Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-15, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honorem
Jag märkte det först idag, jag antar att det var efter jag installerade senaste versionen 10.10.3. Mina program har ökat drastiskt från typ 40 gb till över 100 gb, men det står fortfarande att jag har 70 gb ledigt. Se bild. Någon som vet vad detta kan bero på? Varit med om liknande?

http://i.imgur.com/dh79YsZ.png?1

Okej, nu har programdelen ökat till 116 gb utan att jag gjort något? Sjukt konstigt, vad händer?
Citera
2015-04-15, 20:02
Medlem
systems avatar
Citat:
Okej, nu har programdelen ökat till 116 gb utan att jag gjort något? Sjukt konstigt, vad händer?
Ingen aning.

Hur mycket ledigt utrymme har du om du tittar i Finder?

Ladda hem GrandPerspective och kolla om du ser något konstigt.
Citera
2015-04-15, 21:16
Medlem
Citat:

Mac os x, precis som alla andra OS utnyttjar virtuellt minne på disk, kan vara så att det räknas med.
Citera
2015-04-17, 10:02
Medlem
Cineastens avatar
Nån som vet när en ny uppdatering kommer? Safari är segt som snor nu. Idag tog det 8 minuter bara att starta Safari. Det ska det inte behöva göra. Dessutom står det förbannade äpplet och snurrar mest hela tiden vilket är duktigt enerverande.
Citera
2015-04-17, 12:19
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Nån som vet när en ny uppdatering kommer? Safari är segt som snor nu. Idag tog det 8 minuter bara att starta Safari. Det ska det inte behöva göra. Dessutom står det förbannade äpplet och snurrar mest hela tiden vilket är duktigt enerverande.
Låter som att du behöver en SSD. Safari rullar på fint för mig och säkerligen för många andra också. Vad har du för maskin?
Citera
2015-04-17, 19:15
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Låter som att du behöver en SSD. Safari rullar på fint för mig och säkerligen för många andra också. Vad har du för maskin?
SSD?

Jag har en IMAC 2009 som fungerar utmärkt i övrigt. Det är just Safari som påverkats negativt i samband med uppdateringen till Yosemite.
Citera
2015-04-17, 23:33
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
SSD?

Jag har en IMAC 2009 som fungerar utmärkt i övrigt. Det är just Safari som påverkats negativt i samband med uppdateringen till Yosemite.

Hårddisk som är mycket snabbare än de äldre varianterna. Standard i alla nya macar. En SSD samt att du maxar ramen kan säkert förlänga livslängden på din dator ett år eller två.

Du har inte övervägt att byta till Chrome då? På min gamla dator(mbp13" late 2009) var Safari segare än sirap men Chrome fungerade fint(så fint något kan fungera på en gammal dator).
Citera
2015-04-18, 16:21
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Om datorn i övrigt fungerar bra så är ju SSD som vanligt mer ett komplement och inte en necessitet. Klart värt att överväga ändå, men inget som direkt löser problemet med Safari. Litegrann som att byta motor för att luftfiltret är igensatt.

Tänkte föreslå det vanliga: rensa inuti Safari. Töm all historik förutom ev. senaste månaden samt cache+cookies. En snabb googling på "yosemite safari slow" renderade i ett tips om att också radera en cache.db-fil. https://discussions.apple.com/thread/6603972
Citera
2015-04-19, 18:07
Medlem
Tritonuss avatar
Även efter senaste uppdateringen fortsätter datorn att tappa wifi:t med jämna mellanrum. Inga andra enheter på nätverket gör det så problemet ligger uppenbarligen i datorn. En Pro som är köpt i början på mars. Går det att lösa den här jävla skiten, lämna tillbaka eller ska jag öva prickskytte på den?
Citera
2015-04-19, 18:48
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tritonus
Även efter senaste uppdateringen fortsätter datorn att tappa wifi:t med jämna mellanrum. Inga andra enheter på nätverket gör det så problemet ligger uppenbarligen i datorn. En Pro som är köpt i början på mars. Går det att lösa den här jävla skiten, lämna tillbaka eller ska jag öva prickskytte på den?

Med risk för att spela Apples marknadsföringsavdelning rakt i händerna kan jag konstatera att med en Airport-router (som alltså tillverkas av just Apple om någon inte visste det) så har jag inte en enda gång upplevt WiFi-problem på min MBP, varken före eller efter Yosemite.
Citera
2015-04-19, 19:39
Medlem
Tritonuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Med risk för att spela Apples marknadsföringsavdelning rakt i händerna kan jag konstatera att med en Airport-router (som alltså tillverkas av just Apple om någon inte visste det) så har jag inte en enda gång upplevt WiFi-problem på min MBP, varken före eller efter Yosemite.

Jo det är flera som säger det men jag är inte så sugen på att betala 1000:- extra bara för att få en stabil uppkoppling. Det måste gå att lösa ändå tycker jag...
Citera
2015-04-19, 22:18
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tritonus
Jo det är flera som säger det men jag är inte så sugen på att betala 1000:- extra bara för att få en stabil uppkoppling. Det måste gå att lösa ändå tycker jag...
Jag upplever exakt samma problem med en AP hemma som dock fungerade hur bra som helst innan uppdateringen till 10.10.3. Hur är det möjligt? Och vad göra? Gärna förslag som inte innebär köp av ny hårdvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in