2015-04-08, 21:23
Medlem
von-Utfalls avatar
Det har rapporterats om att en del personer som olyckligtvis har stött på IS, Al-Shabaab m.fl ute i världen har fått chansen att recitera Koranen för att bli skonade men misslyckats och därmed dödats på fläcken.

Om vi i dessa orostider skulle stöta på någon av terrorgrupperna och det skulle bli ett avgörande ögonblick att recitera Koranen - vilka verser skulle vi klara oss på?
Citera
2015-04-08, 21:30
Medlem
Ryttmaestarens avatar
dom brukar väl fråga efter trosbekännelsen om man ska tro på diverse nyhetssändningar
Citera
2015-04-08, 21:36
Medlem
retrospectives avatar
Om du stöter på en spritt språngande islamistgalning som är ute efter att mörda icketroende på fläcken så vågar jag nästan garantera att du behöver mer än någon enstaka koranvers. Utöver detta ska du rent praktiskt leva "dygdesamt" under en eller annan profet (förmodligen både historisk och samtida), etc. Dessutom handlar det väl om olika tolkningar och fraktioner. Så... lycka till.
Citera
2015-04-13, 17:11
Medlem
IIIDraculs avatar
Trosbekännelse, böner, hur många knäböjningar vid samtliga bönerna, utgå från det. Dom lastbilschaffisarna som mördades på vägkanten fick frågan hur många gånger de går ner på knä vid kvällsbön, när dom sa olika eller fel dog dom direkt.
Citera
2015-04-13, 19:27
Moderator
Tinuviels avatar
Kanske är detta något för Religionsforumet?

Vi prövar.

Terrorism --> Religion
/Moderator
Citera
2015-04-13, 20:15
Medlem
Sura 1, Al-Fatiha.

https://www.youtube.com/watch?v=IcQ2Ir71gwM

Kan dock säga att jag har försökt lära mig den men det var svårt. Kanske räcker första versen, bismillah ar-rahman ar-raheem
Citera
2015-04-13, 20:27
Medlem
IIIDraculs avatar
Den är en av dom lätta loch bara det hade inte skonat dig. Sjuk huvudena vill ju veta detaljer och hela verser.
Citera
2015-04-13, 20:29
Medlem
Dra upp Satans verserna, det borde nog vara populärt :P att deras så kallade "profet" inte kan skilja på mellan gud och satan...
Citera
2015-04-13, 20:59
Medlem
rex144s avatar
detta borde läras ut på alla resebyråer,

sedan får man hoppas att de bara är islamister och inte rassister oxå... är man då vit så kanske de skiter i att man är muslim,

men chansen att överleva en islamistisk attack på ett köpcentrum eller ett museum eller en buss ökar med flera tusen procent om man kan låtsas vara muslim, det gäller dock bara män...,
för om en kvinna går i korta byxor eller kortare kjol och saknar slöja så kan hon inte hävda att hon är muslim,
men kanske kunde resebyråer sälja ett överlevnadskit?

bestående av en enkel slöja och korancitat på en liten lapp och kanske en app?
så att man kan snabbt ha en fusklapp läsa den och sedan äta upp den, för ingen gillar fuskare
Citera
2015-04-13, 21:41
Medlem
Sek-Losos avatar
I det läget skulle jag nog skita i att försöka rabbla någon inlärd koran vers jag ändå inte tror på.

Jag skulle blunda, Be Gud om förlåtelse för mina synder, bekänna Jesus som Guds son och min frälsare.

Om jag sedan har tid. Skulle jag be Fader vår. Sedan försöka att i mitt hjärta hitta förlåtelse för dem som skall döda mig, Säga till Jesus att jag förlåter dem.

Sedan skulle jag avsluta med.

Välsignelsen och

Ära vare Fadern, Sonen och den Helige ande. Så som det var av begynnelsen, nu är och skall vara från evighet till evighet.

Sedan hoppas jag på att Jesus verkligen finns och att han kommer och kramar om mig efter dem har dödat mig.

Jag skulle försöka ha modet att inte förneka min kristna tro eller Jesus som frälsare och Gud.
Citera
2015-04-13, 22:36
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Undisputed
Dra upp Satans verserna, det borde nog vara populärt :P att deras så kallade "profet" inte kan skilja på mellan gud och satan...

Det existerar inga satans verser.
Citat:
Brief Comment on 'Satanic Verses', Dr Yasir Qadhi
www.youtube.com/watch?v=liTvqjT3GGI
Citera
2015-04-13, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Det existerar inga satans verser.

Från wikipedia:

The Satanic Verses are a small number of verses that, in traditional Islamic interpretation, were said to have been temporarily included in the Qur'an by the Islamic prophet Muhammad, only to be later removed. Narratives derived from hadith involving these verses can be read in, among other places, the biographies of Muhammad by al-Wāqidī, Ibn Sa'd (who was a scribe of Waqidi), al-Tabarī, and Ibn Ishaq (the last as reconstructed by Alfred Guillaume).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in