2015-04-12, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendelinen
Hur vet Du att det finns en Gud? Varför finns de så många olika religioner? Varför har vi inte en och samma Gud? Kan du svara på det? Hade vi flera gudar?

Det kan finnas högre makt, något vi kanske får se efter döden. Men inget hokuspokus som någonsin skrivits i bibeln, koranen etc etc, är troligt. Religion skapar så mycket problem.

Det finns bara en enda 'ingen religion', det är nog där Gud helst vill vara.
Citera
2015-04-12, 14:57
Medlem
Citat:
Hur vet Du att det finns en Gud? Varför finns de så många olika religioner? Varför har vi inte en och samma Gud? Kan du svara på det? Hade vi flera gudar?

Det kan finnas högre makt, något vi kanske får se efter döden. Men inget hokuspokus som någonsin skrivits i bibeln, koranen etc etc, är troligt. Religion skapar så mycket problem.

fråga på fråga - kan du inte besvara dina egna frågor ?

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp

frågan är bara Hur vet de sånt ?
Citera
2015-04-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ntkor
Det har jag inte sagt. Men jag är helt övertygad om att "gud" är ett påhitt för att kontrollera de som inte bättre

Finns en gud så är det rätt orimligt att en viss bok bland så många andra skulle ha rätt.. gud.

Bara Gud som presenteras i bibeln är den "rätta" dvs världens skapare. Sedan finns det många gudar med litet g, som människor har hittat på.

1 Timothy 2:5
For there is one God, and there is one mediator between God and men, the man Christ Jesus

Isaiah 44:6
Thus says the Lord, the King of Israel and his Redeemer, the Lord of hosts: “I am the first and I am the last; besides me there is no god.
Citera
2015-04-13, 02:19
Medlem
wendelinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det finns bara en enda 'ingen religion', det är nog där Gud helst vill vara.
Va?
Citat:
fråga på fråga - kan du inte besvara dina egna frågor ?
Utbilda dig och sluta upp med ditt hokuspokus. Du motargumenterar på det sättet när det inte finns en enda studie som visar något bevis på någon gud? Okej.
Citera
2015-04-13, 02:22
Medlem
Citat:
Va?

Utbilda dig och sluta upp med ditt hokuspokus. Du motargumenterar på det sättet när det inte finns en enda studie som visar något bevis på någon gud? Okej.

svara på dina frågor i inlägget ?

Citat:

Varför finns de så många olika religioner? Varför har vi inte en och samma Gud? Kan du svara på det? Hade vi flera gudar?

Citera
2015-04-13, 20:35
Medlem
wendelinens avatar
Citat:
svara på dina frågor i inlägget ?
Förstår inte hur du tänker, ni påstår att Gud är verklig, varför besvarar ni inte om ni besitter kunskaper att det är så?
Citera
2015-04-14, 00:08
Medlem
Sek-Losos avatar
Att det bara finns EN Gud är ju kristna, muslimer och judar rörande överens om!

Det är väl mer hur frälsningen går till och vad man bör och inte bör göra för att vara rättfärdig inför Gud.

Skall inte uttala mig för mycket om Islam eller Judendomen för jag har inte kunskap. Men tror mig veta att inom både dem religionerna tror man att du med ditt eget handlande kan säkra din frälsning, medans vi Kristna är helt beroende av Guds nåd och vet att av egen kraft kan vi inte rädda oss.

Hur många goda handlingar vi gör eller hur mycket vi ber eller hur kyska vi är så handlar frälsningen helt och hållet om Guds otroliga nåd, hans godhet, hans offer av hans ende så för att vi ska få leva genom honom.

Men Kristna, Judar och Muslimer har mycket gemensamt. Jesus är ju omnämnd i Koranen som profet. Kristna och Judar har ju ett naturligt band eftersom Jesus var Jude och Gud valde ut det judiska folket för att rädda världen.

Buddister är ju egentligen mer en livsstil. Dem tror ju på återfödsel och håller på med magi så dem känns ganska långt bort från de Abrahamitiska religioner som Kristendom, Judendom och Islam.

Det finns mycket likheter, men också mycket olikheter.

Jag tror att Gud älskar oss alla oavsett vilken religion vi säger oss tillhöra idag.
Citera
2015-04-14, 14:06
Medlem
Citat:
Va?

trams.
Citera
2015-04-14, 14:07
Medlem
Citat:
Förstår inte hur du tänker, ni påstår att Gud är verklig, varför besvarar ni inte om ni besitter kunskaper att det är så?

kom inte med påståenden som jag aldrig har skrivit.

Fram med bevis - var har mitthopp skrivit " Gud är verklig " ?
Senast redigerad av mitthopp 2015-04-14 kl. 14:12.
Citera
2015-04-14, 14:11
Medlem
Citat:

Om det är så att du vill veta om Gud finns eller inte - ta reda på det !
Så förbannade svårt kan det väl inte vara för dig.

Citat:

1. det är ingen som vet att det finns någon Gud !!

Vet du om det finns någon Gud ? tala om det för oss övriga.

2. Varför det finns så många Olika religioner ? därför att det finns människor på denna planet, missat det ?

3, det beror på vad du menar med " en som samma Gud " - kan du svara på det ?

4 " Hade vi flera Gudar " - inte vet jag hur många Gudar du har!
Citera
2015-04-14, 14:24
Medlem
Mankas avatar
Sömnens betydelse är stundom en underhållande film av Gud eller djävulen. Det finns en viss känsla i sömnen så att man ibland förstår att drömmen är av Gud. För mig iallafall.
Citera
2015-04-17, 20:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusStalMinPost
Är sömnen bara ett sätt att bli avslappnad och komma i kontakt med sig själv, eller har den mer betydelse?

Enligt det triguna-baserade systemet "The fourth way" är sömn för dom flesta människor det mest effektiva sätt att bringe sina olika komponenter (kropp, emotioner, intellekt) till så stor inbördes symbios som möjligt.

Allegorisk som när olika komponenter i en fordonsmotor kalibreras till optimal effektivitet i ett helhets-sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in