• 1
  • 2
2015-04-19, 17:31
Medlem
bakslags avatar
Har en Fujitsu Siemens Amilo Xi 1526.

Tänkte radera xp och installera windows 7.
Installationen av windows 7 går bra.

Har testat installerat tillbaka XP men den kraschar precis när man trycker retur för att starta installationen trots att diskarna är nyformaterade.
blue screen stop 0x0000000a (0x717240b8, 0x00000002, 0x00000001, 0x80818617)

Kört koll på diskarna och dom är felfria.
Testat dom olika raid-funktionerna men inget hjälper. Kör raid 1 nu så diskarna slås ihop för max utrymme dessutom skrivs det på båda samtidigt så prestandan ökar lite.

Så när windows 7 är installerat och uppdateringarna ska börja installeras så krashar skiten så fort det börjar bli servicepack eller större installationer tex nvidia för graffikkortet.

Så jag kan alltså inte installera drivrutinerna som jag tror gör att datorn krashar...
Kan köra windows update fram till servicepacket 1:an...

Har både windows 7 och XP på skiva original(köpta).

Jag vill använda datorn till surfa, video och musik.
Grafikkortet som sitter i var när jag köpte datorn på dackefejden bland det värsta och 17" skärm.

Hårdvaran verkar inte vara defekt iaf inte diskarna. I bios kan man inte göra mycket mer än att sätta lösenord och ändra klockan...

Öppen för alla möjliga förslag dock inte Linux... Känns sådär att göra en android av den också då komponenterna känns lite för bra.

Kostade ändå 17-20.000 när jag köpte den för lääänge sedan.

Förlåt för hur jag skriver. Blir snurrig på medicinen jag ätit nyss.
Har hållt på fixa med datorn utan att vara snurrig så det är inte felet.
Senast redigerad av bakslag 2015-04-19 kl. 17:40.
Citera
2015-04-19, 18:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakslag
blue screen stop 0x0000000a (0x717240b8, 0x00000002, 0x00000001, 0x80818617)

Och du har sökt på felkoderna på Google?
Citera
2015-04-19, 19:24
Medlem
bakslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och du har sökt på felkoderna på Google?

Ja och blir inget klokare...
Hittar inte svar.

Kan ju inte installera windows xp media center edition (Original CD:n till datorn).
Windows 7 går bra... Fattar inget alls av det här.
Men datorn kraschar med windows 7. Misstänker att det är för lite ram minne för att den ska klara 7
Datorn kraschar vid uppdateringar som behövs tex drivrutiner, servicepack mm.
Skivan med xp media center edition(man får fjärrkontroll med till media center) är väl för gammal men den är omöjlig att installera efter att jag installerat 7:an...
Senast redigerad av bakslag 2015-04-19 kl. 19:33.
Citera
2015-04-19, 20:48
Medlem
När det gäller XP-problemet så kan det vara ifall den har "moderna" SATA-diskar: Då måste man manuellt hjälpa installationsskivan med att lägga till sata-drivrutin i ett tidigt skede. ("Tryck F6 för att..." vill jag minnas att det står längst ner i fönstret just då)
Citera
2015-04-20, 00:53
Medlem
bakslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
När det gäller XP-problemet så kan det vara ifall den har "moderna" SATA-diskar: Då måste man manuellt hjälpa installationsskivan med att lägga till sata-drivrutin i ett tidigt skede. ("Tryck F6 för att..." vill jag minnas att det står längst ner i fönstret just då)

Testat det med utan framgång.

Även bootat med windows 7 skivan, formaterat c: via cmd bytt till xp skivan och försökt starta xp installationen.
Blir galen. Nu är windows 7 installerat men det kraschar hela tiden med olika fel...
Citera
2015-04-21, 23:53
Medlem
bakslags avatar
Verkar vara ram-minnet som är trasigt.

Vad skulle ni göra med en sån fosil till dator?
Laga och göra till vad? Android, XBMC eller windows 7?
Kan jag installera alla ovan och välja vid startup vilket os jag vill bota med?

Antar att jag måste skapa 3st partioner eftersom jag inte vill köra USB-sticka.
Har en 250gb usb hårddisk som ligger och skräpar också.

Vad skulle ni göra? Hade lånat ut laptopen på långlån och fick tillbaka den nu när den började trassla så tänkte hitta på något med den.
Om det bara är ram-minnet så kostar det ju inte många spänn att fixa.

Att köra alla tre vore såklart det "roligaste" allstå windows 7, android och xbmc.

Har jag glömt något skoj?

Tips tack!
Citera
2015-04-22, 13:39
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Det rör sig troligen om att din gamla dator inte är kompatibel med Windows 7.
Därför kan du inte få korrekta drivrutiner, och utan sådana får du dina "krascher"

se: http://support.ts.fujitsu.com/Downlo...code=0&NavIDs=
Det verkar bara finnas korrekta drivisar till din modell för Vista eller XP!
Inte Windows 7.

Men kolla gärna så du har senaste BIOS-uppdateringen!
Citera
2015-04-22, 14:06
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Skippa att köra i RAID, kör en disk för OS och program. Den andra för lagring.

Testa och se om det går bättre då.
Citera
2015-04-22, 23:41
Medlem
bakslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det rör sig troligen om att din gamla dator inte är kompatibel med Windows 7.
Därför kan du inte få korrekta drivrutiner, och utan sådana får du dina "krascher"

se: http://support.ts.fujitsu.com/Downlo...code=0&NavIDs=
Det verkar bara finnas korrekta drivisar till din modell för Vista eller XP!
Inte Windows 7.

Men kolla gärna så du har senaste BIOS-uppdateringen!

Ingen lust att ge mig på att uppdatera bios nu när den krashar bara jag försöker installera DirectX eller starta burken...

Jo den är kompatibel enligt specefikationerna.

http://www.notebookreview.com/notebo...i-1526-review/
och
http://windows.microsoft.com/sv-se/w...m-requirements

Sant det du skriver att det finns inte rätt drivisar från fujitsu till windows 7 men eftersom jag inte ens hinner uppdatera windows första prioriterade uppdateringar med drivrutiner etc blir det svårt, suck.

Har ju en fungerande xp-skiva tillhörande den datorn som jag skrivit, även en skiva med drivrutiner men den tillåter mig inte installera xp efter jag gjorde windows 7 installationerna trots att jag tagit bort partionen och lyckats formatera C: vilket inte skulle behövas men testade för säkerhetsskull.

Återstår väl att testa byta ram-minnerna men är riktigt skrot dock 1gb men säkert sega som fan om dom passar för den burken är rena skiten.

Jaja...

Problemet är att jag inte hinner ladda ner servicepack tex och installera för den kraschar.
Men har kommit en liten bit på vägen då felsökaren som botar i cmd windows feldiagnostik på hårdvara hittar fel i hårdvaran och eftersom jag kört fulla tester på hårddiskarna vet jag att dom är ok.
Har en skrotlaptop liggandes här också så ska se om ramminnet från den passar. Hoppas hoppas!
Citera
2015-04-22, 23:45
Medlem
bakslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Skippa att köra i RAID, kör en disk för OS och program. Den andra för lagring.

Testa och se om det går bättre då.

Så hade jag innan jag gav mig på att rensa och testa med windows 7 från början.
Då hade jag delat upp så ena disken var för os och den andra för filer.
Minns inte vilken raid jag körde då eftersom jag ändrat några gånger efter allt strul som uppkom.
Ska testa och ge det en chans iaf.

Tack ni som svarat!
Citera
2015-04-24, 23:34
Medlem
Tycker det låter som ramminnet.
Ska du i med flera OS så lägg dem helst på olika diskar.
Citera
2015-04-25, 08:33
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakslag
...
...
...
"10 år gammal dator"...
...
...
Strul, problem, bla bla bla...
...
Att du, i nådens år 2015, öht orkar lägga (MASSA) tid och energi på en Fujitsu Siemens Amilo Xi 1526 är ju helt fantastiskt. Är du a-lös, miljonär, sjukpensionär, eller vad?

Hade tänkt att inte svara först, och låta den där jönsen hålla på och mecka själv. Men iom att jag har en hel del erfarenhet av dessa FUJ (ej de senaste 4-5 åren dock) så kan jag inte "hålla käften", det pockar på sas. Fan, jag har nog t.o.m. någon OS-backupfil Win7 32-bit SP1 till Xi 1526 kvar fortfarande

Det man har gjort sedan SP1 kom till Win7 är att slipstreama in det på installationsskivan och bränna den igen, detta skulle absolut underlätta i ditt fall.

T.o.m. en 3-4 år gammal bärbar kan krascha av att man kör Windows Update rätt av, med en massa samtidiga förbockade. Du ska bocka av allt och endast köra ett fåtal per gång inkl omstart, på så sätt kan man komma hela vägen till ett fullt uppdaterat W7, men det tar en förjävligt lång tid med ett sånt här gammalt tröskverk, även om du skulle göra det på SSD. Sen när allt är klart, hur kul är det att använda detta sega tuggummi, vavava?

Jag brukar ta WU's i denna ordningen, några åt gången som sagt:
  1. Viktiga uppdateringar; Säkerhetsuppd (ej .NET).
  2. Viktiga uppdateringar; Övriga (ej .NET).
  3. Valfria uppdateringar; (ej .NET).
  4. Viktiga uppdateringar; .NET. (Behöver du inte dessa så skippa dom, de tynger ner systemet ordentligt.)
  5. Valfria uppdateringar; .NET.

Men, om du nu ska envisas med att fortfarande använda gammelburken så vill jag trots allt rekommendera ett lättdrivet Linux (det kommer att gå hyfsat trögt ändå), det är det bästa du kan göra:
Peppermint 5 32-bit; Lättdrivet, väl fungerande och med drivrutiner out-of-the-box, och med ett gränssnitt som är lätt att gå till ifrån XP/Win7.
Senast redigerad av Skadat gods 2015-04-25 kl. 08:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in