Citat:
Ursprungligen postat av
Andsout
Eller möjligtvis någon annan myndighet?
Ja kanske!!!??? Vi vet att de ska spara trafikuppgifter i minst 6 månader, vem ringde när till vem och hur länge pågick samtalet. Men vad vi faktiskt inte vet är om de sparar hela samtalet.
Och det gäller även all datatrafik.
Det byggs servrar i varje gammalt militärt bergrum i dag. Dataminne blir billigare, en dubblering av kapacitet per krona varje år. Nu har det gått några år sedan jag bytte bransch men jag kan inte tänka mig annat att en server i dag har mångdubbel kapacitet. Att antalet serverhallar är många fler och mycket större. Operatörerna äger inte dessa datahallar det gör storebror men vi vilken myndighet är oklart.
Har man väl byggt upp kapaciteten så behövs inte så mycket nytillskott eftersom man inte har för avsikt att spara allt i evigheter.
Efter att ha funderat på saken en stund så tror jag de lagrar/har lagrat hela samtalet/ all text från all trafik som sker i landet eller passerar landet.
Jag är helt säker på att de har datoriserad analys, "Echelon system" och att de sparar vissa samtal/text från suspekta nummer, IP-adresser, betydligt längre tid, flera år.
Naturligtvis letar de säkert efter misstänkt kryptering med det mest avancerade system de har.
Men jag tror absolut inte att den vanliga polisen får tillgång till det material de önskar. Det finns och kommer att användas vid militärt spionage, antispionage och terroristutredningar. För annan användning är kompetens och resurser hos det vanliga snuten alldeles för svag.
Det ligger i sakens natur att FRA ligger långt före med data insamling och övervakning än vad den vanlige "säkerhetsrisken" kan föreställa sig. Annat är det med kompetenta motparter, främmande säkerhetstjänster och spionorganisationer.
Skulle var roligt att höra vad Snowden har att säga om saken.