kommer inte ihåg på rak arm vilka impedanser de andra högtalarna har men det kan man säkert googla fram, eller så får du skruva ur dem och kolla Skulle det visa sig att de trots allt har 4 Ω så är det fritt fram!

När det gäller ljud i Saabar så brukar det bli att man antingen byter allt eller inget. Ett alternativ annars är att köpa CDConnect så att du får en AUX-ingång, och spela genom MP3-spelare, telefon, osv. Det har jag gjort i min 9-5 Och som sagt, högtalarna där bak kan du byta till lite saftigare 6x9or, så får du lite mer dunka dunka

Baslådan borde inte påverkas alls eftersom den inte tillhör originalsystemet så där kan du vara lugn Men det blir ju lite jobbigt om du bara hör den och högtalarna i dörrarna, o så världens skitljud fram. Kommer att bli helskumt.
Du snackar så mycket skit att det är pinsamt att läsa.

Han kan använda både 1-din och 2-din om det finns plats, vilket det borde göra eftersom Saab original är 2-din. Om han kör med 1-din behöver han en stereoram. Anslutningen i Saab 9-5 är vanlig ISO, så det borde vara samma sak i 9-3 av denna årsmodell. Det enda som inte fungerar med eftermarknadsstereo är rattknapparna. Men det kostar nästan lika mycket som stereon att fixa, så låt bli och använd stereons knappar i stället.

Impedansen har ingen betydelse eftersom, som du själv skriver, dörrhögtalarna som ligger på 2 Ohm drivs av bilens eget slutsteg, så de påverkar inte stereon. Dessutom har dagens huvudenheter mer effekt än för 15-20 år sen, så de klarar mer. Men det är som sagt ingen issue i hans fall. Om han spelar på normala nivåer räcker stereon. Basen drivs av stereons lågnivå, så inte heller det är ett problem. Han måste byta stereo för att Saab orignal inte har lågnivåutgång. Det enda som kan ställa till det ljudmässigt är att han inte kan justera nivån på de olika kanalerna. Ohms lag har ingenting med det att göra. Då är verknngsgraden viktigare, för att få rätt balans alltså. Eftersom Saab har anpassat högtalarna någorlunda till varandra från början ska han INTE börja med att byta högtalare. Byt stereo först och se hur långt det räcker först. Använd fader för att sänka ljudnivån på framhögtalarna. Till exempel. Nivåanpassning räcker långt, sen kan du börja använda eq för att FINjustera ljudet.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-04-22 kl. 05:28.
Citera
2015-04-22, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Du snackar så mycket skit att det är pinsamt att läsa.

Han kan använda både 1-din och 2-din om det finns plats, vilket det borde göra eftersom Saab original är 2-din. Om han kör med 1-din behöver han en stereoram. Anslutningen i Saab 9-5 är vanlig ISO, så det borde vara samma sak i 9-3 av denna årsmodell. Det enda som inte fungerar med eftermarknadsstereo är rattknapparna. Men det kostar nästan lika mycket som stereon att fixa, så låt bli och använd stereons knappar i stället.

Impedansen har ingen betydelse eftersom, som du själv skriver, dörrhögtalarna som ligger på 2 Ohm drivs av bilens eget slutsteg, så de påverkar inte stereon. Dessutom har dagens huvudenheter mer effekt än för 15-20 år sen, så de klarar mer. Men det är som sagt ingen issue i hans fall. Om han spelar på normala nivåer räcker stereon. Basen drivs av stereons lågnivå, så inte heller det är ett problem. Han måste byta stereo för att Saab orignal inte har lågnivåutgång. Det enda som kan ställa till det ljudmässigt är att han inte kan justera nivån på de olika kanalerna. Ohms lag har ingenting med det att göra. Då är verknngsgraden viktigare, för att få rätt balans alltså. Eftersom Saab har anpassat högtalarna någorlunda till varandra från början ska han INTE börja med att byta högtalare. Byt stereo först och se hur långt det räcker först. Använd fader för att sänka ljudnivån på framhögtalarna. Till exempel. Nivåanpassning räcker långt, sen kan du börja använda eq för att FINjustera ljudet.
Ber om ursäkt, men jag blandade ihop bilens högtalare med en annan bil. Har inga högtalare i dörren märkte jag nu när jag tittade. Det du snackar om angående rattknapparna spelar ingen större roll för mig då jag aldrig använt dom tidigare.

Hur skulle det låta om jag endast köpte en ny baslåda och installerade den? Det enda jag egentligen är ute efter till en början är ju högre bas.
Citera
2015-04-22, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kassadin
Ber om ursäkt, men jag blandade ihop bilens högtalare med en annan bil. Har inga högtalare i dörren märkte jag nu när jag tittade. Det du snackar om angående rattknapparna spelar ingen större roll för mig då jag aldrig använt dom tidigare.

Hur skulle det låta om jag endast köpte en ny baslåda och installerade den? Det enda jag egentligen är ute efter till en början är ju högre bas.
Vad är det för stereo i den nu? Om det är Saab original så saknar den förmodligen lågnivå, och då är det bäst att byta huvudenhet. Lägg till en snabb bas, inte mer än 8 tum så blir det bra. Gladen Sqx 08 8 kostar runt tusenlappen.
Senast redigerad av Bassiehof 2015-04-22 kl. 12:41.
Citera
2015-04-26, 21:16
Medlem
Citat:
Vad är det för stereo i den nu? Om det är Saab original så saknar den förmodligen lågnivå, och då är det bäst att byta huvudenhet. Lägg till en snabb bas, inte mer än 8 tum så blir det bra. Gladen Sqx 08 8 kostar runt tusenlappen.
Det är Saab original i den. Jag är intresserad av att endast lägga till en bas, vill inte lägga ner för mycket pengar på bilen då jag inte kommer behålla den länge. Kan jag köpa mig en bas och koppla in i Saabs originalstereo eller behövs något mer?
Citera
2015-04-26, 23:46
Medlem
Citat:
Det är Saab original i den. Jag är intresserad av att endast lägga till en bas, vill inte lägga ner för mycket pengar på bilen då jag inte kommer behålla den länge. Kan jag köpa mig en bas och koppla in i Saabs originalstereo eller behövs något mer?

Du kan koppla in en bas på bakhögtalarna om du ska köra med originalstereon.

Jag hade för några år sedan en bas från biltema för att fylla ut ljudet i min Saab, hade visserligen en annan stereo och körde på lågnivå, men den går att koppla in på bakhögtalarna också. Helt okej för vad man betalar, men inte så mycket mer.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Hogtalare/Subwoofer-8-2000019684/
Citera
2015-04-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Du kan koppla in en bas på bakhögtalarna om du ska köra med originalstereon.

Jag hade för några år sedan en bas från biltema för att fylla ut ljudet i min Saab, hade visserligen en annan stereo och körde på lågnivå, men den går att koppla in på bakhögtalarna också. Helt okej för vad man betalar, men inte så mycket mer.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Hogtalare/Subwoofer-8-2000019684/
Tack för svar! Hur kopplas den in och medföljer allt jag behöver? Något jag bör tänka på?
Citera
2015-04-27, 18:16
Medlem
Citat:
Tack för svar! Hur kopplas den in och medföljer allt jag behöver? Något jag bör tänka på?
Hur du än kopplar in basen i länken behöver du dra ström och HÖGnivå från stereon till den. Så du får förmodligen köpa till lite kablar. Du kan använda ström- och högtalarkabel.
Citera
2015-04-27, 18:39
Medlem
Citat:
Hur du än kopplar in basen i länken behöver du dra ström och HÖGnivå från stereon till den. Så du får förmodligen köpa till lite kablar. Du kan använda ström- och högtalarkabel.
Okej, vad menade föregående person med att jag kunde koppla in basen på bakhögtalarna? Vet du exakt vilka kablar som behövs till den basen som länkades, och var de kan inhandlas?
Citera
2015-04-27, 19:32
Medlem
Citat:
Okej, vad menade föregående person med att jag kunde koppla in basen på bakhögtalarna? Vet du exakt vilka kablar som behövs till den basen som länkades, och var de kan inhandlas?
Bakhögtalarna är högnivå. Det finns både lågnivå- och högnivåINgång, så det är där kabeln från bakhögtalarna ska in. Men det behövs alltså en strömmatning också, så du behöver dra en strömkabel till basen. Alla kablar finns på Biltema.
Citera
2015-04-27, 19:38
Medlem
Citat:
Bakhögtalarna är högnivå. Det finns både lågnivå- och högnivåINgång, så det är där kabeln från bakhögtalarna ska in. Men det behövs alltså en strömmatning också, så du behöver dra en strömkabel till basen. Alla kablar finns på Biltema.
Aha I see! Tack för svar, kanske återkommer om det strular Vad tycker du förresten om basen? Kan jag få något bättre för tusenlappen ungefär? Biltema känns inte som det bästa alternativet, men vad vet jag.
Citera
2015-04-27, 21:23
Medlem
Citat:
Aha I see! Tack för svar, kanske återkommer om det strular Vad tycker du förresten om basen? Kan jag få något bättre för tusenlappen ungefär? Biltema känns inte som det bästa alternativet, men vad vet jag.
Det är en aktiv bas för 800 spänn. Så du kan inte räkna med att det låter nåt vidare med tanke att det är både bas, nån typ av tidskapsel och en förstärkare.
Citera
2015-04-27, 21:40
Medlem
Citat:
Det är en aktiv bas för 800 spänn. Så du kan inte räkna med att det låter nåt vidare med tanke att det är både bas, nån typ av tidskapsel och en förstärkare.
Jag har svårt att föreställa mig hur illa den låter, det måste väl vara en hyfsad boost jämfört med Saabs original från -99? Har du några bättre alternativ?

Är som sagt inte ute efter någon megabas, bara tröttnat på den i princip obefintliga jag har nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in