Citat:
Ursprungligen postat av
elmiss
Systemvetare/dataämnen
Killar med låg självkänsla och dåligt självförtroende tack vare att de inte var "de atletiska typerna" när de var yngre, dvs. lite utanför. Dem raggar de upp tjocka brudar via internetsidor som t.ex. Badoo, och dricker billig Dworekvodka. En del av klassen är inte ens speciellt intresserade av att programmera, utan valde utbildningen p.g.a. den höga lönen i arbetet som kommer efter. Spelar WoW, LOL och CS på fritiden och skryter gärna om hur mycket bättre utbildning de har än beteendevetare....

Jag håller inte alls med när det gäller systemvetare. Det förefaller mig snarare som personer som har ett ganska måttligt intresse för IT men som ändå ser en arbetsmarknad i det utan att behöva kunna alltför avancerad matematik och programmering. En slags lightversion av datalogi där man alltid kan ta något supportjobb om det skulle krisa.
Så ok, mina fördomar om systemvetare:
Personer utan några direkta mål i livet. Har identifierat IT som en framtidsbransch (hehe) men saknar i allt väsentligt något intresse för programmering eller komplexa abstraktioner. Samhällsvetare i grunden och landar i slutändan på någon kommunal supporttjänst där deras dagar går ut på att få den IT-illiterata administrationen tolka basala felmeddelanden.