2015-04-13, 18:27
Medlem
NosterPaters avatar
Hej

Har funderat ett tag på vad jag ska studera. Såg en annons på facebook idag från Mittuniversitetet att det finns ett program som heter "Förvaltningsjuridiska programmet".
Man kan sedan gå vidare och ta kandidat i juridik om man så vill, vad tror ni om det?

länk: http://www.miun.se/utbildning/program/ekonomi-juridik-samhalle-och-turism/forvaltningsjuridiska-programmet/om-programmet

Nosterpater
Citera
2015-04-13, 19:09
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NosterPater
Hej

Har funderat ett tag på vad jag ska studera. Såg en annons på facebook idag från Mittuniversitetet att det finns ett program som heter "Förvaltningsjuridiska programmet".
Man kan sedan gå vidare och ta kandidat i juridik om man så vill, vad tror ni om det?

länk: http://www.miun.se/utbildning/program/ekonomi-juridik-samhalle-och-turism/forvaltningsjuridiska-programmet/om-programmet

Nosterpater

Kandidat i juridik är missvisande. Juristexamen är 4,5 år och ges vid Örebro, Uppsala, Lund, Stockholm, Göteborg och Umeå. Jag tror det är osannolikt att du får tillgodoräkna dig särskilt mycket från utbildningen ovan om du skulle vilja ta en jur kand senare.

Arbetsmarknaden vågar jag inte uttala mig om mer än att utbildningen ovan kommer rankas lägre än jur kand.
Citera
2015-04-13, 20:35
Medlem
Jurist är inte en skyddad titel, men syftar vanligtvis på folk med en juristexamen/jur. kand. Man måste ha gått juristprogrammet vid UU, LU, SU, GU, Umeå eller Örebro för att bli "riktig" jurist (ett krav för att bli bl.a. domare, advokat och åklagare). Det examineras rätt lagom med jurister för att mätta arbetsmarknaden, och de flesta arbetsgivare föredrar "riktiga" jurister framför de som gått diverse rättsvetenskapliga, affärsjuridiska eller liknande program.

Jag säger inte att dessa program håller låg kvalitet (diskussionen om deras kvalitet finns det 100-tals trådar om), men jag tror att arbetsmarknaden för dessa semi-jurister är riktigt, riktigt hopplös. I bästa fall får de lågkvalificerade handläggartjänster eller jobbar med helt orelaterade yrken. Håll dig borta från dessa program m.a.o.
Citera
2015-04-13, 21:20
Medlem
NosterPaters avatar
Jag har förstått att det inte är någon möjlighet till att bli "jurist" genom att börja gå denna utbildning. Att man inte kan jobba som domare eller åklagare alltså. Men tror att det kan vara en ganska bra grund för folk som inte har betygen till ett juristprogram. Själv är jag rätt inställd på att söka och senare utbilda mig vidare genom att läsa kurser och inte program. Vet att många arbetsgivare önskar att man studerat juridik eller statsvetenskap, och inte en juristexamen.
Har också förstått att arbetsmarknaden ser god ut, stora pensionsvågar osv. Dock så kan man ju naturligtvis endast få handläggaryrken efter denna utbildning. Men med vidarutbildning tror jag man kan gå rätt långt!

Men tack för era tips och synpunkter!

Här är annonsen föresten. https://www.facebook.com/Mittuniversitetet/posts/10152767113137919
Senast redigerad av NosterPater 2015-04-13 kl. 21:27.
Citera
2015-04-13, 21:24
Medlem
NosterPaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Kandidat i juridik är missvisande. Juristexamen är 4,5 år och ges vid Örebro, Uppsala, Lund, Stockholm, Göteborg och Umeå. Jag tror det är osannolikt att du får tillgodoräkna dig särskilt mycket från utbildningen ovan om du skulle vilja ta en jur kand senare.

Arbetsmarknaden vågar jag inte uttala mig om mer än att utbildningen ovan kommer rankas lägre än jur kand.

Självklart väger de mindre än en juristexamen, då juristexamen är master/magister (har ej koll?). Medan detta endast är en högskoleexamen, med goda möjligheter till vidarutbildning, till en kandidat med juridik som huvudområde!
Citera
2015-04-14, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NosterPater
Jag har förstått att det inte är någon möjlighet till att bli "jurist" genom att börja gå denna utbildning. Att man inte kan jobba som domare eller åklagare alltså. Men tror att det kan vara en ganska bra grund för folk som inte har betygen till ett juristprogram. Själv är jag rätt inställd på att söka och senare utbilda mig vidare genom att läsa kurser och inte program. Vet att många arbetsgivare önskar att man studerat juridik eller statsvetenskap, och inte en juristexamen.
Har också förstått att arbetsmarknaden ser god ut, stora pensionsvågar osv. Dock så kan man ju naturligtvis endast få handläggaryrken efter denna utbildning. Men med vidarutbildning tror jag man kan gå rätt långt!

Men tack för era tips och synpunkter!

Här är annonsen föresten. https://www.facebook.com/Mittuniversitetet/posts/10152767113137919
Angående pensionsvågor stämmer det nog för samhället i stort, men knappast för jurister. Bara för 20 år sedan fanns endast juristprogrammen vid LU, UU och SU. Sedan dess har dessa mångdubblat antalet utbildningsplatser, och dessutom har GU, UmU och ÖU infört juristprogram. Med andra ord examineras uppskattningsvis åtminstone 5 gånger fler jurister nu än 1995.

Haha, du hade redan bestämt dig innan märker jag... Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in