Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-26, 13:37
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är kanske så att intresset dör när man fått spåren igensopade och man lyckats snoka reda på vilken information som finns ute, var den fanns och hur man desarmerat den.

Jag är övertygad om att alla märkligheter och mörkläggande inte alls bara handlar om vilka som utförde mordet och vem/vilka som beslutatde det. Utan även om brottsoffret och en del andra personer och verksamheter. Dom här "andra" fanns ju kvar i stats- och Partiapparaten.

Det pågick mycket märkligheter under både 70- och 80-talen. Bordelbesök, omfattande kontakter med KBG och Stasi, vapenaffärer. Smuggling. Allt med sossetoppen mer eller mindre inblandad.
Palmemordet är väl liksom bara juvelen i kronan, så att säga...

Det jag tror är att SAP var så inblandade i allt så man kunde inte ens utreda mordet. Även fast man var oskyldiga i det avseendet.

Moment 22 i svensk variant.
Citera
2015-04-26, 13:48
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Var det inte (enligt honom själv) pga en debattartikel i DN där han utan att nämna namn pekade ut en mullvad i Palmerummet (Alf Karlsson)? Något Karlsson själv hela tiden förnekat, även direkt till Lingärde (de skall ha varit bekanta och träffats då och då).

Jag vill minnas att det var så att han pekade ut Karlsson som inblandad med Lindström som mullvaden.
Citera
2015-04-26, 13:50
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det jag tror är att SAP var så inblandade i allt så man kunde inte ens utreda mordet. Även fast man var oskyldiga i det avseendet.

Moment 22 i svensk variant.
Det är väl på det viset att när en ledare dör hastigt och i förtid så att säga, blir det ibland lite panik. Är det av akuta sjukdomsskäl så går läget nog rätt snart in i normalitet igen. Men vid en sådan dramatisk hädanfärd som Palmes, och med en efterföljande polisutredning, då uppstår det med ens komplikationer.

Som du påpekar behöver allt konstigt inte ha med själva mordet att göra, "bara" det faktum att man hade många lösa trådar att samla ihop. Det gick bara inte att släppa lös mordutredarna rakt in i det politiska lejonboet. Det måste filtreras först av de som förstod politik etc.

Helt fel naturligtvis men inte mer konstigt än att det även förekommer i vanliga, enklare mordutredningar att mordoffrets göranden och låtanden filtreras. " - Det har ju ändå inget med själva mordet att göra", är vanliga invändningar då.

Ett slikt handhavande blir katastrofalt i ett sådant komplext fall som MOP eftersom här vet vi absolut inget om vad motivet var eller vad som drev mördaren. Slumpen, privata skäl, hämnd, utomrättslig avrättning av landsförrädare? Kombination? Ingetdera?
Citera
2015-04-26, 14:00
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Jag vill minnas att det var så att han pekade ut Karlsson som inblandad med Lindström som mullvaden.

Om så var fallet, vad säger det om trakasserierna mot Lingärdes familj och de som trakasserade familjen?
Citera
2015-04-26, 14:02
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Om så var fallet, vad säger det om trakasserierna mot Lingärdes familj och de som trakasserade familjen?

Bra fråga. Blev just lite osäker dock eftersom jag har för mig att han sagt detta om Karlsson som Furiren säger men i Lingärdes dokument står däremot att Lindström är mullvaden och inte Karlsson. Rörigt.
Citera
2015-04-26, 14:11
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Helt rätt att du lyfter vikten av att hålla fokus.

Fråga!

Vilka/vilket dokument med koppling till Palmemordet är du mest sugen på att ta del av?

1. A11544, övervaknings-PM:et. Men det ar ni ju redan sagt så då säger jag

2. Förhören med Tomas Flyckt. Dom ska ha varit så hårda att dom blev JO-anmälda.
Bör finnas mer mums i den.

3. Olof Palmes dagbok
Senast redigerad av Kopparkalle 2015-04-26 kl. 14:20.
Citera
2015-04-26, 14:16
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Bra fråga. Blev just lite osäker dock eftersom jag har för mig att han sagt detta om Karlsson som Furiren säger men i Lingärdes dokument står däremot att Lindström är mullvaden och inte Karlsson. Rörigt.
Inte Lindström, Alf Karlsson. Lingärde hörs av Marjasinkommisionen (alltså innan Marjasin avpolletterades). Sidorna 47, 59 och framåt. Lingärde talar också om avlyssning och hur det skulle kunnat gå till. Han berättar också på sidan 50-51 om när Sture Höglund försäger sig angående avlyssning av OP´s telefon, i ett samtal med Göran Beckérus på DN Debatt.

http://www.politiskamord.com/marjasin.pdf

På det hela taget innehåller Marjasinkommissionen en hel del matnyttigt och här får man ju Lingärdes egna svar på en hel del av de frågor och funderingar som ställs i tråden.
Citera
2015-04-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad grundar ni bedömningarna på? Och vad menar ni med "lika mycket" respektive "0 %"?

Jag grundar det i mitt fall på kunskap.
Citera
2015-04-26, 15:10
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Var det inte (enligt honom själv) pga en debattartikel i DN där han utan att nämna namn pekade ut en mullvad i Palmerummet (Alf Karlsson)? Något Karlsson själv hela tiden förnekat, även direkt till Lingärde (de skall ha varit bekanta och träffats då och då).

Han pekade ut Alf Karlsson som mullvad i Palmerummet. Om man nu ska tro att han talade sanning.

http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2013/01/marjasins-hederliga-debattforsok.html#.VTzk7yQ5PIU

Enbart en träff via Google.

Där I-B Ahlenius enligt Aner bekräftar Lingärdes utpekande vid GKs hörande 1995. Om man nu ska tro Aner och GK i sin tur.

Där Alf bytte jobb 1988 och tjänade senare säkerhetsbolaget VIP.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-26 kl. 15:47.
Citera
2015-04-26, 15:41
Bannlyst
Citat:
Enligt mig utfördes mordet i skydd av de andra.

Där man inte kan inte prata om de andra.

Utan att avslöja sig själva. Där SAP är skiträdda i sammanhanget. Eftersom de alltid haft något att dölja.

Men där några fångade tillfället i flykten.

Och alla andra måste fly för att inte bli inblandade.

Genialt enligt mig.

Eftersom en liten grupp kan inte identifieras i en stor grupp. I synnerhet eftersom den stora gruppen inte själva vill bli identifierade. Eftersom den stora gruppen har sina mäktiga väktare.

Där den mindre gruppen inget betyder i det stora sammanhanget.

Oavsett om man vet vilka dessa är eller inte.
Intressant reflektion.
Citera
2015-04-26, 15:43
Bannlyst
Efterlysning!

"Den osynliga handen och den vita" av Ola Tunander, någon som har den på PDF?
Citera
2015-04-26, 15:46
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Han pekade ut Alf Karlsson som mullvad i Palmerummet. Om man nu ska tro att han talade sanning.

http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2013/01/marjasins-hederliga-debattforsok.html#.VTzk7yQ5PIU

Enbart en träff via Google.

Där I-B Ahlenius enligt Aner bekräftar Lingärdes utpekande vid GKs hörande 1995. Om man nu ska tro Aner och GK i sin tur.

Alf Karlsson mullvad - åt vem, eller för vems räkning? Säpo? Någon annan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in