2015-04-22, 23:06
Medlem
Hej. Har en kompis som flytt hit till Sverige från Kosovo. Han har bott här i fem månader men fick idag ett brev från migrationsverket, som jag tolkade det som att han ska skickas tillbaka till hans födelseland.

Brevet från migrationsverket och återvändsenheten börjar med "Kallelse till underrättelse om beslut" Sen finns där tid för möte. Här står det också att han ska medta alla sin tillhörigheter. I ett annat brev som han också fick med detta så står det att migrationsverket bedömer att det är sannolikt att han kommer att överföras till en annan medlemsstat i enlighet med dublinförordningen. Att han ej kan få undantag från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Om jag tolkar det rätt så betyder det helt enkelt att han antingen kommer skickas hem eller till ett annat land. Att han ej får stanna i Sverige? Jag undrar också om man har möjlighet att överklaga detta beslut, eller är det slutgiltig? Han har då i princip inga alternativ förutom att kanske gömma sig kvar i Sverige?

Uppskattar verkligen svar från kunniga. Tack.
Citera
2015-04-22, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Hej. Har en kompis som flytt hit till Sverige från Kosovo. Han har bott här i fem månader men fick idag ett brev från migrationsverket, som jag tolkade det som att han ska skickas tillbaka till hans födelseland.

Brevet från migrationsverket och återvändsenheten börjar med "Kallelse till underrättelse om beslut" Sen finns där tid för möte. Här står det också att han ska medta alla sin tillhörigheter. I ett annat brev som han också fick med detta så står det att migrationsverket bedömer att det är sannolikt att han kommer att överföras till en annan medlemsstat i enlighet med dublinförordningen. Att han ej kan få undantag från skyldigheten att ha arbetstillstånd.

Om jag tolkar det rätt så betyder det helt enkelt att han antingen kommer skickas hem eller till ett annat land. Att han ej får stanna i Sverige? Jag undrar också om man har möjlighet att överklaga detta beslut, eller är det slutgiltig? Han har då i princip inga alternativ förutom att kanske gömma sig kvar i Sverige?

Uppskattar verkligen svar från kunniga. Tack.

Kosovalbaner har ytterst ytterst sällan skäl till att få stanna i Sverige. Rådet är skaffa ett arbete och sök uppehållstillstånd från Kosovo/Bosnien
Citera
2015-04-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
Kosovalbaner har ytterst ytterst sällan skäl till att få stanna i Sverige. Rådet är skaffa ett arbete och sök uppehållstillstånd från Kosovo/Bosnien

Men brevet betyder alltså att han ska skickas hem? Skaffa arbete var? Under hans vistelse i Sverige fick han inte jobba av migrationsverket trots att det hade kunnat gå att ordna, både jobb och praktik.
Citera
2015-04-22, 23:38
Medlem
sebastian66s avatar
Beslutet måste meddelas personligen face to face.
Efter det har han 3 veckor på sig att lämna landet.Men som jag ser i detta fall så
pga han skulle medföra sina tillhörigheter så lär dom utvisa honom direkt.
Överklaga det kan man alltid göra men överklagan påverkas inte genom att han ska få stanna.
Utan även att överklagan görs så måste han lämna landet.
Citera
2015-04-22, 23:44
Medlem
Citat:
Men brevet betyder alltså att han ska skickas hem? Skaffa arbete var? Under hans vistelse i Sverige fick han inte jobba av migrationsverket trots att det hade kunnat gå att ordna, både jobb och praktik.

Skaffa ett jobb från Kosovo enklast tänkbara men han måste tbx
Citera
2015-04-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Beslutet måste meddelas personligen face to face.
Efter det har han 3 veckor på sig att lämna landet.Men som jag ser i detta fall så
pga han skulle medföra sina tillhörigheter så lär dom utvisa honom direkt.
Överklaga det kan man alltid göra men överklagan påverkas inte genom att han ska få stanna.
Utan även att överklagan görs så måste han lämna landet.

Ok då förstår jag. Han kommer alltså få lämna landet omedelbart. Tack för tipsen och råden.

En sista fråga dock, om han får in nya dokument och motiv till varför han ska få stanna. Kan han visa upp det för migrationsverket vid en ev överklagan?
Senast redigerad av kraven10 2015-04-22 kl. 23:52.
Citera
2015-04-22, 23:56
Medlem
sebastian66s avatar
Det enda jag ser det han kan göra det är att skjuta upp avvisningen det är att ni ringer
och påpekar..Helvetes typiskt vi hade ju bokat 1 resa till fjällen dagen innan han ska till
migrationsverket och vi kommer inte tillbaka inom 3 veckor.
Har du tur så får du då 1 annan tid men lik förbaskat så åker han ut efter den tiden.
Om det är viktigt så lär du få stå på dig gå i god för honom så kan han väl begära UT.
Men då får det gå genom dig och du lär få stå som garant och då lär dina uppgifter inkomster
ligga till grund för att om han ska få komma tillbaka.
Men det är en krånglig procedur innan det ens går att få UT.
Räkna med minst 6 månader tom ännu längre tid..
Citera
2015-04-23, 00:02
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ok då förstår jag. Han kommer alltså få lämna landet omedelbart. Tack för tipsen och råden.

En sista fråga dock, om han får in nya dokument och motiv till varför han ska få stanna. Kan han visa upp det för migrationsverket vid en ev överklagan?
Det kommer tyvärr inte hjälpa honom för beslutet är redan taget kan du tro.
Migrationsverket är rena parodin tyvärr rent jävla lotteri men när beslut är taget då är sannorlikheten =0 att dom drar tillbaka 1 beslut..
Han kommer att kunna överklaga naturligtvist det är allas rättighet men det innebär inte att han
automatiskt kommer att få stanna tills utredningen och överklagan är genomförd.
Han kan skita i att befinna sig på migrationsverket med men det påverkar honom negativt i framtiden om han nu vill ansöka om UT(Uppehållstillstånd)I Sverige igen.
Tyvärr är det så illa att för hans eget bästa skicka ut honom se till att han skaffar alla dokument han behöver hitta 1 garant med bra inkomst efter det ska ni kunna ansöka som alla andra som vill leva i Sverige..
Citera
2015-04-23, 00:05
Medlem
Citat:
Det kommer tyvärr inte hjälpa honom för beslutet är redan taget kan du tro.
Migrationsverket är rena parodin tyvärr rent jävla lotteri men när beslut är taget då är sannorlikheten =0 att dom drar tillbaka 1 beslut..
Han kommer att kunna överklaga naturligtvist det är allas rättighet men det innebär inte att han
automatiskt kommer att få stanna tills utredningen och överklagan är genomförd.
Han kan skita i att befinna sig på migrationsverket med men det påverkar honom negativt i framtiden om han nu vill ansöka om UT(Uppehållstillstånd)I Sverige igen.
Tyvärr är det så illa att för hans eget bästa skicka ut honom se till att han skaffar alla dokument han behöver hitta 1 garant med bra inkomst efter det ska ni kunna ansöka som alla andra som vill leva i Sverige..

Uppskattar verkligen dina svar.

Så du rekommenderar att han accepterar beslutet. Och söker om nytt UT när tiden tillåter det där han försöker hitta en bra garant?
Citera
2015-04-23, 00:12
Medlem
sebastian66s avatar
Vill han verkligen påbörja 1 liv i Sverige se till att han inte stannar för det påverkar beslut
senare i framtiden.
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-slakt-och-vanner/Sa-ansoker-du-om-visum.html

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige.html

Kolla in dessa länkar det hjälper dig troligen på traven.
Du hittar massa matnyttig info på deras hemsida klicka dig vidare och jaga efter det ni behöver.
Att ringa är = God natt för dom svara sällan pga överbelastning.
Men som sagt krångla inte med migrationsverket för tänk logiskt krånglar han så lär han aldrig ens få besöka landet igen bara 1 logiskt tips
Citera
2015-04-23, 00:18
Medlem
Citat:
Vill han verkligen påbörja 1 liv i Sverige se till att han inte stannar för det påverkar beslut
senare i framtiden.
http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Besoka-slakt-och-vanner/Sa-ansoker-du-om-visum.html

http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige.html

Kolla in dessa länkar det hjälper dig troligen på traven.
Du hittar massa matnyttig info på deras hemsida klicka dig vidare och jaga efter det ni behöver.
Att ringa är = God natt för dom svara sällan pga överbelastning.
Men som sagt krångla inte med migrationsverket för tänk logiskt krånglar han så lär han aldrig ens få besöka landet igen bara 1 logiskt tips

Tack så mycket för hjälpen. Uppskattar det verkligen.
Citera
2015-04-23, 00:31
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Tack så mycket för hjälpen. Uppskattar det verkligen.
Ingen fara hoppas det löser sig på 1 eller annat sätt.
Bor du i närheten av Skåne testa att ringa det nummer du har på brevet du eller din vän fick av
migrationsverket.Hör med dom om 1 person som heter Diana i Helsingborgs Migrationsverk.
Kanondam där kanske du kan få hjälp eller vägledning om hur ni ska gå tillväge.
Hade jag vart hemma hade du fått numret men du lär få 010 numret genom det brevet ni fått.
Jag hade henne i 1 ärende och hon var trevlig kommed fler råd om vad jag skulle och inte skulle göra..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in