2015-04-13, 15:44
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Även om dessa är ointressanta för väljarna i gemen så kan de likväl utgöra ett hot mot partiledningen. Märk väl att Hahne kandiderade mot partiledningen uttalade vilja. Är det verkligen rimligt att han kan göra det utan konsekvenser?
Är partiledningens "uttalade vilja" överordnad ett demokratiskt accepterat (bortsett från partiledningens egen uppfattning) agerande?
Citera
2015-04-13, 15:44
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag tar både sossar och moderater som exempel på statsbärande partier. Hur blev de statsbärande? Jo de blev trist nog mer konforma, slipade och pragmatiska - samtidigt som de i handling visade att de gjorde skillnad och betydde något för den enkle medborgaren.

Inte bryr sig den enkle medborgaren om vilka påläggskalvar som finns i partiet, det är dem fullständigt ointressant. Inte behöver du känna varken ingenjören, eller bilbyggaren, för att vilja ha en Audi?

Vad gäller angreppsytor handlar det inte om full stealth, utan att slipa ner det onödigaste- desto smartare desto bättre.
De du kallar påläggskalvar är det just nu, men de är de som potentiellt är partiledare, partisekreterare, eventuellt utskottsordförande eller till och med ministrar 30 år senare. Självklart är det viktigt för partiets utveckling vilka som finns kvar och vilka som åker ut. Frågan är då om man ska se utvecklingen kortsiktigt eller långsiktigt.

Du ser på Socialdemokraterna och Moderaterna på ett sätt. Hur ser du på Folkpartiet? Miljöpartiet? Är de statsbärande?
Tror du att Sverigedemokraterna kommer att bli ett tredje statsbärande parti? Och vad händer om de inte blir det?
Citera
2015-04-13, 15:45
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Även om dessa är ointressanta för väljarna i gemen så kan de likväl utgöra ett hot mot partiledningen. Märk väl att Hahne kandiderade mot partiledningen uttalade vilja. Är det verkligen rimligt att han kan göra det utan konsekvenser?
Ja, det är fullt rimligt, speciellt om han vinner.
Citera
2015-04-13, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Din och uhjs syn på politiska partier som toppstyrda affärsföretag som alla bör försöka triangulera och konkurrera i samma nisch på en "marknad" för väljare, kan du tänka dig att anammandet av den synen inte självklart är fördelaktig för det udda partiet som kommit in sist?

Den interna partikulturen kan ju säga något om hur de kommer att regera. Väljarna kanske bryr sig om det också.

95% av väljarna skiter fullständigt i intern partikultur. Varför skulle detta vara intressant för en väljare? Jag skiter i hur föreståndare för ICA-butiken behandlar sin personal, det intressanta för mig är vilka varor han säljer och till vilket pris.

I synnerhet för ett nystartat parti är det viktigt att nischa sig! Ett nystartat parti behöver rekrytera (läs stjäla) väljare från befintliga partier. Det dyker inte upp ett antal väljare bara för att det dyker upp ett parti. Således måste partiet bestämma sig för vilja väljare det vill rekrytera.
Att starta ett parti och bara hoppas på det bästa är naivt.
Citera
2015-04-13, 15:52
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Är partiledningens "uttalade vilja" överordnad ett demokratiskt accepterat (bortsett från partiledningens egen uppfattning) agerande?

Om du syftar på yttrandefriheten, så ja. Även om yttrandefrihet är en grundlag får man inte säga vad som helst. När det finns regler i ett företag ska dem som finns på företaget förhålla sig till dem. Samma sak kan sägas om dem som är medlemmar i ett politiskt parti. SD-s ledning var tydlig med att de inte tolererar medlemmar som hyser antisemitiska, nazistiska, rasistiska och andra extremistiska åsikter och värderingar. Om man inte förhåller sig till reglerna, regler som de var väl medvetna om när de gick med i partiet får de skylla sig själva.
Citera
2015-04-13, 15:56
Medlem
Citat:
95% av väljarna skiter fullständigt i intern partikultur. Varför skulle detta vara intressant för en väljare? Jag skiter i hur föreståndare för ICA-butiken behandlar sin personal, det intressanta för mig är vilka varor han säljer och till vilket pris.

I synnerhet för ett nystartat parti är det viktigt att nischa sig! Ett nystartat parti behöver rekrytera (läs stjäla) väljare från befintliga partier. Det dyker inte upp ett antal väljare bara för att det dyker upp ett parti. Således måste partiet bestämma sig för vilja väljare det vill rekrytera.
Att starta ett parti och bara hoppas på det bästa är naivt.
De behöver dessutom stjäla alt rekrytera nyckelpersoner (från andra partier och från den öppna marknaden), sossarna var en gång mästare på detta, när de premierade kompetens och inte bara längden på partiboken. I slutändan ska man få till en bra mix.
Citera
2015-04-13, 15:58
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Så; hur går det med Vinge? Han måste också vara utesluten vid det här laget - eller?

Tillsammans med den näthatande och dyngspridande radarkompisen Jacob Hagnell, kan man förmoda?
Citera
2015-04-13, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag försöker nu att inte segla bort från ämnets topic, utan att beskriva skillnaden mellan SDU:s och Kasselstrands omtalade ÄRLIGHET och SD:s och Karlsson lika notoriska ÖGONTJÄNANDE.

För det är ju just narrativet om en hycklande "antirasism" som Expo t ex förtjänstfullt ådagalägger och som jag exemplifierat med hur det är OK att sitta i riksdagen när man kallat afrikaner "aphelveten", som kommer bli det bestående.

Inte nog med att SD är rassar, man är fega smygrassar. I jämförelse verkar SDU högeligen misstänkta enligt formeln blond+svensk flagga=nazist - men de är inte lika FÖRLJUGNA.

Min åsikt är varken förljugen eller möjlig att underminera med följdfrågor. Svenska folket ÄR ett folk som alla andra - vem kan invända mot det? Vilken blir följdfrågan?

Kasselstrand har flera gånger visat hur lätt det är att undergräva en reporters utfrågning - bara genom att inte hålla med. Det är mycket lättare för den som inte känner sig ha något att dölja, som inte har inre demoner och bagage från 90-talet.

Därför menar jag att dilemmat mellan en "smart röstmaximering" och rättfram självklarhet i media är fullständigt falsk - jag tror det motsatta.

Din standardfråga/svar om svenskheten är i o f s bra, så länge du kan kräva att få komma till nästa fråga, men visst, följdfrågor är lätta att ställa, och då måste du svara undvikande. Vi kan ta några exempel på journalistfrågor:

1. Föds man in i det svenska folket, eller kan en invandrare bli svensk
2. Är var och en som identifierar sig som svensk en svensk?
3. Kan en svart adopterad person anses vara svensk om vederbörande kom som spädbarn och talar brytningsfri svenska?

Du kan ställa hur många följdfrågor som helst till en så vad definition som du gav......det är inte så lätt som du tror om journalisten är initierad och påläst.
Citera
2015-04-13, 15:59
Medlem
MrSkargards avatar
Eftersom Karlsson är så besatt av vad hans partikamrater gillar på Facebook kan man ju titta på en del av det han själv gillar där:

Nigel Farage

En man som dyrkar Putin på ett sätt som får Kasselstrand att framstå som Putin-kritisk.

Erik Almqvist

Ni vet ju redan vad han gjort.

Pia Kjaersgaard

En framstående profil inom Dansk Folkeparti, ett parti som har detta i sitt partiprogram:

Citat:
Danmark er ikke et indvandrerland og har aldrig været det. Vi vil derfor ikke acceptere en multi-etnisk forvandling af landet

Danmark er danskernes land, og borgerne skal have mulighed for at leve i et trygt retssamfund, der udvikler sig i overensstemmelse med dansk kultur.

Udlændinge skal kunne optages i det danske samfund, men kun under forudsætning af, at dette ikke sætter tryghed og folkestyre på spil.

Udenlandske statsborgere skal i begrænset omfang, efter særlige regler og i overensstemmelse med Grundlovens bestemmelser, kunne opnå dansk indfødsret.

Roger Scruton

Han har redan diskuterats i tråden.

Mark Steyn

En nordamerikansk författare som skrivit följande:

Citat:
Europe by the end of this century will be a continent after the neutron bomb; the grand buildings will still be standing, but the people who built them will be gone. We are living through a remarkable period: the self-extinction of the race who, for good or ill, shaped the modern world.

Ja till Ungern

En hyllningssida till Ungern, ett land som åtminstone delvis styrs efter etnonationalistiska principer idag.
Citera
2015-04-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja

Ur partiledningens synvinkel torde den rimligen vara det. Tycker du uppriktigt att en partiledning ska avstå att agera i en sådan situation? Tänk nu inte bara SD, utan tänk ett parti vilket som helst (bortsett från 1970-talets sektvänsterpartier och Miljöpartets kongresser på 1980-talet).

I s f antar jag att du är upprörd över att nuvarande regeringen inte lagt fram en proposition om att avskaffa kungahuset. Regeringspartierna är ju antimonarkistiska. Och de regerar då mot sina medlemmars kongressbeslut i ett STATSSKICK medlemmarna inte vill ha. Snacka om dubbelmoral!

eller, kan det tänkas att regeringspartierna agerar taktiskt mer än demokratiskt?
Citera
2015-04-13, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Åkesson klarade inte riktigt av det, det medges. Karlsson är dock i en annan liga. Kasselstrand tror jag skulle bli skadeskjuten på 1 minut av en hungrig och rutinerad journalist. Återigen, bara mina egna illa underbyggda teorier.

För övrigt anser jag att du hyfsat rätt vad gäller det svenska folket, men det är inte det vi diskuterar här.

Har du sett Kasselstrand i intervjuer i systemmedia? Han är uppenbarligen nämligen bättre än både Åkesson och Mattias Karlsson:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/politik/ingen-politiker-ska-uttrycka-sig-pa-det-sattet/

Men den talangen ska nu alltså rensas bort som smuts till förmån för förhandling och anpassning till de sverigefiender som hållar på att crasha Sverige. Mot den galenskapen intar man en fast och inte vacklande hållning, något som borde vara uppenbart för alla sverigevänner som inte har andra motiv.
Citera
2015-04-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja, det är fullt rimligt, speciellt om han vinner.

Formellt är det så...helt klart. det ifrågasätter inte någon.
Men, ser du det ur partiledningens synvinkel då? Hur skulle du agera om du satt i partiledningen? Skulle du verkligen låta dem hållas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in