Är det viktigt med vilka kläder man har på sig på jobb intervju? Säger det något om identitet? Betyder det något? Blir arbetsgivarna lika mycket påverkade av våra kläder som vår beteende eller pratsätt? Vad tycker ni? Tycker ni att första intryck är alltid viktigt?
Självklart är kläder och beteende A och O när det handlar om jobbintervju. Det gäller att visa för arbetsgivaren att du är ordentlig och har huvudet på skaft. Ingen vill anställa luffare.
Jag brukar alltid ha på mig en kavaj med ett par ordentliga svarta skor. Gärna någon enkelfärgad skjorta, slips är inte nödvändigt längre men kan användas som ett extra plus.
Självklart är kläder och beteende A och O när det handlar om jobbintervju. Det gäller att visa för arbetsgivaren att du är ordentlig och har huvudet på skaft. Ingen vill anställa luffare.
Jag brukar alltid ha på mig en kavaj med ett par ordentliga svarta skor. Gärna någon enkelfärgad skjorta, slips är inte nödvändigt längre men kan användas som ett extra plus.
Men det beror väl också på vad man söker för jobb? Man ska väl inte gå med kavaj när man söker jobb som servitör eller jobb inom vård och omsorg?
Jag har kört vanliga svarta jeans, hela och rena skor samt skjorta. Yrken har varit säljare och sedan inom IT. Har funkat klockers varje gång (sen får man ju hoppas att det var mer än klädseln dom gick på )
Men det beror väl också på vad man söker för jobb? Man ska väl inte gå med kavaj när man söker jobb som servitör eller jobb inom vård och omsorg?
Allra helst så ska du det. Du vill visa för arbetsgivaren att du är en ordentlig och proper människa som skiljer sig från alla andra som kommer in och söker jobbet. En person som kommer fint klädd till en arbetsintervju sätter sig på arbetsgivarens minne och du kommer inte falla bort med alla andra som kommer dit med jeans och en tshirt.
Absolut är det viktigt med klädsel till arbetsintervju. Det handlar om första intrycket som tidigare nämnts, man ska klä sig representativt. En enkel sak att komma ihåg om man är osäker hur man ska klä sig, är att man ska klä sig som de som redan jobbar där gör.
Senast redigerad av Bagheeera 2015-04-23 kl. 13:00.
Allt hänger på bransch. Ska du söka som stödare på Donken bör du undvika kostym. Samma sak om du söker jobb som VD. Då är mysbyxor och T-shirten rätt värdelöst.
Själv kör jag med hela blåjeans samt en skjorta utan snara.
Det är bara rent trams egentligen. Jag dök upp i svarta kortbyxor (shortsmodell), tennisskor och T-shirt en gång. Det var sommar och temperaturen låg runt 30 grader.
Det är bara rent trams egentligen. Jag dök upp i svarta kortbyxor (shortsmodell), tennisskor och T-shirt en gång. Det var sommar och temperaturen låg runt 30 grader.
Jo, men bara för att du söker jobb som lokalvårdare i din lokala simhall betyder det inte att alla gör det.