2015-04-20, 09:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Vet inte om jag håller med där. Fler får rösta om den.

En till: Maktsvaghet.

En sista kommentar:

Jag tror att du fastar på »tagen« i fritagen och jämför det med fasttagen. Att ta något behöver ju inte betyda att man håller det kvar. »Tagen« i fritagen bygger ju på samma händelse som i uttagen.

När det gäller makt så bygger det på två delar: position och handlingskraft. Om någon har en maktposition och saknar handlingskraft, då blir resultatet svagt. Således svag i sin maktutövning.
Citera
2015-04-20, 15:37
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
En sista kommentar:

Jag tror att du fastar på »tagen« i fritagen och jämför det med fasttagen. Att ta något behöver ju inte betyda att man håller det kvar. »Tagen« i fritagen bygger ju på samma händelse som i uttagen.

När det gäller makt så bygger det på två delar: position och handlingskraft. Om någon har en maktposition och saknar handlingskraft, då blir resultatet svagt. Således svag i sin maktutövning.

Enligt wiki är en oxymoron eller en självmotsägelse ett ord eller begrepp som är sammansatt av två element som står i motsatsförhållande till varandra eller är skenbart oförenliga.

Isåfall ser jag inget fel med "fritagen". Vad det BETYDER i själva verket i diverse sammanhang är ju en annan femma.

Vet inte vad du menade i din kommentar angående "maktsvaghet", men samma sak där, det handlar bara om att de ingående elementen skall vara motsatser. Makt och svaghet är motsatser i de flesta situationer.

Anledningen till att jag bommade isvattnet är ju att is fortfarande är vatten, bara i ett annat aggregationstillstånd.

"Flytande is(berg)" borde däremot kvalificera sig som oxymoron.
Senast redigerad av esant 2015-04-20 kl. 15:43.
Citera
2015-04-20, 16:25
Medlem
DenStoreLaffs avatar
Citat:
"Flytande is(berg)" borde däremot kvalificera sig som oxymoron.
Bättre att säga flytande gas, i så fall. Funkar lika bra med solid- och stelnad- gas/vätska.

Annars tycker jag kanskje dödfödd också kan kvalificeras som oxymoron. Liksom "levande död" och "tystlåten".

Andra som jag inte är helt säker på är: "nerstigen", "frityglad", samt "smutstvätt"
Citera
2015-04-20, 16:54
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... "Flytande is(berg)" borde däremot kvalificera sig som oxymoron.
Isbitar av olika storlek flyter, särskilt när fruset sötvatten i form av isberg kommer ut i saltvatten. Vattnets densitet minskar när det fryser. »Flytande isberg« är snarast en pleonasm.

»Rinnande is« är bokstavligt tolkat en oxymoron, men tolkas nog i praktiken som is drypande av smältvatten.
Citera
2015-04-20, 17:09
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoreLaff
... Andra som jag inte är helt säker på är: ... "smutstvätt"
Kan tolkas som en förkortad nominalfras:
smutsiga textilier i väntan på eller under tvagning.
Citera
2015-04-20, 17:16
Medlem
esants avatar
Citat:
Bättre att säga flytande gas, i så fall. Funkar lika bra med solid- och stelnad- gas/vätska.

Varför bättre? Man kan ju säga båda.

Citat:
Annars tycker jag kanskje dödfödd också kan kvalificeras som oxymoron. Liksom "levande död" och "tystlåten".

Håller med.

Citat:
Andra som jag inte är helt säker på är: "nerstigen", "frityglad", samt "smutstvätt"
[/quote]

Jag skulle godkänna dem alla.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Isbitar av olika storlek flyter, särskilt när fruset sötvatten i form av isberg kommer ut i saltvatten. Vattnets densitet minskar när det fryser. »Flytande isberg« är snarast en pleonasm.

Du missförstår. Flytande kan ha betydelsen "som flyter på något" men det kan också beteckna aggregationstillstånd. Med den senare tolkningen i bakhuvudet blir "flytande is" en oxymoron eftersom is bara kan vara i fast tillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
»Rinnande is« är bokstavligt tolkat en oxymoron, men tolkas nog i praktiken som is drypande av smältvatten.

Ja.

"Ensamt par" ?
Citera
2015-04-20, 18:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du missförstår. Flytande kan ha betydelsen "som flyter på något" men det kan också beteckna aggregationstillstånd. Med den senare tolkningen i bakhuvudet blir "flytande is" en oxymoron eftersom is bara kan vara i fast tillstånd.

Det är du som missförstår. En oxymoron är inte för handen om det finns någon betydelse av det ena ordet som inte står i motsägelse till det andra ordet.

En oxymoron behöver inte vara endast ett ord, det kan vara flera ord i en mening eller ett uttryck.

- En lång dvärg.

- Ontskönt.

- Mjukhård
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-04-20 kl. 18:13.
Citera
2015-04-20, 18:26
Medlem
esants avatar
Citat:
Det är du som missförstår. En oxymoron är inte för handen om det finns någon betydelse av det ena ordet som inte står i motsägelse till det andra ordet.

Någon sådan regel känner jag inte till. Kanske är det faktum att det finns minst en betydelse av det ena ordet som står i motsägelse till det andra ett tillräckligt villkor för oxymoronstatus?

Eller får man endast halv poäng för det, alltså bara moronstatus haha...

Citat:
En oxymoron behöver inte vara endast ett ord, det kan vara flera ord i en mening eller ett uttryck.

- En lång dvärg.

- Ontskönt.

- Mjukhård

Jo jag har redan gett flera exempel på det, t ex ensamt par och konstant variabel.

Mjukhård? Såsom?
Senast redigerad av esant 2015-04-20 kl. 18:30.
Citera
2015-04-20, 18:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Någon sådan regel känner jag inte till. Kanske är det faktum att det finns minst en betydelse av det ena ordet som står i motsägelse till det andra ett tillräckligt villkor för oxymoronstatus?

Eller får man endast halv poäng för det, alltså bara moronstatus haha...

Du får inga poäng för vare sig det ena eller andra. De enda tillfällen som det kan vara något värde med att dra fram en oxymoron är vid retorisk armbrytning och poetisk tillverkning.

Citat:
Jo jag har redan gett flera exempel på det, t ex ensamt par och konstant variabel.

Ett ensamt par har otvivelaktigt ett poetiskt värde, men det är inte en motsägelse eftersom ett par är en enhet. Kvar på dansgolvet fanns endast ett ensamt par som var avskärmade från omvärlden.

En konstant variabel har däremot inget poetiskt värde. Det är en missuppfattning, men är naturligtvis en oxymoron i den utsträckning uttrycket verkligen betecknar något.

---

Mjukhårt är sådant som har en fast form utan att vara helt stelt. Det kan även vara en person lämnar en oeftergivlig order på ett snällt sätt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-04-20 kl. 18:45.
Citera
2015-04-20, 18:56
Medlem
esants avatar
Citat:
Du får inga poäng för vare sig det ena eller andra. De enda tillfällen som det kan vara något värde med att dra fram en oxymoron är vid retorisk armbrytning och poetisk tillverkning.

Kan bero på hur mycket fantasi man har. Några kanske ser "flytande is" som enbart en isbit som flyter omkring medan andra ser den andra sidan av det hela med. Oxymoroner handlar om att vara spetsfundig, inte stel och låst.

Citat:
Ett ensamt par har otvivelaktigt ett poetiskt värde, men det är inte en motsägelse eftersom ett par är en enhet. Kvar på dansgolvet fanns endast ett ensamt par som var avskärmade från omvärlden.

En
sam - en/ett. Par - två. Ett är inte lika med två.

Citat:
En konstant variabel har däremot inget poetiskt värde. Det är en missuppfattning, men är naturligtvis en oxymoron i den utsträckning uttrycket verkligen betecknar något.

Hahaha, sade den som inte kan se det vackra i matematiken. Det man inte vet har man inte ont av antar jag, men att påstå att något inte har ett poetiskt värde bara för att man inte tycker det själv är inte särskilt imponerande.

Citat:
Mjukhårt är sådant som har en fast form utan att vara helt stelt.

Har aldrig tänkt om något att det skulle vara mjukhårt. Kan nog bli underkänd den där.

Det är talande att vi ser så olika på "flytande is", "ensamt par" och "konstant variabel". Du ser väldigt endimensionellt på dem till skillnad från mig (som gillar matematik och fysik).
Citera
2015-04-20, 19:06
Medlem
esants avatar
Kom på en rolig för folk med humor i alla fall: Likhet.

Och en till (också för humorns skull): Talspråk.
Senast redigerad av esant 2015-04-20 kl. 19:08.
Citera
2015-04-20, 19:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ensam - en/ett. Par - två. Ett är inte lika med två.

Du motsäger dig själv, ett par är inte två par.

Citat:
Det är talande att vi ser så olika på "flytande is", "ensamt par" och "konstant variabel". Du ser väldigt endimensionellt på dem till skillnad från mig (som gillar matematik och fysik).

Jag är oerhört intresserade av matematik. Det är inte där vi skiljer oss åt. Jag är däremot inte särskilt intresserad av att spela plockepinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in