2015-04-14, 14:46
Medlem
Rendahls avatar
Hejsan!

Som rubriken lyder så har jag en Yamaha DT50mx och den startar efter några kick om den får startgas, inte annars så då är det antagligen bränslet som inte kommer ner i förgasaren men sprutar man i lite startgas o kickar några gånger hoppar den igång men då på fulla varv!

Har varit o skruvat på bränsleskruven men inget händer. Behöver lite hjälp här så tacksam för svar!
Behövs mer info så skriv gärna det!
Mopeden är original!
Citera
2015-04-14, 15:21
Medlem
lämna in den på service ?

låter som det är felinställt på förgasaren ?
Citera
2015-04-14, 15:42
Medlem
ArnesBils avatar
Du har två skruvar, en för luft och en för tomgång. Skruva in båda så långt du kan. Skruva sen ut luftskruven ett halvt varv och tomgångskruven ett helt. (Luftskruven sitter närmast luftfilter!)

Startgas ska du inte behöva använda det lär finnas en choke. Du får testa dig fram tills du hittar inställningar som fungera hyfsat. När du gjort det ska du varmköra mopeden och ställa in förgasaren när motorn är varm.

Om den stått länge kan det vara på sin plats och göra rent förgasaren då kan du i samma veva kolla vad du har för storlek på munstycket. Ifall det finns ett bränslefilter så kan det vara så att det är antingen för litet eller är igensatt med smuts gör rent isåfall.
Citera
2015-04-14, 15:59
Medlem
Rendahls avatar
Okej tackar för dehär tipsen ska testa nu på en gång.
Sitter inget bränslefilter eller luftfilter på den utan de är bara en stor öppning i förgasaren.
Citera
2015-04-14, 16:03
Medlem
Den är inte original om den inte har ett luftfilter. Om den har original munstycken så får den antagligen för mycket luft om den inte har luftfilter.
Citera
2015-04-14, 16:08
Medlem
Rendahls avatar
Inte? Brukar det inte sitta som en svart gummigrej som man ska trä på förgasarens ändå där det nu är ett hål rakt in?
Fått för mig att på mina andra mopeder har det varit en sån "Slang"
Citera
2015-04-14, 16:23
Medlem
Negativitetsmannens avatar
DT50, det var tider det!
Jävlar vad jag skruva och meka, bytte grejer och hade mig..
Citera
2015-04-14, 21:08
Medlem
Rendahls avatar
Fortfarande samma fel, skulle det kunna var gasvajern som ger "häng gas" ?
Citera
2015-04-14, 21:08
Medlem
tror trotteln hänger sig
Citera
2015-04-14, 22:08
Medlem
Rendahls avatar
Hur återgärdar man det?
Citera
2015-04-15, 00:04
Medlem
cylinderfotspackning troligvis !
Citera
2015-04-15, 12:01
Medlem
Rendahls avatar
Är det att köpa ny cylinderpackning som gäller då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in