2015-04-21, 22:18
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkflyt
Givetvis handlar det inte om någon "såpopera" ! Man får ju dåndimpen när dylika begrepp används om en så betydelsefull situation som denna. När en ny nation föds så förekommer det givetvis födslovärkar. Det är detta vi ser i Lugansk, med de "interna" striderna som varit. Interna satte jag inom citationtecken, eftersom Plotnitsky är en banditoligark som aldrig haft några goda avsikter för folket.

Novorossiya är på väg att ta form, en ny och stor era kommer att bryta in. Vissa förstår detta till fullo.
En av dem är den viljestarke Alexei Mozgovoi som till och med förlåter de som försökt mörda honom (se med start 1:20 i denna video https://www.youtube.com/watch?v=Hv6UvdZXjB0), för att det övergripande målet, Novorossiyas bildande och folkets befrielse från förtryck, är så viktigt att personliga motsättningar måste sättas åt sidan.
Du lär mycket väl veta att "Novorossiya" betyder nya Ryssland, rättare sagt en utökning av Ryssland. De lär försöka infoga området, annektera det, som med Krim. Det är ingen "ny stat", jag har svårt tro att du är så här tramsig. Det är bara du i tråden som låtsas vara så lättlurad. Varför dessa charader från dig?
2015-04-21, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Är det inte förjävla kul hur USA tyckte att den första 'fredliga' demonstrationen var helt rätt och sa till Ukrainas president att han ska låta dom få demonstrera, fast den inte var så fredlig utan dom mördade en massa människor. Sedan när Östukraina började protestera då tyckte USA att det var rätt att slå ner dom demonstranterna. Hycklerin är stor...

Den största hycklaren är du.

Du säger att invånarna i östra Ukraina har all rätt att slåss för sin frihet.

Samtidigt sitter din separatistledare och säger att han är redo för att ta över hela västra Ukraina och annektera det till DNR och LNR.

http://lifenews.ru/news/152862

Ska folket i väst (39 miljoner ukrainare, 97% av befolkningen) inte få bestämma själva?

Ska separatisterna döda och ta över hela västra Ukraina i sin kamp för frihet?

Jag trodde konflikten handlade om Donbass, uppenbarligen sväljer du all skit med hull och hår från dina herrar i Kreml. Säg mig, kommer utbetalningen i rubel eller svenska kronor?
2015-04-21, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du lär mycket väl veta att "Novorossiya" betyder nya Ryssland, rättare sagt en utökning av Ryssland. De lär försöka infoga området, annektera det, som med Krim. Det är ingen "ny stat", jag har svårt tro att du är så här tramsig. Det är bara du i tråden som låtsas vara så lättlurad. Varför dessa charader från dig?

Namnet Novorossiya kommer från 1700-talet:

Novorossiya (from Russian: Новоро́ссия, Romanian: Noua Rusie; literally New Russia) is an historical term of the Russian Empire denoting a region north of the Black Sea (presently, part of Ukraine) which Russia established in 1764 by incorporating the lands of the Cossack Hetmanate and the military frontier regiments of New Serbia and Slavic Serbia into the jurisdiction of the New Russia province (guberniia).

http://en.wikipedia.org/wiki/Novorossiya
2015-04-21, 22:58
Medlem
När Ukraina skrev på associationsavtalet med EU, så öppnades en möjlighet för polacker och andra att kräva tillbaka konfiskerad egendom, menar några. Omkring 100.000 polacker kan ha sådana krav och en liten skara av dem har redan börjar arbeta på saken. Mer än 800,000 polacker tvingades lämna Ukraina och sina egendomar. Flera oligarker är i fara. Ryska aristokrater i väst och kapitalister kan kräva tillbaka stora egendomar. Folk i Ungern och Rumänien kan också ha krav.

Nya lagar har upphävt kontinuiteten och legaliteten från Sovjettiden till det moderna Ukraina. Det kan underlätta återlämningen av konfiskerad egendom. Någon i artikeln hävdar dock att detta kan ske först när och om Ukraina blir EU-medlem.

I andra europeiska länder ledde förfarandet till flera tragedier när egendomar återlämnades till ättlingar av de gamla ägarna. Folk fick gå från hus och hem när EU-lagen fick verkan.

"I’ll give you a simple fact… in 1931, Lvov’s population was 32 percent Jewish, 51 percent Polish, and only 16 percent “Ukrainian”… today, there are negligible numbers of Jews and Poles, its 89 percent “Ukrainian” and 9 percent Russian. Would the USA use “restitution” claims to knacker the Ukraine (they’ve already stolen most of the gold and forex reserves from the junta)?"

Ungefär samma information i de två artiklarna:

http://en.voicesevas.ru/news/analytics/4490-ukraine-will-have-to-hand-it-all-back-restitution-kresy.html

https://02varvara.wordpress.com/2015/04/19/the-ukraine-will-have-to-hand-it-all-back/
2015-04-21, 23:16
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Minns du inte detta, tror du USA och EU inte visste vad de gjorde när de sände ena efter den andra delegationen till maidan för att elda på pöbeln.
Du har fortfarande inte besvarat frågorna du skulle svara på, de om vilka länder som inte stödjer President poroshenko samt vilka länder som inte godkänner avsättningen av quislingen Janukovitj. Jag tycker du ska besvara dessa frågor innan du kommenterar annat i tråden, den typen av konspirationsteorier du ovan ger exempel på (vanligt förekommande hos ryska fasciststödjare) betackar vi oss för!
2015-04-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Du får nog göra din egen research själv, den gör inte jag åt dig!
Om man har rätt att göra Maidan i Kiev varför har man inte samma rätt i Doneskt och Luhanskt dvs att göra lokala Maidan, varför kommer då Kiev och försöker döda en?

Jag citerar i tråden tre källor angående dödsskjutningarna under Madaidan "Frankfurter Allgemeine Zeitung"(1), "BBC" (2) och "Cathy Ashton and Estonia's foreign minister" (3). Kritisera dem, snälla!

Slutkommentar; jag vill inte ha något ytterligare personangrepp från dig, tack

Edit: Upplysningsvis: "The vast majority of the Siberian population (over 95%) is Slavic and other Indo-European ethnicities, mainly Russians
http://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_Siberia

Kan vi få en källa till ditt påstående "sibirien med dess naturtillgångar (endast 10 % vill ha nuvarande tillhörighet till ryssland)"?

inte ens den mest uppenbara poäng går fram... jag tycker ärligt du är anslående ointelligent, oförmögen att dra ens de mest självklara slutsatser, och patologiskt undflyende till någon slags auktoritär trygghet i "källor" som talar om vad du ska tycka och tänka. det är inte ett personangrepp utan min alldeles uppriktiga mening.

sen ska man nog inte gråta krokodiltårar om man ibland tvingas stå upp för sitt skitsnack. speciellt inte om man sitter och orerar om "pöbeln" på maidan (90+ % var studenter, affärsbiträden, jurister, vanliga jävla ukrainare som stod upp för sitt land och sin framtid) eller övrigt verbalt urinerande på ukraina. stå upp för dig själv, eller tona ned jargongen och sluta vara så jävla ynklig!

men, för att gå tillbaka till poängen, jag skulle gärna se svar på de frågor som ställts. även xelious har ställt frågor som du undviker att svara på. känns det svårt? ok, låt mig visa hur man gör...

fråga:

Citat:
Kan vi få en källa till ditt påstående "sibirien med dess naturtillgångar (endast 10 % vill ha nuvarande tillhörighet till ryssland)"?

svar:

självklart! för det är viktigt att vara ärlig och stå upp för sina ord. ibland har man rätt, ibland fel... men självklart ska du få en källa!

Citat:
Indeed, according to some Siberian activists, 25 to 30 percent of the population there would welcome complete independence, 60 to 70 percent want greater autonomy from Moscow and “only about 10 percent are satisfied” with the current federation arrangements.

Citat:
Moreover, these activists say, separatist and autonomist attitudes are growing rapidly. A decade ago, many who now identify as Siberians described themselves as ethnic Russians, but today they not only see themselves as Sibiryaki but are thinking about the future of an independent country or at least radically autonomous region.

http://www.interpretermag.com/many-siberians-no-longer-identifying-as-russians-seek-autonomy-or-independence-from-moscow/

svårare än så var det inte... du borde pröva!
2015-04-22, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Novorossiya kommer att existera som en egen stat, givetvis med täta band till Ryssland men inte som en del av det. Hade Ryssland haft för avsikt att annektera hade så redan skett, med samma smidighet som Krim, innan Kiev hunnit ödelägga stora delar av Donetsk och Lugansk. Visserligen så talar Alexei Mozgovoi med flera om att erövra Kiev men det är nog inte en praktisk verklighet, så det lär bli en tvåstatslösning.

Låtsas vara lättlurad ? Det är ingen konspirationstråd det här, så såna vanföreställningar kan du behålla för dig själv.
Senast redigerad av barkflyt 2015-04-22 kl. 05:01.
2015-04-22, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
4. varför skulle en 72-årig polack ha en unik kunskap? om det nu fanns ett uns av sanning i det hela, vilket alla som inte tvångsmedicineras inser att det inte gör, varför finns det då inga videos, seriösa bevis, massor av oberoende och trovärdiga vittnesmål? varför är det bara en kuf här och en bloggande rättshaverist där som har "din sanning"? varför har inte alla som var pro-yanukovych svämmat över rysk media med bevis?

Godmorgon. Polacken sitter granne med estländske Urmas Paetz i EU-parlamentet. Paetz rapporterade till Ashton vad han hade hört av läkaren Olga i Kiev. Videon finns på youtube. Jag tror att vad som egentligen hände på Maidan är känt i flera europeiska huvudstäder.

Urusel google-översättning av den polska originalartikeln:

Jag sitter i Europaparlamentet bredvid Mr. Urmas Paetz, utrikesminister i Estland, som medgav i en intervju med Mrs Catherine Ashton of Upholland Catherine, det är vårt folk sparken på Maidan, och inte folket Mr Janukovitj, om Putin. Tränade med oss i väst.

Just nu Polen kan förhindra ett tredje världskrig.

Vi måste också komma ihåg att hjälpa Ukraina är att hjälpa människor som är åtminstone i väst ukrainska hatar oss.

Roman Sjuchevitj - ansvarig för folkmordet på polska civila i Podolien, Volhynia och östra Galicien, vilket krävt upp till 100 tusen. människor.

Med 751 ledamöter [i EU-parlamentet], endast 40 har lite olja i huvudet, resten bara raving och drar ut en tass för att få pengar.

http://wiadomosci.wp.pl/kat,1027139,title,Korwin-Mikke-snajperzy-z-Majdanu-byli-szkoleni-w-Polsce,wid,17449668,wiadomosc.htm l?
2015-04-22, 05:19
Medlem
De amerikanska instruktörerna är redan igång. Denne instruktör talar, på ett amerikanskt sätt, till ukrainska soldater. Lite show. Hans engelska översätts och det finns textning på tyska.

http://www.liveleak.com/view?i=60d_1429290935

Amerikanska soldater anländer i Ukraina. Engelska.

http://www.liveleak.com/view?i=321_1429595309
2015-04-22, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
självklart! för det är viktigt att vara ärlig och stå upp för sina ord. ibland har man rätt, ibland fel... men självklart ska du få en källa!

http://www.interpretermag.com/many-siberians-no-longer-identifying-as-russians-seek-autonomy-or-independence-from-moscow/

Du hänvisar till siberiska aktivister med egen agenda, inte till en oberoende källa. I ett så stort land som Ryssland finns det splittringstendenser och det var en gång likadant i Sverige-Finland och Frankrike. Därav de starka centralmakterna. Ja, även i Ukraina ser vi dessa tendenser. Väst har länge hävdat att Kina är på väg att ta över Sibirien och vill se Ryssland delas, men det händer inte. Interpretermag får gärna finnas, men folk behöver veta att sajten är mycket pro-ukrainsk. RT och Sputnik är i jämförelse ganska tama och har fått kritik för alltför lam rapportering om Ukraina.
2015-04-22, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
Herregud kan någon översätta det till någorlunda begripligt? Jag läste det några gånger och på sin höjd förstod jag andemeningen i artikeln men i detalj... try again please.

Jag förstår dina känslor, google tillhandahöll en dålig översättning. Jag kan inte polska och kan inte hjälpa dig. En översättning på yandex från polska till engelska ger ett något bättre resultat.

https://z5h64q92x9.net/proxy_u/pl-en.en/wiadomosci.wp.pl/kat,1027139,title,Korwin-Mikke-snajperzy-z-Majdanu-byli-szkoleni-w-Polsce,wid,17449668,wiadomosc.htm l?ticaid=114bb5
2015-04-22, 05:43
Medlem
Sputniknews finns nu på svenska: se.sputniknews.com

"Ukrainas myndigheter är rädda för en ärlig och opartisk utredning av händelserna på Majdan i februari 2014.

Enligt honom lade Moskva märke till uttalandet av EU-parlamentarikern Janusz Korwin-Mikke."

Read more: http://se.sputniknews.com/politik/20150421/84802.html

--

Allt som allt har 300 Sky Soldiers (detta är det gängse smeknamnet på 173:e luftburna brigaden som är stationerad i Europa) transfererats från italienska Vicenza för att skola ukrainska nationalgardister.

I byn Krimskoje, var bataljonerna Omega och Kultjitskij varit verksamma, brukar lokalborna fortfarande hitta massgravar med tiotals civila offer, som alla avrättats genom dödsskjutning.

Från första början gjorde de sig bemärkta med sina grymheter. Det är mord, våldtäkter, rån och fylleri, samt provokationer vid skiljelinjen.

Efteråt får Ukraina behålla den infraktade krigsmaterielen och utrustningen.

http://se.sputniknews.com/varlden/20150421/80988.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in