2015-04-24, 08:32
Medlem
Fick nyss samtal att jag blivit erbjuden ett vikariat med start på måndag och som är fram till den sista augusti.

Dock ska jag på intervju idag för ett annat jobb som jag hellre vill ha om jag får det. Det är ett vikariat till sista december med start omgående.

Det är 2 olika företag och de första är via bemanningsföretag.

Vad händer om jag skriver kontrakt idag och sen jobbar 2-3 dagar och sen får erbjudanden om det 2:a jobbet.

Är det bara gå för dagen eller kan jag tvingas tacka nej till det 2:a jobbet?
Citera
2015-04-24, 08:52
Medlem
Elite8s avatar
Kolla uppsägningstiden för jobb nr.1 är det ingen uppsägningstid så ta det jobbet så länge. Var självisk!
Det har jag märkt under mina år som osäker jobbtagare
Citera
2015-04-24, 08:54
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagirl
Fick nyss samtal att jag blivit erbjuden ett vikariat med start på måndag och som är fram till den sista augusti.

Dock ska jag på intervju idag för ett annat jobb som jag hellre vill ha om jag får det. Det är ett vikariat till sista december med start omgående.

Det är 2 olika företag och de första är via bemanningsföretag.

Vad händer om jag skriver kontrakt idag och sen jobbar 2-3 dagar och sen får erbjudanden om det 2:a jobbet.

Är det bara gå för dagen eller kan jag tvingas tacka nej till det 2:a jobbet?

Om jag inte haft en susning om hur troligt det är att jag får det andra jobbet hade jag självfallet tagit det första.

Det bruss på vad som står i anställningskontraktet vissa har 1 månad uppsägningstid då måste du jobba den tiden från det att du sagt upp dig.

Om det däremot är en timanställning behöver du endast jobba de pass som du blivit schemalagd på och godkänt. Vissa bemannings företag schema lägger per vecka och då behöver du endast jobba veckan ut.

Är det en timanställning utan schema läggning utan du blir inringd så har du alltid rätt att tacka nej när de ringer vilket innebär att du behöver bara jobba de dagar du redan sagt ja till.
Citera
2015-04-24, 09:08
Medlem
idag är det fredag.
du ber förstås att få betänketid tills på måndag och går på intervjun för det andra företaget. på intervjun gör du tydligt att du söker flera jobb.
sen fattar du ett nytt beslut efter det.

vem vet, du kanske inte gillar det andra företaget alls och då är ju saken klar.
Senast redigerad av pagamama 2015-04-24 kl. 09:10.
Citera
2015-04-24, 09:43
Medlem
Jag ska vara tydligen på intervjun idag och säga att jag är aktuell i andra rekryteringsprocesser och att jag vore tacksam om jag kunde få ett besked så snart som möjligt.
Citera
2015-04-24, 10:26
Medlem
The BlaBlas avatar
Man säger så klart ja till båda och väljer därefter vilket man kommer lyckas bäst på!
Citera
2015-04-25, 09:27
Medlem
Tackat ja till det jobbet jag blev erbjuden.

Det andra jag var på intervju på och hellre skulle vilja ha kändes som jag inte kommer få. Är inom offentlig sektor och förutom många kvalificerade sökande hade de även många som sökt internt berättade rekryteraren.

De intervjuar totalt 6 stycken nu men om de kände att de fattades några kvalifikationer efter vägen skulle de kolla på ansökningarna på nytt och eventuellt kalla fler på intervju.

Sen fick svar från ett annat jobb där rekryteraren talade in på mobilsvaret att jag ej fått en annan tjänst jag sökt och då hade jag varit där på en 2:ā intervju.

Sen blivit kallad på ytterligare en intervju som jag tackade nej till faktiskt. Har ju jobb nu till sista augusti som det ser ut man vet ju aldrig med bemaningsfirmor.
Citera
2015-04-25, 10:42
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Inte helt sannolikt med tanke på att det är en visstidsanställning, men om du har provanställning på det erbjudna jobbet så har du inte någon uppsägningstid under provanställningen om inte kollektivavtalet säger något annat. Om så är fallet kan du tacka ja till det första jobbet men fortsätta vara med i processen för det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in