2015-04-19, 13:04
Medlem
https://www.studentlitteratur.se/files/sites/appia/nivatest.pdf

Finns det mer...?
Citera
2015-04-21, 23:45
Medlem
Var härstammar ordet "pantad" i bemärkelsen "dum, korkad" ifrån?

Varken pant i dess traditionella bemärkelse eller att panta burkar så att de knycklas ihop verkar passa, vad tror ni?
Citera
2015-04-22, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket

Varken pant i dess traditionella bemärkelse eller att panta burkar så att de knycklas ihop verkar passa, vad tror ni?

Det som man pantar i form av flaskor och burkar är tomt. Det skulle möjligen kunna komma av det.
Citera
2015-04-22, 08:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket

Förmodligen att vettet är inlämnat på pantbanken.
Citera
2015-04-22, 10:08
Medlem
Bör man säga "Har Kalle och Lisas lägenhet en balkong" eller "Har Kalles och Lisas lägenhet en balkong? Dubbla genitiv eller räknar man Kalle och Lisa som ett och samma subjekt, därav enbart ett s på slutet?
Citera
2015-04-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelWinwood
Bör man säga "Har Kalle och Lisas lägenhet en balkong" eller "Har Kalles och Lisas lägenhet en balkong? Dubbla genitiv eller räknar man Kalle och Lisa som ett och samma subjekt, därav enbart ett s på slutet?

Mitt språköra säger enkelt genetiv. Vid dubbelt genetiv förväntar jag mig plural "lägenheter".
Citera
2015-04-22, 15:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Mitt språköra säger enkelt genetiv. Vid dubbelt genetiv förväntar jag mig plural "lägenheter".

Ja, fast om du skriver lägenheter så har de varsin. »Kalle och Lisa« bör betraktas som en enhet (om de är ett par eller äger lägenheten tillsammans), varvid genitiv-s kommer i slutet.
Citera
2015-04-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, fast om du skriver lägenheter så har de varsin. »Kalle och Lisa« bör betraktas som en enhet (om de är ett par eller äger lägenheten tillsammans), varvid genitiv-s kommer i slutet.

Precis
Citera
2015-04-23, 10:56
Medlem
Crossmacks avatar
Om en person inte är medveten om samhället, är det någon skillnad på om man säger att personen är "osamhällsmedveten" och att säga "samhällsomedveten"? "Samhällsmedveten" måste rimligen vara motsatsen, men var ska o:et in någonstans?
Senast redigerad av Crossmack 2015-04-23 kl. 10:59.
Citera
2015-04-23, 11:06
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
men var ska o:et in någonstans?
Eftersom innebörden är att man är "omedveten om samhället" snarare än att man är "medveten om osamhället" så känns samhällsomedveten som det minst förvirrande och självklara valet.
Citera
2015-04-24, 20:07
Medlem
Har ni sett han som står där?
Har ni sett honom som står där?

Vilket är rätt och varför?
Citera
2015-04-24, 21:09
Medlem
vad betyder "Målillakvinna"

Hej folket, har stött på detta ord några gånger nu "Målillakvinna " men har inte förstått vad det betyder.
Testade att söka på det med fick inget direkt svar. Både lexikon och google. Kanske är det jag som somnat till på svenska lektionen och missa det hela.

//Mr fIMP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in