2015-04-16, 22:22
  #2485
Medlem
Dokumentet i sig är inte speciellt matnyttigt. Det står ungefär, "Underteckna för samtycke" eller liknande. Det jag däremot reagerade över var min chefs självklara uttalande om att "Du kommer arbeta minst hela detta året". (När jag frågade varför min årsarbetstid låg över hela året). Han hade mer eller mindre räknat bort den personen jag vikarierar för. Han har för övrigt lämnat oerhört mycket muntliga löften. Det blir ganska svårt för mig att bevisa det, men i min mening har han fört mig fullständigt bakom ljuset. Jag är grundlurad.

Därför försöker jag greppa varje halmstrå jag kan hitta.

Var också i kontakt med Handels idag. Tänker inte dra upp hela min situation, då jag riskerar att outa mig. Men facket var direkt med på noterna och tänker driva ärendet.
2015-04-16, 23:22
  #2486
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Dokumentet i sig är inte speciellt matnyttigt. Det står ungefär, "Underteckna för samtycke" eller liknande. Det jag däremot reagerade över var min chefs självklara uttalande om att "Du kommer arbeta minst hela detta året". (När jag frågade varför min årsarbetstid låg över hela året). Han hade mer eller mindre räknat bort den personen jag vikarierar för. Han har för övrigt lämnat oerhört mycket muntliga löften. Det blir ganska svårt för mig att bevisa det, men i min mening har han fört mig fullständigt bakom ljuset. Jag är grundlurad.

Därför försöker jag greppa varje halmstrå jag kan hitta.

Var också i kontakt med Handels idag. Tänker inte dra upp hela min situation, då jag riskerar att outa mig. Men facket var direkt med på noterna och tänker driva ärendet.
Helt ärligt tror jag inte att du har någon chans att pressa din AG till anställning efter det att den du vickar för återkommit i tjänst. Att din AG missbedömde när den frånvarande personen skulle återgå i tjänst och kanske lite vidlyftigt uttalat sig hur länge du skulle få vara kvar ändrar inte saken.

Återstår de muntliga löftena, och om de är av samma karaktär som löftet du citerat här är de bara att bortse från. Är de av mer handfast typ kvarstår bevisbörda. Om saken dras till sin spets i förhandling eller domstol måste du kunna bevisa det du påstår.

Spännande att Handels säger sig vilja driva detta. Återkom gärna, via PM om så önskas, hur det går.
2015-04-17, 10:34
  #2487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Helt ärligt tror jag inte att du har någon chans att pressa din AG till anställning efter det att den du vickar för återkommit i tjänst. Att din AG missbedömde när den frånvarande personen skulle återgå i tjänst och kanske lite vidlyftigt uttalat sig hur länge du skulle få vara kvar ändrar inte saken.

Återstår de muntliga löftena, och om de är av samma karaktär som löftet du citerat här är de bara att bortse från. Är de av mer handfast typ kvarstår bevisbörda. Om saken dras till sin spets i förhandling eller domstol måste du kunna bevisa det du påstår.

Spännande att Handels säger sig vilja driva detta. Återkom gärna, via PM om så önskas, hur det går.
Ja jag vill också veta hur det går!
2015-04-17, 14:12
  #2488
Medlem
Kan ge lite mer info...

Min senaste vikariatförlängning gjordes i november. Vid årsskiftet skulle vi nyanställa en person. Jag trodde självklart att det var "min tur" att få tillsvidare anställning och att någon tar över mitt vikariat.

Istället nyanställer han en person som tar bussfilen om mig och får tillsvidare.

AG hänvisar till att personen jag vickar för inte kommer tillbaka.

Han har efter detta anställt ytterligare två personer. Som smitit förbi mig i rangordningen.

Jag har enbart väldigt positiva omdömen härifrån och arbetskamraterna är nästan mer undrande än jag.
2015-04-17, 15:24
  #2489
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinflux
Kan ge lite mer info...

Min senaste vikariatförlängning gjordes i november. Vid årsskiftet skulle vi nyanställa en person. Jag trodde självklart att det var "min tur" att få tillsvidare anställning och att någon tar över mitt vikariat.

Istället nyanställer han en person som tar bussfilen om mig och får tillsvidare.

AG hänvisar till att personen jag vickar för inte kommer tillbaka.

Han har efter detta anställt ytterligare två personer. Som smitit förbi mig i rangordningen.

Jag har enbart väldigt positiva omdömen härifrån och arbetskamraterna är nästan mer undrande än jag.
Ok
Citat:
Ursprungligen postat av http://lawline.se/answers/har-vikarier-fortur-till-tillsvidareanstallningar
Har vikarier förtur till tillsvidareanställningar?
2015-02-18 i Anställningsformer
FRÅGA
Jag jobbar som vikarie i en butik och jag undrar om en chef får tillsvidareanställa en person utifrån om den redan har anställda med tidsbegränsade anställningar. Om de har någon förtur till tillsvidareanställningar?

SVAR
Hej och tack för din fråga!

Enligt 6f § i Lagen om anställningsskydd (LAS) ska arbetsgivaren lämna besked om lediga tillsvidareanställningar till personer som har en tidsbegränsad anställning. Denna regel finns för att personer med tidsbegränsad anställning ska ges möjlighet att söka lediga tillsvidareanställningar. Detta kan göras genom att informationen görs allmänt tillgänglig på arbetsplatsen.

Det finns dock ingen regel som ger personer med tidsbegränsad anställning förtur till lediga tjänster.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,
Mikael Stade
2015-04-17, 16:42
  #2490
Medlem
Sativamannens avatar
Bumpar denna:

Natten till onsdag blir person X gripen och satt i arrest under natten. Blir släppt efter förhör men har då missat mer eller mindre hela sin arbetsdag. Vid arresten fick personen inte ringa någon öht.

Nu har arbetsgivaren gått ut med detta mail:

"Gårdagen kommer, ur * perspektiv, att behandlas som olovlig frånvaro."

I och med att personen blev frihetsberövad så kan det väl inte gå som olovlig frånvaro? Personen i fråga ju noll förmåga att ta kontakt med arbetsgivaren i fråga.
2015-04-17, 17:28
  #2491
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sativamannen
I och med att personen blev frihetsberövad så kan det väl inte gå som olovlig frånvaro? Personen i fråga ju noll förmåga att ta kontakt med arbetsgivaren i fråga.

Det är fortfarande otillåten frånvaro.

En sansad arbetsgivare väljer junsåklart att ha förståelse för det inträffade och inte vidta några disciplinära åtgärder, men det är en annan fråga.
2015-04-17, 18:14
  #2492
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är fortfarande otillåten frånvaro.

En sansad arbetsgivare väljer junsåklart att ha förståelse för det inträffade och inte vidta några disciplinära åtgärder, men det är en annan fråga.
Instämmer i det första men gällande det andra beror det så klart på orsaken till frihetsberövandet.
2015-04-21, 17:49
  #2493
Medlem
Hej,

Var hos läkaren igår och fick en sjukskrivning för.insomni/ddepression.

Var anställd som konsult via ett bemanningsföretag och mitt kontrakt avslutades omedelbart efter att jag meddelat om min sjukskrivning.

Är sjukskriven i en månad till att börja med, är detta något som bara stjälper? Dvs. att jag bara får 80% av lönen under uppsägningstiden. Min uppsägningstid är en månad, förresten.

Vad händer med min sjukskrivning efter månad ett, förutsatt att jag inte återhämtar mig från mitt tillstånd? Jag kommet ju då inte ha anstäanställning, kan jag fortsätta få betalt från Försäkringskassan då, eller är det omöjligt?

Några rekommendationer för hur jag agerar så smart det går, ekonomiskt sett?
(reserverar mig från felstavningar pga. smartphone)

Tacksam för svar.
2015-04-22, 08:44
  #2494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deanoashton
Hej,

Var hos läkaren igår och fick en sjukskrivning för.insomni/ddepression.

Var anställd som konsult via ett bemanningsföretag och mitt kontrakt avslutades omedelbart efter att jag meddelat om min sjukskrivning.

Är sjukskriven i en månad till att börja med, är detta något som bara stjälper? Dvs. att jag bara får 80% av lönen under uppsägningstiden. Min uppsägningstid är en månad, förresten.

Vad händer med min sjukskrivning efter månad ett, förutsatt att jag inte återhämtar mig från mitt tillstånd? Jag kommet ju då inte ha anstäanställning, kan jag fortsätta få betalt från Försäkringskassan då, eller är det omöjligt?

Några rekommendationer för hur jag agerar så smart det går, ekonomiskt sett?
(reserverar mig från felstavningar pga. smartphone)

Tacksam för svar.

Prata med ditt fack. Det är inte tillåtet att avsluta en anställning pga sjukskrivning (i alla fall inte utan en lång och ordentlig rehabiliteringsutredning).
Så även om kunden har avslutat ditt kontrakt är bemanningsföretaget fortfarande skyldig att ha dig kvar i anställning, så tillvida du inte är anställd på egen firma av bemanningsföretaget (dvs ett affärsavtal, sådana kan förstås avslutas närsomhelst, varför alla konsulter jag känner har flera "kunder").

Var skulle gränsen gå annars? Tre dagars förkylning och du får sparken?

Läs denna text som är skrivet för arbetsgivare. https://www.verksamt.se/driva/personal/avsluta-en-anstallning/personliga-skal/uppsagning-vid-sjukdom
__________________
Senast redigerad av pagamama 2015-04-22 kl. 09:03.
2015-04-22, 17:52
  #2495
Medlem
Beskrivning av problem:
Osäkerhet kring antal dagar betald semester.

Frågeställning:
Är obetalda semesterdagar under intjänandeår semestergrundande?

Om man alltså jobbar som nyanställd i ett år och tar ut semester under det året (dock max 25), men enbart obetalt, påverkar det då hur många lediga dagar man tjänat ihop inför nästa semesterår?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Nej.
__________________
Senast redigerad av WB 2015-04-22 kl. 17:56.
2015-04-22, 17:57
  #2496
Medlem
Kosmios avatar
Ska lämna beslut nästa vecka om jag vill tacka JA till fast anställning som personlig assistent men ska skriva avtal då efter besökt brukaren och med 99% säga JA. Men de står att de följer KOFs kollektivavtal och jag kan inte hitta det. Försöker luska på lönen innan jag får reda på de nästa vecka. Vad är KOFs kollektivavtal?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in