2015-04-17, 15:59
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Uppdatering av SD-modellen

Skattade stödet är nu 17.8 ± 1.1

Prediktion Sifo april: 13.6 ± 1.3
Prediktion Inizio april: 14.4 ± 1.8

Sannolikhet att Sifo slår rekord i april: 32%
Sannolikhet att Inizio slår rekord i april: 4%

Sannolikhet för någon OU över 20% i april: 15%

För övriga detaljer se https://drive.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLNC11UVRGeEl0VDQ/view

Tummen upp för dina kalkyler! Extra fin krydda till tråden.

Snart är var femte väljare ute på gatan SDare!

Kämpa Sverige, Heja Sverige friskt humör!
2015-04-17, 17:14
Medlem
longbow4ys avatar
Om man kunde önska sig att signaturen FranzLisztBlevEj75 skulle göra samma beräkningar för alla partier skulle det ge en MYCKET bra bild av opinionsläget i stort.
2015-04-17, 17:19
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Tummen upp för dina kalkyler! Extra fin krydda till tråden.

Snart är var femte väljare ute på gatan SDare!

Kämpa Sverige, Heja Sverige friskt humör!

Tittar man på gruppen svenskar så har nog SD redan nära 25%. Många av dom röstberättigade är ju inte svenskar, utan invandrare. Dessa röstar nästan uteslutande på S, Mp och V.
2015-04-17, 17:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Tittar man på gruppen svenskar så har nog SD redan nära 25%. Många av dom röstberättigade är ju inte svenskar, utan invandrare. Dessa röstar nästan uteslutande på S, Mp och V.
Just att se vad gruppen "svenska män" röstar på hade varit intressant.
2015-04-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Det skulle dock inte förvåna om gruppen inomeuropeiskt invandrade män ligger på minst samma nivå som infödda svenskar.
2015-04-17, 17:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det skulle dock inte förvåna om gruppen inomeuropeiskt invandrade män ligger på minst samma nivå som infödda svenskar.
Det kan nog ligga lite i det. Flera äldre Kroater jag känner, som kom hit för att jobba på 70-talet, var bland dom första jag hörde som offentligt sa att dom röstade på SD. Långt innan jag själv gjorde det.
2015-04-17, 17:39
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just att se vad gruppen "svenska män" röstar på hade varit intressant.

Oooh, är nog uppåt 25-30%, man är nog minst angränsande mot att vara största parti idag bland etniskt svenska män. Absolut.

Svenska män: 25%
Svenska kvinnor: 15%

= Cirka 20%

- Invandrarkvoten. Ghettorösterna. Babberösterna. Sahlins valskola. Kalla det vad du vill.

Valresultat idag: 17%+
Senast redigerad av 8711 2015-04-17 kl. 17:45.
2015-04-17, 17:45
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är även min erfarenhet och övertygelse.

Ca 20% skulle idag rösta på SD i ett val. Ja, jag tror det finns ett par tre % mörkertal fortfarande trots omvägningar från vissa OI.
Och minst 60% sympatiserar med SD´s migrationspolitik med eller omedvetet..än så länge.
Och nu har ju invandringsfrågan seglat upp som det näst viktigaste frågan för svenskarna så, ja.
Det finns hopp om livet.

17,8% . Minns ni valnatten alldeles nyss, en annan satt med glädjetårar i ögonen och mös över 12,9. Lätt att bli bortskämd.
Det går fort nu, riktigt fort.
2015-04-17, 17:53
Medlem
Dags för SvD/GP/Sifo ikväll va? 13,9 förra gången, de kanske äntligen kryper över 14,0 nu. Jag gissar 14,3. Men det kan såklart komma en osannolik minskning om bruset vill det. 12,8 eller nåt.
2015-04-17, 17:56
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Om man kunde önska sig att signaturen FranzLisztBlevEj75 skulle göra samma beräkningar för alla partier skulle det ge en MYCKET bra bild av opinionsläget i stort.
Det vore ju helt fantastiskt, men lite mer än man kan begära.

I alla fall stämmer jag in i hyllningskören. Tycker det är roligt att vi har Sveriges svar på Nate Silver i tråden. Synd att det inte går att testa metoden än på ett tag bara.
2015-04-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är även min erfarenhet och övertygelse.

Ca 20% skulle idag rösta på SD i ett val. Ja, jag tror det finns ett par tre % mörkertal fortfarande trots omvägningar från vissa OI.
Och minst 60% sympatiserar med SD´s migrationspolitik med eller omedvetet..än så länge.
Och nu har ju invandringsfrågan seglat upp som det näst viktigaste frågan för svenskarna så, ja.
Det finns hopp om livet.

17,8% . Minns ni valnatten alldeles nyss, en annan satt med glädjetårar i ögonen och mös över 12,9. Lätt att bli bortskämd.
Det går fort nu, riktigt fort.

Trots att man inte kan lita helt på Sentio så är det ju troligare att de har rätt med tanke på deras 2010 och 2014 kvalificerade gissningar. Så jag tror inte det skulle vara 3%-eh extra om det vore ett val idag.
2015-04-17, 19:04
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Nu behöver SD bara sno 8 procentenheter från vardera blocket för att man ska vara största block, och då funkar inte DÖ längre.

Jorå, DÖ gäller givetvis bara för partier som ingått i DÖ. Så länge DÖ-partierna tillsammans har riksdagsmajoritet kan kartellen upprätthållas.

SD omfattas inte av DÖ.
Senast redigerad av SigmenFloyd 2015-04-17 kl. 19:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in