• 1
  • 2
2015-04-20, 17:08
Medlem
Jag hoppas att jag postar denna fråga i rätt forum nu, som ny medlem.
Nu är det så att jag med familj skall flytta tillbaka till Skottland och bli solskensbönder ( skämt ).
Dock kommer frågan upp kring smartast sätt att flytta.
Hur flyttar man billigast när man själv inte kan hjälpa till ( bära eller köra ) vid flytt
utan måste anlita folk för detta, förslag?
Är flytt med container ett billigare alternativ än vanlig flytt?

Sen har min mamma skulder, typ klädkonton osv.
Vad händer om hon mot all förmodan inte skulle kunna betala dessa när vi flyttat?
Jag vet att kronofogden dyker in, men kan dessa då till exempel ta från hennes förtidspension?

Vill mest veta om man skulle missa några räkningar så de inte hoppar in och tar hennes förtidspension eller liknande.
Vore otroligt tacksam för alla tips och råd jag kan få
Citera
2015-04-20, 17:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Det blir både dyrt och jobbigt oavsett vilket sätt du väljer.

Bäst är att göra er av med allt här i Sverige. Betala lite skulder och bygg upp ett nytt bohag i skottland.
Man behöver inte köpa allt nytt och heller inte införskaffa allt direkt.
Behålla bara minnessaker som ni ej kan vara utan och skicka det som gods.
Citera
2015-04-20, 19:25
Bannlyst
ts verkar ju inte vilja betala sina skulder så det är väl där han letar tips.
Citera
2015-04-20, 19:40
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfons.aberg

Vad menar du? Han frågar om flytt vilket jag svarar på. Jag svarar inte angående skulderna då jag inte helt säkert vet hur det fungerar om man flyttar till Skottland. Skulle jag gissa så är jag av den uppfattningen att fogden tillsist lägger beslag på hans mammas pengar även om det nog kan dröja ett tag innan det blir fråga om utmätning. Orkar inte själv kolla på skatteverket men de har med största sannolikhet samarbete med motsvarigheten i Skottland och kan även driva in skulder där.

Ditt inlägg är helt meningslöst och vem riktar du det till?
Citera
2015-04-20, 20:00
Medlem
trottwells avatar
Det framgår inte helt tydligt i din text om din mamma skall flytta med till Skottland, jag tolkar det som att hon stannar i Sverige.

Kronofogden kan ta delar av hennes förtidspension, hon får behålla ett sk existensminimum, mycket ungefärligt hyran plus ca 4 000:- obs grov uppskattning, se till att mamman har autogiro på det mesta, lägg datumen så att hyran alltid blir betald först.

Om hon skall flytta till Skottland, då finns risken att Fogden mäter ut pengarna redan på Försäkringskassan, på samma sätt som Fogden gör med överskjutande skatt, den går direkt från SKV till Fogden.

https://www.forsakringskassan.se/wps.../efter_ansokan
Senast redigerad av trottwell 2015-04-20 kl. 20:36.
Citera
2015-04-21, 14:25
Medlem
forwarders avatar
Det beror helt på storleken på bohaget. Och naturligtvis är det så att desto större/fler saker, desto dyrare att flytta. Men du kan tänka att det är volym och vikt som kostar, inte värdet på godset.
Finns flera flyttfirmor som kan ordna detta, då det är flytt inom EU slipper du även hela tullprocessen.
Här är några tips på firmor...
http://www.alfamoving.se/
http://www.interdell.se/
http://www.malmgrens.com/
Vi pratar inte astronomiska summor när det är inom Europa...

Gällande skulderna så kommer inte din mamma komma undan dessa bara för hon flyttar till Skottland. I första steget kommer utmätning ske genom att dom tar pengar från hennes pensionsutbetalningar, kronofogden kan dock inte röra pensionen förrän den betalas ut.
Om inte detta räcker så kommer dom be om handräkning genom brittiska motsvarigheten, det finns ett väl utvecklat samarbete när det gäller ekonomi inom Europa. Råder din mamma att betala sina räkningar och avsluta sina förehavanden i Sverige innan hon flyttar, det kommer hon vinna mycket på.
Citera
2015-04-22, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfons.aberg

Jo tack, de skulder jag har betalar jag av redan. Om du läst Ts hade du sett att det handlade om min mors räkningar. OBS jag är inte en HAN utan en HON!
Citera
2015-04-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det framgår inte helt tydligt i din text om din mamma skall flytta med till Skottland, jag tolkar det som att hon stannar i Sverige.

Kronofogden kan ta delar av hennes förtidspension, hon får behålla ett sk existensminimum, mycket ungefärligt hyran plus ca 4 000:- obs grov uppskattning, se till att mamman har autogiro på det mesta, lägg datumen så att hyran alltid blir betald först.

Om hon skall flytta till Skottland, då finns risken att Fogden mäter ut pengarna redan på Försäkringskassan, på samma sätt som Fogden gör med överskjutande skatt, den går direkt från SKV till Fogden.

https://www.forsakringskassan.se/wps.../efter_ansokan

Jo då min mamma ska flytta med, tanken är ju inte att vi skall skita i räkningarna. Utan OM det skulle krisa sig och man inte skulle hinna betala allt i tid, vad händer då till exempel.
Kan ju tillägga att vi inte har en enda betalningsanmärkning på oss, men som sagt OM det skulle ske.
Tackar för ditt svar och bifogad länk, skall djupdyka där
Citera
2015-04-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Det beror helt på storleken på bohaget. Och naturligtvis är det så att desto större/fler saker, desto dyrare att flytta. Men du kan tänka att det är volym och vikt som kostar, inte värdet på godset.
Finns flera flyttfirmor som kan ordna detta, då det är flytt inom EU slipper du även hela tullprocessen.
Här är några tips på firmor...
http://www.alfamoving.se/
http://www.interdell.se/
http://www.malmgrens.com/
Vi pratar inte astronomiska summor när det är inom Europa...

Gällande skulderna så kommer inte din mamma komma undan dessa bara för hon flyttar till Skottland. I första steget kommer utmätning ske genom att dom tar pengar från hennes pensionsutbetalningar, kronofogden kan dock inte röra pensionen förrän den betalas ut.
Om inte detta räcker så kommer dom be om handräkning genom brittiska motsvarigheten, det finns ett väl utvecklat samarbete när det gäller ekonomi inom Europa. Råder din mamma att betala sina räkningar och avsluta sina förehavanden i Sverige innan hon flyttar, det kommer hon vinna mycket på.

Tackar så hemskt mycket för svaret, ska genast kolla länkarna
Citera
2015-04-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det blir både dyrt och jobbigt oavsett vilket sätt du väljer.

Bäst är att göra er av med allt här i Sverige. Betala lite skulder och bygg upp ett nytt bohag i skottland.
Man behöver inte köpa allt nytt och heller inte införskaffa allt direkt.
Behålla bara minnessaker som ni ej kan vara utan och skicka det som gods.

Vi har funderat på det, men vad vi kommit fram till är att det blir lika dyrt att frakta över
möbler ( som är helt nya och som vi älskar ) som att köpa ett komplett hem. Vi har ju barn också och det lär bli tufft om man kommer över och inte ens har en säng som väntar.
Citera
2015-04-22, 14:25
Medlem
onnyts avatar
Kan ju bara berätta vad jag gjorde när jag flyttade till Filippinerna. Jag och frugan packade allt bohag i en Container och det gick på ca 20000 inkl försäkring med frakten. Eftersom Skottland i jämförelse med Filippinerna ligger nästgårds kan jag inte tänka mig att frakten skulle vara dyrare. Vi tog med oss rubb och stubb när vi lämnade och det är vi jäkligt glada för nu. Mina 5 cent bara.
Citera
2015-04-22, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Kan ju bara berätta vad jag gjorde när jag flyttade till Filippinerna. Jag och frugan packade allt bohag i en Container och det gick på ca 20000 inkl försäkring med frakten. Eftersom Skottland i jämförelse med Filippinerna ligger nästgårds kan jag inte tänka mig att frakten skulle vara dyrare. Vi tog med oss rubb och stubb när vi lämnade och det är vi jäkligt glada för nu. Mina 5 cent bara.

Wow låter ju bra Men hur gick ni tillväga med bärandet av bohaget, anlitade ni flyttgubbar för detta eller bar ni själva?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in