2015-04-24, 14:30
Medlem
tryggtochbras avatar
Detta påstående uttalades av en kvinnlig feminist i tråden ”Regeringen: Kvinnor kostar mer än män” i forumdelen Feminism och jämställdhet. Hon menade att svenska män begår en majoritet av våldtäkterna i Sverige idag och att det var otvetydiga fakta.

För mig var detta påstående så häpnadsväckande verklighetsfrånvänt att jag utgick från att det måste ligga något snabbt och lätt korrigerbart missförstånd bakom.

Man kan tycka att det i detta läge borde räcka med att säga ”Nej, titta i tabell 24, sidan 74, i BRÅ 1996:2. Där framkommer tydligt att svenskar bara stod för 39% av våldtäkterna i Sverige redan för 25 år sedan, när den utrikes födda befolkningen utgjorde 9% av Sveriges befolkning och innan den fria rörligheten inom EU. Idag utgör utrikes födda över 16,5% av Sveriges befolkning, barnen till utrikes födda är fler och vi har ett betydligt större flöde av icke-svenskar från EU-länder, vad pekar på att svenskar skulle ha ökat sin andel av våldtäkterna givet denna utveckling?”

Vilket är precis vad jag gjorde, om än möjligen med närmare 20 000 tecken än ovanstående dryga 500, för att täcka in varje tänkbar vinkel och möjlighet till missförstånd. Skribenten framhärdade dock envist och menade dels att statistiken visade att svenskar begår både de flesta brotten och våldtäkterna, med god marginal, och att eftersom BRÅ inte släppt någon ny rapport som specificerar andelen av våldtäkterna fördelade på svenskar och invandrare sedan 1996 så kan man inte dra några slutsatser alls om hur det ser ut idag (utom, tydligen, att svenskar står för majoriteten av våldtäkterna och brotten).

Som stöd för sin egen tes framförde skribenten dels Researchgruppens namnmoln över vilka namn som var vanligast förekommande i samband med våldtäktsmål, dels Advokatsamfundets (AF) sida ”Invandrare och brottslighet – Myter och statistik” samt BRÅ:s rapporter, mot vilka Advokatsamfundet stöder sig.

Researchgruppens metoder tänker jag inte gå in på här men sättet på vilket AF och BRÅ väljer att handskas med statistiken tycker jag är mer anmärkningsvärd, där bör ändå finnas en högre grad av objektivitet och tydlighet än man förväntar sig av RG.

Såhär skriver AF om våldtäkterna (länk):

Citat:
Brå-rapporten från 2005 visar att utrikes födda har särskilt höga överrisker när det gäller allvarliga brott som mord och dråp, våldtäkt och rån. Enligt undersökningar som avser förhållandena under 1990-talet var den brottstyp där överrepresentationen var högst våldtäkter, där cirka 40 procent av gärningsmännen var invandrare. För personrån var andelen 30 procent och för mord och dråp 20 procent, vilket innebar en överrepresentation jämfört med andelen invandrare i Sverige vid den tiden.

När AF skriver om våldtäkterna nämner de bara ”invandrare” och siffran 40% för att ge intrycket av att svenskar stod för resterande 60%, när ”invandrare” här bara avser utrikes födda och varken barn till utrikes födda eller personer ej folkbokförda i Sverige. D.v.s. de använder samma siffror som BRÅ 1996:2 men väljer att låta bli att redovisa att svenskar bara stod för 39% av våldtäkterna och att resten begicks av personer ej folkbokförda i Sverige samt andra generationens invandrare. Medvetet missledande och uppenbarligen effektivt nog för att få en person som skryter med 7 års högskolestudier att tro att svenskar begår en majoritet av våldtäkterna i Sverige idag.

AF har i sin tur hämtat informationen från BRÅ:s ”Statistik om gruppvåldtäkter under 90-talet” (länk) som släpptes år 2000. På sidan 4 ser vi ett strålande exempel på hur även BRÅ vinklar sin statistik. Rubriken ”Ca 60% av gärningsmännen svenskar”. I texten kan vi sedan läsa att 32% var utrikes födda och folkbokförda i Sverige, 10% var ej folkbokförda i Sverige och av svenskarna så hade en fjärdedel invandrarbakgrund. Så de 60% svenska gärningsmännen blev i texten 43,5%. Från majoritet i rubriken till minoritet i texten.

AF och BRÅ använder även en liknande metod för att överdriva svenskars andel av den totala brottsligheten och skriver att svenskar stod för 60% av den totala brottsligheten 1997-2001 (BRÅ 2005:17), vilket inte alls är siffran för den totala brottsligheten utan för brottsligheten för personer folkbokförda i Sverige. På sidan 31 i BRÅ 2005:17 framgår att svenskarnas andel av den totala brottsligheten var 55% under perioden, en minskning från 68,5% 1985-1989.

Snabba fakta:

1985-1989 stod svenskar för 68,5% av den totala brottsligheten och 39% av våldtäkterna. Utrikes födda utgjorde 9% av befolkningen och deras överrepresentation var 2,1 ggr svenskars för all brottslighet och 4 ggr för våldtäkter. BRÅ 1996:2

1997-2001 stod svenskar för 55% av den totala brottsligheten, andelen av våldtäkterna redovisades inte. Utrikes födda utgjorde 11,5% av befolkningen och ökningen jämfört 1985-1989 var ca 270 000 utrikes födda personer. Överrepresentationen hade ökat från 2,1 till 2,5 ggr för all brottslighet och från 4,0 till 4,5 för våldtäkter. BRÅ 2005:17

2001-2014 har den utrikes födda befolkningen ökat med över 570 000 personer, i huvudsak med män i brottsaktiv ålder från länder med hög överrepresentation. De utgjorde 2014 16,5% av befolkningen. Svenskar har samtidigt minskat med ca 80 000 personer. Från SCB.

Så från 39% av våldtäkterna för 25 år sedan när utrikes födda utgjorde 9% av befolkningen till hur många procent idag, efter att utrikes födda ökat med 850 000 personer till 16,5% och svenskar stått i princip stilla i antal i befolkningen och sjunkit i andel? Min uppskattning (länk) är att max ca 20% av dagens våldtäkter går att tillskriva svenskar och kanske 35% av den totala brottsligheten.

---

Frågeställningar:

Är det en vanlig föreställning bland svenska kvinnor att svenska män begår majoriteten av våldtäkterna i Sverige idag?

Hur lyder i så fall argumentationen för detta påstående och vad beror denna föreställning på?

Är det rimligt att myndigheter som BRÅ och organisationer som AF vinklar presentationen av statistik på ett sätt som framställer svenskar i sämre dager än verkligheten?
Senast redigerad av tryggtochbra 2015-04-24 kl. 15:18.
Citera
2015-04-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Frågeställningar:

Är det en vanlig föreställning bland svenska kvinnor att svenska män begår majoriteten av våldtäkterna i Sverige idag?

Hur lyder i så fall argumentationen för detta påstående och vad beror denna föreställning på?

Är det rimligt att myndigheter som BRÅ och organisationer som AF vinklar presentationen av statistik på ett sätt som framställer svenskar i sämre dager än verkligheten?

Nej, jag har väldigt svårt att föreställa mig att det skulle vara en vanlig föreställning bland svenska kvinnor. Alla svenska kvinnor jag pratat om saken med vet att det främst är svartskallar i form av negrer och araber som våldtar. Och möter de en neger på gatan en sen kväll så känner de sig betydligt otryggare än om det skulle vara en vit man; men då givetvis inte sagt att de måste känna sig trygga med en okänd, vit man i närheten heller.

Min bild av saken är att dom flesta svenska kvinnor har en sund och nykter syn på niggrer, och att det bara är en liten minoritet av hjärntvättade, och i vissa fall grovt mentalt sjuka individer som gör allt för att frikänna niggern och hata den vite mannen. Dom flesta (svenska) kvinnor skrattar dock åt feminister och dylika psykfall.
Citera
2015-04-24, 14:57
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Frågeställningar:

1. Nej. Jag har uppfattningen att betydligt fler våldtäkter begås av invandrare och då särskilt de lite mer brutala och mer ovanliga formerna som överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter. Mina tjejkompisar delar den uppfattningen.

2. Jäkla dumheter. Jag förstår inte varför feminismen tagit på sig rollen som blint antirasistisk samtidigt som man försöker värna kvinnans rätt. Det senare hör inte ihop med det förstnämnda i alla lägen och det är konstigt att man hellre presenterar falsk information som snarare skadar feminismen hellre än att visa sann statistik som kan hjälpa till att skapa verktyg mot det verkliga våldet.

3. Nej. Både AF och BRÅ ska vara politiskt obundna men det är inte första gången, inte ens på senare tid, som de antar politiska ståndpunkter som inte bygger på fakta.

Klart jag inser att det finns svenska män som våldtar och att det finns massor med invandrare som inte gör det. Men man kan ju inte låtsas att våldtäkterna inte har en koppling till invandringen om man verkligen vill kunna komma tillrätta med problemet.
Citera
2015-04-24, 14:58
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattatorskr
Nej, jag har väldigt svårt att föreställa mig att det skulle vara en vanlig föreställning bland svenska kvinnor. Alla svenska kvinnor jag pratat om saken med vet att det främst är svartskallar i form av negrer och araber som våldtar. Och möter de en neger på gatan en sen kväll så känner de sig betydligt otryggare än om det skulle vara en vit man; men då givetvis inte sagt att de måste känna sig trygga med en okänd, vit man i närheten heller.

Jo, en sak att veta om att det finns en överrepresentation, dvs att vissa grupper förekommer mer frekvent än andra som våldtäktsmän, en annan att veta att det inte bara finns en relativ skillnad utan att den absoluta majoriteten av våldtäkterna i Sverige begås av andra än svenskar. Att känna sig mer otrygg kring afrikaner och araber som svensk kvinna säger inget om vad man vet, eller tror sig veta, det är en känslomässig reaktion.
Senast redigerad av tryggtochbra 2015-04-24 kl. 15:05.
Citera
2015-04-24, 14:59
Medlem
envokes avatar
Jag får alltid kastat denna statistik i ansiktet ... Att svenskar är de största våldtltsmännen ! Folk förstår inte vad "överrepresenterad " betyder ens.
Citera
2015-04-24, 15:09
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
1. Nej. Jag har uppfattningen att betydligt fler våldtäkter begås av invandrare och då särskilt de lite mer brutala och mer ovanliga formerna som överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter. Mina tjejkompisar delar den uppfattningen.

3. Nej. Både AF och BRÅ ska vara politiskt obundna men det är inte första gången, inte ens på senare tid, som de antar politiska ståndpunkter som inte bygger på fakta.

Ja, det finns ett relativt aktuellt exempel på det. När tidningen Forskning och framsteg skrev om den dramatiska ökningen av gruppvåldtäkter så intervjuades en representant från BRÅ, som tyckte det var ointressant hur stor andel av brotten som invandrare begår jämfört svenskar:

Citat:
Är det relevant att, som Brå gör, ta upp andelen invandrare i detta sammanhang?

– Jag vet inte, säger Klara Hradilova-Selin. Vad ska man ha den informationen till? Det handlar om människor som saknar olika typer av resurser som begår brott, vilket inte är något nytt. Det finns ju även svenska killar som beter sig lika illa, men då resonerar man aldrig i termer av etnicitet.

Statistiken för gruppvåldtäkter ser ut så här:

På 90-talet anmäldes ungefär 1500 våldtäkter per år, varav ca 30-60 gruppvåldtäkter. I Forskning och Framsteg kunde vi 2013 läsa att gruppvåldtäkter nu utgör ca 17% av alla anmälda våldtäkter vilket applicerat på 6620 våldtäkter för 2014 ger 1125 gruppvåldtäkter endast i fjol, eller tre om dagen (länk). En ökning med närmare 1800%, vilket delvis kan bero på ökad anmälningsbenägenhet och bredare definition av vad som utgör en våldtäkt.
Senast redigerad av tryggtochbra 2015-04-24 kl. 15:12.
Citera
2015-04-24, 15:17
Medlem
Citat:
Jo, en sak att veta om att det finns en överrepresentation, dvs att vissa grupper förekommer mer frekvent än andra som våldtäktsmän, en annan att veta att det inte bara finns en relativ skillnad utan att den absoluta majoriteten av våldtäkterna i Sverige begås av andra än svenskar. Att känna sig mer otrygg kring afrikaner och araber som svensk kvinna säger inget om vad man vet, eller tror sig veta, det är en känslomässig reaktion.

Hm, ja, där har du väl en poäng visserligen. Låt oss strunta i hur svenska kvinnor beter sig med negerhanar i närheten - det är, precis som du säger, irrelevant i sammanhanget.
Citera
2015-04-24, 15:52
Medlem
Anledningen att man har sådana där siffror är ju att män med invandrarbakgrund men som svenskmedborgare ses som svenskar och då också räknas som svenskar i dessa rapporteringar. Skulle statistiken gälla pur-svenskar blir jag mycket förvånad....
Citera
2015-04-24, 16:15
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelmerLjus
Anledningen att man har sådana där siffror är ju att män med invandrarbakgrund men som svenskmedborgare ses som svenskar och då också räknas som svenskar i dessa rapporteringar. Skulle statistiken gälla pur-svenskar blir jag mycket förvånad....

Mja, nu tror jag du läst slarvigt. Siffrorna i det här fallet var 39% av våldtäkterna 1985-1989 och det gäller svenskfödda med två svenskfödda föräldrar och är väl inte några häpnadsväckande höga siffror precis, givet att svenskarna då utgjorde 82% av befolkningen. Det är icke-svenskars andel av våldtäkterna som är skrämmande hög, idag uppskattningsvis minst 80%, samtidigt som svenskar fortfarande utgör ca 70-75% av befolkningen.

Men man bäddar för ny statistik som ska ge intryck av mindre skenande utveckling genom att numera även definiera barn till en utrikes född och en inrikes född förälder som svensk. Jag känner många sådana par och inget fel på deras barn, men de varken är eller ser ut som etniska svenskar i nästan något av fallen. Så tycker det är missvisande.

I statistiken ovan ingår dock dessa i barn till utrikes födda. Det är framtida statistik, om sådan släpps, som kommer innehålla nya kreativa definitioner.
Citera
2015-04-24, 16:50
Medlem
pundarfans avatar
ingen annan tror att utlänniingar reser till sverige och våldtar till den grad att de våltdtar mest i Sverige, Nej Svenskar måste helt enkelt leda våldäktsligan i Sverige , att de sedan till väldigt stor del kommer från,eller har utlänningsblod i sig är en annan femma.

jämför man 80 talet och 2015 borde antalet med utländskt urspårung som våldtar ökat med ca 7-8000 procent om inte mer rent gissningsvis
Citera
2015-04-24, 17:16
Medlem
Snailfaces avatar
Det är väl för fan totalt irrelevant, det är överrepresentationen det handlar om. De som på fullaste allvar använder detta som ett argument kan ju bara vänta tills araberna är en majoritet. Det är så himla självförklarande att dessa primitiva kulturer med sin kvinnosyn leder till mer våldtäkter. Glöm araberna för en stund och begrunda Afrika, i vissa länder där verkar en gruppvåldtäkt på fyllan vara likställt med att röka en joint ungefär, en billig kick och lite underhållning. Dessa människor importerar vi hit i stora mängder, utan meningsfull sysselsättning eller värdigt boende i många fall. Pinsamt för fan, det är pinsamt att följa debatterna i det här landet.

Den kvinna som stödjer extrem-invandringen kan gott få våldtas, om någon måste våldtas överhuvudtaget. En sån person vill ju så gärna vara "god" på ytan utan några konsekvenser för henne själv, så måste någon stackars människa våldtas utav ett sinnessjukt jävla djur på vägen hem från krogen, då kan det väl vara en utav dem som vurmat för att vi ska ha en extrem-invandring. Om man kunde träna dem att våldta varandra skulle väl det vara optimalt.
Citera
2015-04-24, 17:21
Moderator
manamanahs avatar
Rubrik förtydligad.

/mod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto