Citat:
Ursprungligen postat av
L.D.
Du vill inte ha bil för det är förknippat med avsevärt ökade månadskostnader, särskilt om du inte mekar själv.
Du måste därför hitta ett billigt boende som ändå är tillräckligt centralt för att du ska kunna cykla till en butik en eller ett par gånger i veckan. I värsta fall kan moped vara ett billigt alternativ men dock dyrare än cykel.
Billiga bostäder finns i Norrland men tänk även på att uppvärmningskostnaderna blir högre så det kan bli billigare om du hittar nåt skjul i Skåne.
Du kan nog ganska lätt komma ner under 5000 kr/mån i levnadskostnader men du måste ju ändå skaffa dig någon slags inkomst vad det än är.
Om boendet är mindre än en mil från närmaste handelsplats så är det inga större problem att åka med mopeden och göra mindre vardagsinköp ( kanske max 1,5 matkassar) men problemet som jag ser det är att man kommer behöva åka och handla nästan varenda dag eftersom mopedens förvaringsutrymme räcker nog max till 1,5 matkassar vilket är rätt lite, det är ett problem. Hur mycket skulle jag spara in i transportkostnader om jag köpte en moped och handlade en gång om dagen gentemot att köpa en bil tex en begagnad nissan juke och storhandla en gång var sjunde dag?
Sen finns det ett andra problem om man måste hälsa på familj, vänner och släktingar som bor på lite mer sydligare breddgrader. Då kanske en bil är något som behövs?
Visst är det oftast högre värmekostnader men man kan kompensera en del och elda i elda i en eldkamin, då blir det bra värme. Eldkaminer brukar finnas i väldigt många hus däruppe. Dessutom när det gäller trygghet så tror jag att man är mer säker från kriminalitet runt de norrländska småorterna jämfört med de skånska eller blekingska småorterna, först och främst eftersom det är längre upp dit och det går snabbare att stjäla längre ner. Sen är förutsättningarna långt sämre för kriminella gangstergäng mindre i de norrländska småorterna än i sydligare småorter anser jag
Att få en anställning däruppe kanske inte är det absolut lättaste att få, men vissa jobb ju ändå. Om man inte får arbete finns det alternativa vägar att försörja sig på via internet. Jag är ingen expert på sånt men det finns sätt