2015-04-20, 13:55
  #5161
Medlem
IIIDraculs avatar
Var som du brukar, man behöver bara vara rädd om man är snabbknullare eller golbög eller kamrat tjuv. Annars är det lugnt om du bara sköter ditt och är normal.
Citera
2015-04-20, 16:35
  #5162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Var som du brukar, man behöver bara vara rädd om man är snabbknullare eller golbög eller kamrat tjuv. Annars är det lugnt om du bara sköter ditt och är normal.

Varför skulle dessa tre kategorier vara rädda?
Sexualb rottslingar har egna avdelningar alternativt är på öppen där det verkar vara lugnt, och andra med en hotbild får knall..?
Citera
2015-04-20, 17:20
  #5163
Medlem
moraltanten88s avatar
Från en utstående,

Hur känns det tiden efter rättegången till dess att man ska inställa sig i fängelset, Hur går tankarna? Är det total ångest eller vill man bara koppla bort vetskapen att man ska åka in?
Hur informerar man arbetskamrater, familj och vänner?
Fy fan om jag skulle vara i den situationen, skulle ha ångest 24/7.

Hur länge är man vanligtvis ledig innan man ska inställa sig?
Citera
2015-04-20, 19:38
  #5164
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick
Varför skulle dessa tre kategorier vara rädda?
Sexualb rottslingar har egna avdelningar alternativt är på öppen där det verkar vara lugnt, och andra med en hotbild får knall..?

jag menar om en sån skulle komma in på vanlig avdelning och har gjort nåt sånt som inte myndigheter vet om men som är känt i kretsarna. golare finns på vanliga avdelningar också. det är inte vanligt men en gång satt det en kille som det kom fram att han hade våldtagit för flera år sen i ett tidigare fall. inte populärt.
Citera
2015-04-20, 19:42
  #5165
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moraltanten88
Från en utstående,

Hur känns det tiden efter rättegången till dess att man ska inställa sig i fängelset, Hur går tankarna? Är det total ångest eller vill man bara koppla bort vetskapen att man ska åka in?
Hur informerar man arbetskamrater, familj och vänner?
Fy fan om jag skulle vara i den situationen, skulle ha ångest 24/7.

Hur länge är man vanligtvis ledig innan man ska inställa sig?

det är skönt att veta att häkte tiden är över. i häktet vet du inte när du släpps eller döms eller hur länge du ska sitta. det är skönt att få veta äntligen.
genom brev kanske, eller om du säger åt nån vän att berätta för nån. eller telefon.
häkte kan vara lite jobbigt när man är ung men man vänjer sig. det är ofta tufft för dom som häktas första gången
Citera
2015-04-21, 04:30
  #5166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Förstår inte varför du nojjar och tror att alla ska hoppa på dig. Det är klart att du blir en måltavla om du kryper ihop i ett hörn som en rädd liten hund. Du måste lära dig att stå upp för dig själv när så behövs, du får aldrig backa på kåken. Dina 175cm och 70kg betyder ingenting, det är i skallen det sitter. Sätt på stenansiktet och undvik folk som du inte gillar.

Risken att det kommer att bli tjafs ökar om du uppträder avvikande. Du behöver inte umgås ngt speciellt men kan inte gå omkring som nervöst vrak i väntan på att bli attackerad. Då är det bättre att du tar en P18 med en gång.

Du förstår att det är ganska surrealistiskt för en vanlig banan som aldrig suttit för nu ska in på mångårigt? Därför jag undrar lite, dessutom får jag en del mediciner,diazipam mot nerver och imovane för sömn..bytar man läkare och jag kan bli ordinerad lergigan och atarax ist?
Citera
2015-04-21, 04:34
  #5167
Medlem
Jag har suttit tidigare häktad och det var hela mitt fängelsestraff, 2 mån..dock aldrig suttit med 30 andra på låst
Citera
2015-04-21, 04:41
  #5168
Medlem
Hur är standarden? Att folk är kaos får man räkna med men var vill man inte sitta?
Citera
2015-04-21, 11:10
  #5169
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahel
Hur är standarden? Att folk är kaos får man räkna med men var vill man inte sitta?

Vadå kaos? Dom flesta är lugna. Kaos blir det om du skapar problem bara.
Citera
2015-04-21, 13:13
  #5170
Medlem
LaFawnduhs avatar
tja

Killen sitter inne 2,5 år för narkotikasmuggling och vi har bara beviljats bevakade besök, förmodligen för att det framkommer i utredningen att jag röker hasch. Är drogfri idag, har jobb på soc. går med på drogtest, kroppsvisitering, allt. Är ostraffad och inte misstänkt för något enligt polisen. Fråga nån befälhavare och idioten sa att det kan gå att få vanliga besök om det i överklagan framkommer skäl som inte framkommit i utredningen på mig, men jag får ju inte reda på vilka skäl som ligger till grund för beslutet för det är under sekretess. I vilken värld går det ihop? Att man ska ange skäl som inte framkommit när man inte vet vad som framkommt? retards

Nån som har överklagat beslutet om bevakade besök och fått igenom som vet?
Citera
2015-04-21, 14:24
  #5171
Medlem
Sek-Losos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahel
Hur är standarden? Att folk är kaos får man räkna med men var vill man inte sitta?

Har du kontaktat placeringsenheten och lämnat önskemål om anstaltsplacering?

Standarden är väldigt olika, vissa nyrenoverade har tom egen dusch på cellen ( tex Skänninge ) andra har bara handfat och du får ha pisspåtta under sängen typ Håga ( fast kanske renoverat där nu?)

Handlar inte så mycket om vilken anstalt, handlar om på vilken avdelning du hamnar och vilka som sitter där för tillfället.

Risken att du skall bli påhoppad direkt innan du ens hunnit säga hej är extremt liten ( OM det inte sitter någon där som du har något otalt med )

Skulle du hamna på en avdelning där de andra inte vill ha dig kommer det till 98% gå till på följande sätt: Du blir informerad om att du ej är välkommen, får 20 min att lämna avdelningen och gör du inte det får du smisk. I det fallet går du in på cellen eller till plitkuren och förklarar att du behöver bli flyttad omedelbart, blir du inte det kommer det bli våldsamt säger du. Du behöver inte säga om du skall hoppa på någon eller om någon skall hoppa på dig. Du säger bara det och när de sedan flyttar dig behöver du inte svara på några fler frågor.

Men detta är som sagt extremt liten risk om du inte är en person som ställer till problem.

Du skrev att du suttit häktad innan? Var du på restriktion då? Tycker ofta att gemensamhetsavdelningarna på häktena är "värre" än kåken, mer blandat av olika folk som inte går ihop, folk får dåliga besked, mindre att göra, mer rastlösa, mer tid för jidder...

Mitt tips: Kontakta placeringsenheten sök ( om du inte får sitta på öppen ) Umeå ( Sveriges lugnast kåk generellt sätt ) Skänninge ( små avdelningar endast 10 pers på varje + dusch på rummet ) Gävle behandlingsavdelningen...
Citera
2015-04-21, 15:32
  #5172
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sek-Loso
Standarden är väldigt olika, vissa nyrenoverade har tom egen dusch på cellen ( tex Skänninge ) andra har bara handfat och du får ha pisspåtta under sängen typ Håga ( fast kanske renoverat där nu?)

Handlar inte så mycket om vilken anstalt, handlar om på vilken avdelning du hamnar och vilka som sitter där för tillfället.

Håga stängde 2013 ihop med ett gäng andra anstalter och häkten. Klientbrist.

Håller med om att det är folket på avdelningen som avgör, men skulle inte rekommendera Skänninge pga sjuka kvaltider och annat grisplitbeteende. Gävle är bra däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in