• 1
  • 2
2011-05-06, 21:49
Medlem
Quoters avatar
Veija Borg är oskyldigt dömd för mord, sa Göran Lambertz i sin dåvarande roll som Justitiekansler. Inga övertygande omständigheter finns för att han ska beviljas en ny rättegång, har Högsta domstolen svarat vid flera tillfällen.

20 december skedde mordet i Upplands Väsby. Offret sköts till döds på eftermiddagen. Hans hustru blev huvudvittnet som fick gärningsmannen fälld. Hon ska ha observerat hur mördaren stannade sin bil för att öppna dörren och skjuta ihjäl Immanuel. Hon stod 10 meter bort. En tändsatspartikel fanns på hans hand. Bilen var registrerad på hans mamma (men han ägde den) och hans mobiltelefon fanns i den. Motivet var en hämndhistoria, tror man. Många inblandade i fallet är finska romer.

Trond Sefastsson har granskat fallet i "Kalla fakta" och en del omständigheter kan tyckas vara märkliga. Veija Borg uppger att han var hemma hos sin mor. Hans bror Dimitri Borg (som var sjuk och avled i fängelset av hjärtinfarkt; dömdes för medhjälp till mord) erkänner att han dödade offret av en olyckshändelse. Vittnesuppgifter som går isär. Det var mörkt ute. Kulan kan ha rikoschetterat via en vägbom i närheten, det vill säga inte uppsåtligt dödande.

Veija Borg har rymt från en permission men kommit tillbaka. Nu har han fått sitt livstidsstraff tidsbestämt till 21 års fängelse av Örebro tingsrätt. Han kommer vara en fri man (villkorligt) om ett par år.

Att någon sköt ihjäl Immanuel Blomerus är fullständigt klarlagt. Var det Veija Borg eller kan det vara så illa att det var hans bror? Har fel begåtts i hanteringen av ärendet? Mordvapnet har jag inte läst något om, vad hände med det? Det skulle verkligen vara intressant att granska domarna i fallet.

Info från Sveriges Dödsbok

Citera
2011-05-06, 22:18
Medlem
UT64s avatar
Eftersom det var fråga om finska zigenare så kan man ju säga att det
var en form av självsanering. Inte ens en svensk domstol bryr sig förmodligen
om om det var zigge 1 eller zigge 2 som sköt. Våld och hat ingår i deras livsstil,
och det vet rättsväsendet.

OnT: Vet tyvärr inget om fallet och kan inte säga att jag bryr mig heller.
Citera
2011-05-06, 22:46
Medlem
Quoter: Om du vill läsa domarna så har du målnumren nedan.
Sollentuna TR B 2816-98
Svea HR (avd 10) B 2867-99
Citera
2011-05-06, 23:08
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Quoter: Om du vill läsa domarna så har du målnumren nedan.
Sollentuna TR B 2816-98
Svea HR (avd 10) B 2867-99

Tack för dessa målnummer, Johnson88. Tids nog ska jag ge mig på domarna.
Citera
2011-07-07, 00:23
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Eftersom det var fråga om finska zigenare så kan man ju säga att det
var en form av självsanering. Inte ens en svensk domstol bryr sig förmodligen
om om det var zigge 1 eller zigge 2 som sköt. Våld och hat ingår i deras livsstil,
och det vet rättsväsendet.

OnT: Vet tyvärr inget om fallet och kan inte säga att jag bryr mig heller.
Nej, för jag såg det där granskande reportaget för en 10 år sedan. Och där sades det att Borg fälldes just för att folk utgick från det absolut värsta tänkbara. En finsk zigenare i Finland som var jurist sade bl.a. att ett sätt att få bukt med sådant här frihjulsfilosoferande är att låta en respekterad zigenarhövding närvara under rättegången, då zigenare inte kan ljuga i hans närvaro hur som helst.
Citera
2011-07-07, 10:44
Medlem
Det här vittnet B har sett Veija i bilen eller bara två personer? Två män?

Har man inte kunnat göra någon tekniskundersökning, pistol ect för att fastställa vem som sköt?
Ska fallet ens rubriceras som mord?
Citera
2013-02-22, 20:29
Medlem
Huruvida Veija Borg är oskyldigt eller inte vet jag ej. Däremot vet jag att Veija Borg fick sitt straff tidsbestämt till 21 års fängelse. Eftersom mordet skedde 1998 borde han alltså ha frisläppts under 2012.
Citera
2013-05-10, 22:03
Bannlyst
Offret sköts till döds några dagar före Julafton i Upplands Väsby intill en parkering när han kort före stigit ur sin bil.
Ett skott avlossades från en revolver. Skottet tar i marken. Det är en rikoschett som träffar olyckligt.
Bröderna flyr från platsen i en bil, den ena broden tillika skytten sitter som passagerare i bilen.
Anledningen till mordet skulle vara oegentligheter gällande en skuld som gick överstyr med massor av hotelser från båda parter.
Kalla Fakta hade ett intressant reportage om händelsen, sändes vintern 2002.
Citera
2013-05-10, 22:28
Medlem
TommyTurbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_S
Offret sköts till döds några dagar före Julafton i Upplands Väsby intill en parkering när han kort före stigit ur sin bil.
Ett skott avlossades från en revolver. Skottet tar i marken. Det är en rikoschett som träffar olyckligt.
Bröderna flyr från platsen i en bil, den ena broden tillika skytten sitter som passagerare i bilen.
Anledningen till mordet skulle vara oegentligheter gällande en skuld som gick överstyr med massor av hotelser från båda parter.
Kalla Fakta hade ett intressant reportage om händelsen, sändes vintern 2002.
Din beskrivning stämmer någorlunda. Skottet tog i en bom och rikoschetterade iväg och träffade offret. Det finns alltså skäl att anta att gm kan ha siktat på offret men att kulan träffat bommen på väg mot offret. Det gör alltså ingen skillnad i sak på om det är mord eller ej.

Jag följde det här fallet ganska noga när det begav sig och hela resonemanget bygger på att det inte skulle ha varit på förhand planerat och därmed skulle den som inte sköt vara oskyldig. Jag förstår inte riktigt problemet här, det finns massor med mordfall där människor dömts för mord för att de varit på mordplatsen tillsammans med gärningsmannen på mordplatsen. Tex Rinkebymordet på Radu Acinia, mordet på Björn Söderberg, hedersmordet på Pela, det sk gatuköksmordet, listan kan göras hur lång som helst.
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Rensa din inbox!
Senast redigerad av TommyTurbo 2013-05-10 kl. 22:35.
Citera
2013-05-11, 08:52
Medlem
Att zigenare skyller på någon annan zigenare,är ju inte ovanligt. Mordet utanför Sara Win i Karlstad där har du ett liknande fall.
Citera
2014-11-19, 16:28
Medlem
Quarrels avatar
Aftonbladet, Oisín Cantwell: Lurades Lambertz av en mördare?
Citat:
Men så hände något. JK lade ner några dagar på att granska Quick-domarna och kom fram till att de var oklanderliga. Plötsligt hade rättsväsendet skött sig perfekt och Lambertz gick ut i medier och kritiserade dem som kritiserade utredningarna kring seriemördaren.
Vad berodde denna omsvängning på? Borde det inte ha varit rimligare att Lambertz hakade på skeptikerna och gjorde Quick till ytterligare ett argument för rättstatens uselhet?
Josefsson hittar ett möjligt svar. Det visar sig att Veija Borg vid samma tid som Lambertz engagemang i Quick väcktes började antyda för honom att han i tio års tid ljugit om sitt alibi och att han befann sig på mordplatsen.
Citera
2015-04-27, 08:14
Medlem
intervalls avatar
Är Borg villkorligt frigiven nu då?
Han har ju efteråt ändrat sin historia.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto