2015-04-25, 03:25
Medlem
swimmingpools avatar
Jag är en vanlig människa som bara har gymnasiekompeten, har alltså inte pluggat mycket alls. Jag blir ibland nyfiken på vissa kända vetenskapliga saker och kanske googlar lite ibland. För många är ju detta lätt att fatta, men jag fattar noll. Hur vanligt är det att man inte förstår sånt här? Vad tror ni i procent? Jag känner mig dum.

https://www.youtube.com/watch?v=PfeaZK2uMyE
Senast redigerad av swimmingpool 2015-04-25 kl. 03:27.
Citera
2015-04-25, 08:24
Medlem
Sodomizeds avatar
Du tänker alltså på relativitetsteori? Jag tror att högst 5 % av alla människor har en uppfattning om vad det är och känner till koncepten. Utav dessa 5 % är det kanske bara 1 %, om ens det, som verkligen förstår matematiken och fysiken bakom.
Citera
2015-04-25, 13:28
Medlem
Turbojans avatar
kan ju bara svara med detta citat från Arthur Eddington, brittisk astrofysiker som arbetade med Albert Einstein, när han fick frågan "whether it was true that only three people in the world understood the theory of general relativity?" och Eddington svarade "Who is the third?"
Citera
2015-04-25, 13:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Turbojan
kan ju bara svara med detta citat från Arthur Eddington, brittisk astrofysiker som arbetade med Albert Einstein, när han fick frågan "whether it was true that only three people in the world understood the theory of general relativity?" och Eddington svarade "Who is the third?"
Det hände sig också 1936 att Einstein publicerade en artikel där han hävdade att gravitationsvågor inte existerade, i motsats till vad han hävdat i tidigare artiklar, och i motsats till vad han ansåg något år senare. Teorin var inte enkel att räkna på ens för Einstein.
Citera
2015-04-25, 18:10
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Det beror på vad du menar med förstå. Det är nog ganska många som förstår konceptet bakom relativitetsteorin, alltså att ett objekts hastighet påverkar dess tid i förhållande till omgivningen. De som studerat lite i ämnet förstår hur det förhåller sig och kan räkna på det, men det är nog ytterst få som verkligen förstår varför det förhåller sig som det gör.
Citera
2015-04-25, 18:16
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det beror på vad du menar med förstå. Det är nog ganska många som förstår konceptet bakom relativitetsteorin, alltså att ett objekts hastighet påverkar dess tid i förhållande till omgivningen. De som studerat lite i ämnet förstår hur det förhåller sig och kan räkna på det, men det är nog ytterst få som verkligen förstår varför det förhåller sig som det gör.
Ja, jag kan ju förstå vad det innebär, men inte hur eller varför.
Citera
2015-04-25, 18:19
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Ja, jag kan ju förstå vad det innebär, men inte hur eller varför.

Det behöver du absolut inte skämmas för. Jag skulle uppskatta (förvisso helt utan belägg) att endast 5% eller något förstår mer än grundkonceptet.
Citera
2015-04-25, 18:24
Medlem
swimmingpools avatar
Jag skulle beskriva relativitetsteorin som att ju fortare något rör sig desto tyngre blir det. Det har med gravitationen att göra. Gravitationen är väl några slags gropar i rymden? Men det där med rymdtid fattar jag inte. Varför kan man inte beräkna tid i rymden? Och vad har det med att ljus är det snabbaste att göra... Lite så tänker jag. Har jag fattat nåt då?
Citera
2015-04-25, 18:46
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag skulle beskriva relativitetsteorin som att ju fortare något rör sig desto tyngre blir det. Det har med gravitationen att göra. Gravitationen är väl några slags gropar i rymden? Men det där med rymdtid fattar jag inte. Varför kan man inte beräkna tid i rymden? Och vad har det med att ljus är det snabbaste att göra... Lite så tänker jag. Har jag fattat nåt då?

Nja, nu är du på lite fel spår

Det enklaste sättet jag kan förklara det på, är om du har två klockor som är helt synkroniserade (exakt lika inställda). Du tar med dig ena in på ett flygplan och flyger ett varv runt jorden. Då när du kommer tillbaka till klockan som du lämnat kvar, så kommer du se att de inte längre är synkroniserade. Du har sparat tid på att flyga ett varv runt jorden! Tiden är alltså beroende av hastigheten.

Obs, i verkligheten kommer du inte märka någon större skillnad då ett flygplan inte är i närheten av så snabbt som ljusets hastighet.
Citera
2015-04-25, 18:50
Medlem
Sesamdamans avatar
Att förstå efter 20 minuter youtubs film? nej, det tog einstein hela 20 år att utveckla de matematiska modellerna. Idag finns förläsningar som tar 40 minuter each att lära sig. dock är det runt 15 föreläsningar om man vill förstå hela matematiska tillvägagången.
Citera
2015-04-25, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Det enklaste sättet jag kan förklara det på, är om du har två klockor som är helt synkroniserade (exakt lika inställda). Du tar med dig ena in på ett flygplan och flyger ett varv runt jorden. Då när du kommer tillbaka till klockan som du lämnat kvar, så kommer du se att de inte längre är synkroniserade. Du har sparat tid på att flyga ett varv runt jorden! Tiden är alltså beroende av hastigheten.
Det där är inget idealt exempel eftersom tiden också påverkas av gravitationer och går aningen långsammare på marken än på den höjd flygplanet flyger på. Om jag minns rätt så är denna effekt dominerande och tiden på planet går därför fortare.
Citera
2015-04-25, 20:07
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det där är inget idealt exempel eftersom tiden också påverkas av gravitationer och går aningen långsammare på marken än på den höjd flygplanet flyger på. Om jag minns rätt så är denna effekt dominerande och tiden på planet går därför fortare.

Det framgår ju tydligt att jag avser att förenkla konceptet, dvs skalar bort allt som kan förvirra. Ett idealt exempel skulle förstås inkludera alla faktorer, men tycker du verkligen att det gör det lättare att förstå principen? Ditt tillägg är för övrigt inte heller idealt eftersom även färdriktningen har väldigt stor betydelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in