Citat:
Ursprungligen postat av
Ahel
Hur är standarden? Att folk är kaos får man räkna med men var vill man inte sitta?
Har du kontaktat placeringsenheten och lämnat önskemål om anstaltsplacering?
Standarden är väldigt olika, vissa nyrenoverade har tom egen dusch på cellen ( tex Skänninge ) andra har bara handfat och du får ha pisspåtta under sängen typ Håga ( fast kanske renoverat där nu?)
Handlar inte så mycket om vilken anstalt, handlar om på vilken avdelning du hamnar och vilka som sitter där för tillfället.
Risken att du skall bli påhoppad direkt innan du ens hunnit säga hej är extremt liten ( OM det inte sitter någon där som du har något otalt med )
Skulle du hamna på en avdelning där de andra inte vill ha dig kommer det till 98% gå till på följande sätt: Du blir informerad om att du ej är välkommen, får 20 min att lämna avdelningen och gör du inte det får du smisk. I det fallet går du in på cellen eller till plitkuren och förklarar att du behöver bli flyttad omedelbart, blir du inte det kommer det bli våldsamt säger du. Du behöver inte säga om du skall hoppa på någon eller om någon skall hoppa på dig. Du säger bara det och när de sedan flyttar dig behöver du inte svara på några fler frågor.
Men detta är som sagt extremt liten risk om du inte är en person som ställer till problem.
Du skrev att du suttit häktad innan? Var du på restriktion då? Tycker ofta att gemensamhetsavdelningarna på häktena är "värre" än kåken, mer blandat av olika folk som inte går ihop, folk får dåliga besked, mindre att göra, mer rastlösa, mer tid för jidder...
Mitt tips: Kontakta placeringsenheten sök ( om du inte får sitta på öppen ) Umeå ( Sveriges lugnast kåk generellt sätt ) Skänninge ( små avdelningar endast 10 pers på varje + dusch på rummet ) Gävle behandlingsavdelningen...