Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Vi får se om det till slut utreds i Ukraina, men efter skotten på Maidan, branden i Odessa och massakern i Korsun har jag litet hopp om den saken.
Rättsprocesser har sin gång, dock väldigt många av de skyldiga som flytt till Ryssland. Från Maidan skjutningarna tror jag man kunnat anhålla enstaka poliser ur Berkuts Alfa enhet som sköt, men det var inte de som gav order. Det var en ordergång ända upp till Yanukovych. Men rättsprocessen har sin gång, man eftersöker de kriminella via Interpol. Finns mycket bevis kring ekonomisk förskingring.
"Branden i Odessa" följs givetvis upp. Men i stort sett alla döda var icke ukrainska medborgare (antingen från Transnistrien eller Ryssland, så vad gjorde de där egentligen?). Dessutom var det dessa som startade en provokation och dessutom sköt mot deltagare från en större Euromaidan manifestation först (där många fotbollssupporters från Odessa och Charkov deltog). Till slut fick provokatörerna fly tillbaka till sin bas, där de lyckades tända eld på sig själva då de kastade Molotov cocktails... Ganska lätt hänt om man befinner sig inne i ett hus när man kastar inifrån även om det var riktigt klantigt. Rysk FSB kan förstås vara inblandat, man ville vid tillfället påverka opinionen i prorysk riktning och skulle inte tvekat döda folk för att uppnå detta. Sådan metod är redan känt från Tjetjenien vad gäller rysk FSB. Man hade planen om Novurossya framför sig och har det fortfarande. Nya ukrainska regimen saknar helt intresse och nytta av en sådan attack, vilket säger sig självt.
"Korsun" skulle inträffat exakt samtidigt som skjutningar på Maidan, när Kyiv var i kaos. Det är inte ens i närheten trovärdigt att några maidansupporters eller "nazister" som ni skulle kallat dem skulle befunnit sig i Cherkassy området nere mot Krim då. Särskilt som man inte ens hann stoppa höga Yanukovych lojala att fly från Kyiv vid samma tidpunkt. Låter uppenbart som en typisk provokation, att betalda "titushkis" varit i farten. Låter väldigt påhittat, säkerligen nån väldigt klipp och klistrad videofilm med "vittnen" till detta antar jag...