2015-04-27, 12:10
Avslutad
Hej!

Har tänkt väldigt mycket på hur och vart jag ska bo när jag flyttar hemifrån. Jag bor för närvarande hos mina föräldrar i Stockholm och jag känner att det kanske inte är det optimala för mig att bo i Stockholm på grund av flera anledningar varav de viktigaste är att det ofta är för mycket människor på många delar och Stockholm, för mycket ghetton och primitiva gangstrar, för mycket folk i farten under rusningen med fulla bussar och tåg.

Eftersom jag inte är någon större anhängare av storstadsstressen och storstadens konsekvenser så har jag ibland tänkt att flytta någonstans i Sverige där varken ghetton med gangstrar finns eller storstadspulsen och stressen. Jag har tänkt att flytta till mindre orter, har tittat mycket på Norrland bland annat. Är det någon av er som kanske bor i Lappland eller på någon relativt folktom ort ute på vischan? Om så är, hur är det att bo där enligt er? Hur mycket omkostnader är det för att bo där och hur ska man försörja sig i en sådan kommun/ort? Finns det något ni rekommenderar att göra, notera nu att jag socialt sätt inte är den absolut vassaste kniven i lådan eftersom jag har Aspergers syndrom, dock högfungerande Aspergers syndrom
Citera
2015-04-27, 12:14
Medlem
TheHmms avatar
Du måste ha bil då...
Citera
2015-04-27, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Du måste ha bil då...

Japp, det är nog ett måste om man vill ta sig någonstans.
Citera
2015-04-27, 12:20
Medlem
Scarabeos avatar
Som innan, bil är ett måste. Bodde ett tag långt ute på vischan för ett par år sedan. Ca 4 mil till närmaste granne. 5 mil till affären. Fruktansvärt gott va det att bo så, men det passar nog inte alla. räkna med jävliga bränslekostnader.
Citera
2015-04-27, 12:47
Medlem
Jag har tänkt samma sak som du. Kan kanske kännas lite otryggt att inte ha grannar nära som kan höra och hjälpa om du blir sjuk, råkar ut för en olycka eller blir överfallen. Det har ju varit några fall där zigenare och balter kommit in på gårdar som legat ödsligt, slagit ihjäl herrn och frun och sedan länsat hemmet på värdesaker.

Skulle jag bo så skulle jag har flera hundar samt gevär och pistol hemma. Skulle alltid bära pistol när jag rörde mig på gården. Se till att ha gården och området runt huset rejält upplyst. Sätt ut larm längre ut runt fastigheten så du inte blir överrumplad.

Finns det däremot 4-5 hus som ligger samlat så har man ju koll på varandra. Se till att bygga goda relationer med dina grannar. Var själv en mönstergranne.
Citera
2015-04-27, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har tänkt samma sak som du. Kan kanske kännas lite otryggt att inte ha grannar nära som kan höra och hjälpa om du blir sjuk, råkar ut för en olycka eller blir överfallen. Det har ju varit några fall där zigenare och balter kommit in på gårdar som legat ödsligt, slagit ihjäl herrn och frun och sedan länsat hemmet på värdesaker.

Skulle jag bo så skulle jag har flera hundar samt gevär och pistol hemma. Skulle alltid bära pistol när jag rörde mig på gården. Se till att ha gården och området runt huset rejält upplyst. Sätt ut larm längre ut runt fastigheten så du inte blir överrumplad.

Finns det däremot 4-5 hus som ligger samlat så har man ju koll på varandra. Se till att bygga goda relationer med dina grannar. Var själv en mönstergranne.

Har inte tänkt att bo flera mil från närmaste matbutik eller levande människa. Men kanske ett antal kilometer eller max någon mil får räcka. Visst finns det sådana människor som åker runt och stjäl och som du nämnde ska man ha försvar, men jag tror faktiskt inte att risken för att dåliga saker händer är särskilt stor så man alltid måste gå beväpnad.

Mönster?
Citera
2015-04-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Du ser för mycket film.

Visst har det hänt att enstöringar fått besök inte bara av ziggisar utan ännu oftare av lokala stjärnor. Dock är offren alltid sådana människor som är beryktade i trakten för att ha samlat pengar i hemmet.
Citera
2015-04-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Har inte tänkt att bo flera mil från närmaste matbutik eller levande människa. Men kanske ett antal kilometer eller max någon mil får räcka.

Du vill inte ha bil för det är förknippat med avsevärt ökade månadskostnader, särskilt om du inte mekar själv.

Du måste därför hitta ett billigt boende som ändå är tillräckligt centralt för att du ska kunna cykla till en butik en eller ett par gånger i veckan. I värsta fall kan moped vara ett billigt alternativ men dock dyrare än cykel.

Billiga bostäder finns i Norrland men tänk även på att uppvärmningskostnaderna blir högre så det kan bli billigare om du hittar nåt skjul i Skåne.

Du kan nog ganska lätt komma ner under 5000 kr/mån i levnadskostnader men du måste ju ändå skaffa dig någon slags inkomst vad det än är.
Citera
2015-04-27, 13:52
Medlem
carlpetersen73s avatar
Har bott så vid ett tillfälle och det passade inte mig. Spontaniteten försvann, det blev för meckigt att åka iväg på plötsliga aktiviteter som dök upp och jag fick heller aldrig spontana besök. Att gå ut och festa krävde planering, inte minst att hitta någonstans att sova. Om man var hemma så var man hemma, ingen mening med att deppa om man glömt köpa hem något. Bilen tog stryk, berodde mest på den dåliga vägen sista biten, väldigt bilberoende och mycket körande. Trist att aldrig se en människa. Om det körde förbi en bil nere på vägen sprang jag fram till fönstret och kollade, måste vara höjden av tristess. Lagom är bäst, skulle kunna tänka mig att bo enskilt, men då måste det finnas kommunikationer och ligga på ett sådant sätt att jag inte blir helt avklippt.
Citera
2015-04-27, 14:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du vill inte ha bil för det är förknippat med avsevärt ökade månadskostnader, särskilt om du inte mekar själv.

Du måste därför hitta ett billigt boende som ändå är tillräckligt centralt för att du ska kunna cykla till en butik en eller ett par gånger i veckan. I värsta fall kan moped vara ett billigt alternativ men dock dyrare än cykel.

Billiga bostäder finns i Norrland men tänk även på att uppvärmningskostnaderna blir högre så det kan bli billigare om du hittar nåt skjul i Skåne.

Du kan nog ganska lätt komma ner under 5000 kr/mån i levnadskostnader men du måste ju ändå skaffa dig någon slags inkomst vad det än är.

Om boendet är mindre än en mil från närmaste handelsplats så är det inga större problem att åka med mopeden och göra mindre vardagsinköp ( kanske max 1,5 matkassar) men problemet som jag ser det är att man kommer behöva åka och handla nästan varenda dag eftersom mopedens förvaringsutrymme räcker nog max till 1,5 matkassar vilket är rätt lite, det är ett problem. Hur mycket skulle jag spara in i transportkostnader om jag köpte en moped och handlade en gång om dagen gentemot att köpa en bil tex en begagnad nissan juke och storhandla en gång var sjunde dag?

Sen finns det ett andra problem om man måste hälsa på familj, vänner och släktingar som bor på lite mer sydligare breddgrader. Då kanske en bil är något som behövs?

Visst är det oftast högre värmekostnader men man kan kompensera en del och elda i elda i en eldkamin, då blir det bra värme. Eldkaminer brukar finnas i väldigt många hus däruppe. Dessutom när det gäller trygghet så tror jag att man är mer säker från kriminalitet runt de norrländska småorterna jämfört med de skånska eller blekingska småorterna, först och främst eftersom det är längre upp dit och det går snabbare att stjäla längre ner. Sen är förutsättningarna långt sämre för kriminella gangstergäng mindre i de norrländska småorterna än i sydligare småorter anser jag

Att få en anställning däruppe kanske inte är det absolut lättaste att få, men vissa jobb ju ändå. Om man inte får arbete finns det alternativa vägar att försörja sig på via internet. Jag är ingen expert på sånt men det finns sätt
Senast redigerad av arered 2015-04-27 kl. 14:04.
Citera
2015-04-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Har inte tänkt att bo flera mil från närmaste matbutik eller levande människa. Men kanske ett antal kilometer eller max någon mil får räcka. Visst finns det sådana människor som åker runt och stjäl och som du nämnde ska man ha försvar, men jag tror faktiskt inte att risken för att dåliga saker händer är särskilt stor så man alltid måste gå beväpnad.

Mönster?

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Du ser för mycket film.

Visst har det hänt att enstöringar fått besök inte bara av ziggisar utan ännu oftare av lokala stjärnor. Dock är offren alltid sådana människor som är beryktade i trakten för att ha samlat pengar i hemmet.

Det behöver inte hända för jämnan utan det räcker att det händer en gång. Om det händer och man inte ens är förberedd så kan man få allvarliga problem, det är egentligen det jag säger. Hur ofta brinner huset ner? Vattenläcka? Hur många gånger krockar du med bilen? Hur ofta får du cancer? Jag ser det här som ungefär samma sak. Risken för att få ovälkommet besök är väldigt liten statistiskt sett, men den har ju ökat rejält senaste 15 åren och radikalt senaste 5.

Du behöver verkligen inte ta mina tankar eller råd som er sanning. Jag håller med dig att det vore väldigt härligt att få bo på landet nära naturen. Lycka till.
Citera
2015-04-27, 14:53
Medlem
Kongruensbojds avatar
Man behöver inte bo i Lappland för att bo avskilt. Man kan nog bo avsides och ifred i vilket län som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in