2015-02-20, 07:36
Medlem
-Luna-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicInk
Jag är inte säker på samtal men jag vet att meddelanden ligger lagrade ett bra tag efter att man skickat dom av egna erfarenheter.

Tror på detta med. Har svårt att tro att samtal skulle spelas in, krävs förmodligen att polisen lyssnar i realtid. Andra SMS- och chattloggar lär dock ligga kvar ett tag.
Citera
2015-02-20, 12:45
Medlem
Kan är en sak.

Varför undrar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Andsout
Eller möjligtvis någon annan myndighet?
Citera
2015-02-20, 21:12
Medlem
Det går, rent tekniskt i alla fall men är förmodligen inget som svenska myndigheter klarar av. Materialet som potentiellt skulle kunna läcka lär de inte heller få ta del av från de som har kapaciteten.

Tricket är att spara all krypterad teletrafik och när man väl har nycklarna så kan dekryptering ske och materialet spelas upp i klartext...

Det är inte helt enkelt dock, om ni läser artikeln jag postar så får ni lite mer insikt i hur det skulle kunna gå till.

Alltså, i princip skulle simkortstillverkaren blivit hackad och nycklarna från simkorten stulits. Har man dessa nycklar kan trafiken dekrypteras.

https://firstlook.org/theintercept/2...eat-sim-heist/
Citera
2015-02-22, 04:40
Medlem
joceks avatar
En kort överslagsberäkning om hur mycket data vi talar om för att digitalt spara t.ex. 1 miljard samtal som är en minut långa (som någon nämnde är ungefär vad amerikanarna pratar varje dag):

8 kbit kvalité på ljudet -> 60 kB/samtal -> 60 TB/dygn i lagring -> ca 30.000 kr i disk/dygn

Så kostnaden att spara vartenda ord som sägs i alla amerikanska telefoner är minimal (åtminstone i relation till NSA's årliga budget på ca $10.000.000.000). Det är bara att med tvingande åtgärder ålägga alla operatörer att placera myndighetens utrustning i sina lokaler och fixa till nätverksuppkoppling.

Det är alltså tekniskt trivialt och väldigt billigt att spara på allt, om man dessutom råkar ha kommit över GSM kryptonycklarna kan man ju köra röstigenkänning för att gräva fram intressanta samtal i realtid.

Att så görs i USA är nog ett korrekt antagande, varför skulle de inte spara allt när de har både tekniskt kompetens och lagrum att göra det (war on terror...). I Sverige är det tekniskt inga problem heller naturligtvis, men lite svårare att göra det lagligt. Fast numera är ju SÄPO underställd regeringen i bästa STASI-stil.
Citera
2015-02-25, 10:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andsout
Eller möjligtvis någon annan myndighet?

Ja kanske!!!??? Vi vet att de ska spara trafikuppgifter i minst 6 månader, vem ringde när till vem och hur länge pågick samtalet. Men vad vi faktiskt inte vet är om de sparar hela samtalet.
Och det gäller även all datatrafik.

Det byggs servrar i varje gammalt militärt bergrum i dag. Dataminne blir billigare, en dubblering av kapacitet per krona varje år. Nu har det gått några år sedan jag bytte bransch men jag kan inte tänka mig annat att en server i dag har mångdubbel kapacitet. Att antalet serverhallar är många fler och mycket större. Operatörerna äger inte dessa datahallar det gör storebror men vi vilken myndighet är oklart.
Har man väl byggt upp kapaciteten så behövs inte så mycket nytillskott eftersom man inte har för avsikt att spara allt i evigheter.

Efter att ha funderat på saken en stund så tror jag de lagrar/har lagrat hela samtalet/ all text från all trafik som sker i landet eller passerar landet.

Jag är helt säker på att de har datoriserad analys, "Echelon system" och att de sparar vissa samtal/text från suspekta nummer, IP-adresser, betydligt längre tid, flera år.
Naturligtvis letar de säkert efter misstänkt kryptering med det mest avancerade system de har.

Men jag tror absolut inte att den vanliga polisen får tillgång till det material de önskar. Det finns och kommer att användas vid militärt spionage, antispionage och terroristutredningar. För annan användning är kompetens och resurser hos det vanliga snuten alldeles för svag.

Det ligger i sakens natur att FRA ligger långt före med data insamling och övervakning än vad den vanlige "säkerhetsrisken" kan föreställa sig. Annat är det med kompetenta motparter, främmande säkerhetstjänster och spionorganisationer.

Skulle var roligt att höra vad Snowden har att säga om saken.
Senast redigerad av Gefundenes F 2015-02-25 kl. 10:21.
Citera
2015-04-07, 05:00
Medlem
Om de vill lyssna ett nr så spelas detta in, vissa samtal lyssnar de på i realtid, men långtifrån alla, de kan ju ha span i flera år, titta på Jonas Falk, avlyssnade lurar i åratal, som bandades. Du kan inte ha en person sittandes med öronsnäcka vid alla samtal, det är mest vid tiden kring tillslag som de börjar sätta sig och lyssna mer aktivt. Det andra används sen i utredningen.

Sedan har de program som aktiveras vid olika ord, ex så kan du inte säga träningsläger ISIS utan att Säpo reggar det, det lovar jag.

En man i GBG sa ju att han hade sprängande.. huvudvärk, han fick instatsstyrkan i trynet, och var misstänkt för terror, de spärrade av hela centrum.

Just ord kring terror och sånt kan du varken säga eller skriva, googla på det och du är på deras lista. 100%
Citera
2015-04-07, 09:55
Medlem
Kanske görs det, kanske inte. Vi kan inte veta utan insiderkällor. Officiellt sparas dock inte ens innehållet i SMS hos operatören. Bara metadatan (till vem och när).

Gällande lagring av samtal behöver det ju inte ens leda till stora datamängder. Kan likväl köra röstskribering, det funkar ganska bra numera. Dock inte lika inkriminerande i en rättegång eftersom man inte hör personens röst och då får svårare att knyta samtalet till någon specifik.
Citera
2015-04-07, 11:42
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja kanske!!!??? Vi vet att de ska spara trafikuppgifter i minst 6 månader, vem ringde när till vem och hur länge pågick samtalet. Men vad vi faktiskt inte vet är om de sparar hela samtalet.

Det byggs servrar i varje gammalt militärt bergrum i dag. Dataminne blir billigare, en dubblering av kapacitet per krona varje år. Nu har det gått några år sedan jag bytte bransch men jag kan inte tänka mig annat att en server i dag har mångdubbel kapacitet. Att antalet serverhallar är många fler och mycket större. Operatörerna äger inte dessa datahallar det gör storebror men vi vilken myndighet är oklart.
Har man väl byggt upp kapaciteten så behövs inte så mycket nytillskott eftersom man inte har för avsikt att spara allt i evigheter.

Efter att ha funderat på saken en stund så tror jag de lagrar/har lagrat hela samtalet/ all text från all trafik som sker i landet eller passerar landet.

Jag är helt säker på att de har datoriserad analys, "Echelon system" och att de sparar vissa samtal/text från suspekta nummer, IP-adresser, betydligt längre tid, flera år.
Naturligtvis letar de säkert efter misstänkt kryptering med det mest avancerade system de har.

Men jag tror absolut inte att den vanliga polisen får tillgång till det material de önskar. Det finns och kommer att användas vid militärt spionage, antispionage och terroristutredningar. För annan användning är kompetens och resurser hos det vanliga snuten alldeles för svag.

Det ligger i sakens natur att FRA ligger långt före med data insamling och övervakning än vad den vanlige "säkerhetsrisken" kan föreställa sig. Annat är det med kompetenta motparter, främmande säkerhetstjänster och spionorganisationer.

Problemet är att denna övervakning är värdelös för militär underrättelsetjänst. Främmande makter kommunicerar inte känslig information via internet. De enda som övervakas är de vanliga medborgarna som inte är tillräkligt intresserade av anonymitet.

Du överskattar också FRAs kunskaper. Hade de faktiskt legat "långt före" terrorister/vanliga programmerare i fråga om teknisk förmåga så skulle terrorattacker aldrig hända i västvärlden. Gärningsmännen skulle gripas vid första suspekta elektroniska kommunikation.

En komisk anekdot: när mexikanska karteller tröttnade på avlyssning byggde de ett eget krypterat telenätverk som amerikanska myndigheter inte har kunnat bryta och nu är förbannade över. Om några kidnappade mexikanska IT-ingenjörer lyckas med det så bådar det illa för dessa påstått kunniga underrättelsetjänsters förmåga att faktiskt övervaka och stoppa terrorister.

Nu vet dock alla med en hälsosamt kritisk inställning till detta DDR-snack att det hela handlar om populationskontroll, inte om att stoppa terrorister, så du lär redan veta allt detta.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-04-07 kl. 11:48. Anledning: e
Citera
2015-04-07, 16:30
Medlem
Jag måste korrigera mig lite, polisen i sig kan inte begära, eller själva, komma åt gamla samtal retroaktivt.

Det är aldrig polis som lyssnar, eller det sköts av telebolagen, polisen kan sedan lyssna om de måste vara aktiva och med på noterna närmare ett tillslag.

Men om inte en begäran ligger ute på mister x, så är hans linje fri, då är det helt omöjligt att i efterhand komma åt den infon, då kan de endast se själva korrespondensen.

Skulle de kunna komma åt samtal i efterhand så skulle ju de inte behöva ansöka om avlyssning på vissa, utan de kan fiska upp info i efterhand, och de skulle kunna klara av så jävla många fler brott.

Ex brott där inte alla åtalades lurar varit lyssnade, så skulle de kunna hämta de samtalen från den luren de missade isåfall, och hitta ny info, men som sagt, det går inte.

Hur NSA och DEA och Moussad jobbar vet jag inte, men det har säkert sjuk teknik och kan nog t.om hitta saker sim inte ens finns.
Citera
2015-04-14, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Polisen kommer aldrig få tillgång till detta, även om ett terrorgäng skulle finansiera sin verksamhet med droghandel och polisen spanar på dem av den anledningen skulle polisen aldrig få tillgång till materialet eftersom det dom pratar om även när det gäller droger faller inom rikets säkerhet.

Det är likadant med DNA registret, Linköpingsmordet hade varit löst idag om polisen fått kolla DNA där, men det är inte till för polisiärt bruk, så vad FRA gör så kommer ingenting ges bort till polisen överhuvudtaget.
Citera
2015-04-14, 11:46
Medlem
YP4XQs avatar
Måste man inte typ aktivt göra en tcp-dump i MSS/MSC(eller någonstans i back-end) där samtalet går och analysera och köra denna i tex Wireshark för att filtrera ut sip-trafik för att lyssna på samtalet? Tror inte FRA kan göra detta i realtid hur som helst utan tidpunkter samt a-b adressater(IMSI helst) måste beställas eller åtminstone aktiveras aktivt på något vis.

edit: retoraktivt är endast möjligt alltså, inte helt i realtid. Tror jag.
Citera
2015-04-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
edit: retoraktivt är endast möjligt alltså, inte helt i realtid. Tror jag.
Finns avlyssningar i realtid, alltså polisen vet att avlyssning pågår och vid heta/känsliga/avgörande lägen så finns dem med i dåvarande nuet.

I vissa mål kan realtid och retroaktivt vara oerhört kostsamt. Alltså för polisen i form av bevis och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in