Det där var bara en video. Det är inte fråga om någon mission från min sida eller någonting sånt. Jag är sökare. För övrigt är jag skeptisk till allt som har med Bnei Baruch och Michael Laitman att göra. (som den videon) Som sökare försöker man väl vara skeptisk rent allmänt, men jag bara betonar att jag är skeptisk till det. Jag visade videon för att jag menar att eventuellt kan överensstämmelsen mellan "verkligheten utanför en" och "ens eget psyke" variera. Men jag vet inte, det är bara en hypotes. Om vi som ett exempel på "verkligheten utanför en" tar en annan människas psyke, så är det ju fråga om just den mentalisering jag länkade till en artikel om. En hypotes jag har haft är att bristande mentaliseringsförmåga, vilket onekligen går hand i hand med alienering, även leder till vissa insikter som inte kan nås på annat sätt, som t.ex. att det rör sig om just två olika saker med ett perceptionsfilter emellan.
Mitt intryck är, som Platon säger här att en del av mänskligheten inte har någon insikt i detta, eller tankar om det.
Citat:
Rumi has nothing but pity and disdain for those who look at the world around and within themselves and do not understand that what they are seeing is a veil over reality. The world is a dream, a prison, a trap, foam thrown up from the ocean, dust kicked up by a passing horse. But it is not what it appears to be. If everything that appears to us were just as it appears, the Prophet, who was endowed with such penetrating vision, both illuminated and illuminating, would never have cried out, "Oh Lord, show us things as they are!" Rumi draws a fundamental distinction between "form" (surat) and "meaning" (ma`na). Form is a thing's outward appearance, meaning its inward and unseen reality.
Citat:
Dearest friend, do you not see
All that we perceive -
Only reflects and shadows forth
What our eyes cannot see.
Dearest friend, do you not hear
In the clamour of everyday life -
Only the unstrung echoing fall of
Jubilant harmonies.
All that we perceive -
Only reflects and shadows forth
What our eyes cannot see.
Dearest friend, do you not hear
In the clamour of everyday life -
Only the unstrung echoing fall of
Jubilant harmonies.
Mitt intryck är, som Platon säger här att en del av mänskligheten inte har någon insikt i detta, eller tankar om det.
Citat:
Nu har du nog missförstått. Islam evolverar nog människor, det är nog därför den eventuellt är tillämplig för oevolverade människor. Ju smutsigare händer desto starkare tvål. Det jag ifrågasätter är huruvida islamisk filosofi är tillämplig för relativt evolverade människor. (vilket inte jag kan bedöma objektivt vilka det är) Jag misstänker att svaret är nej. Kan man ha anarko-kapitalism i ett högt tekniskt utvecklat samhälle? Förmodligen inte, av ungefär samma anledning. Jag känner att jag förmodligen måste utveckla mina tankar och skriva ned dem, för att expandera på det jag skrivit i tråden jag länkade till tidigare. Jag har mest vaga tankar och idéer i nuläget, och startade denna tråd för att flumma med andra. Men det har visat sig ganska fruktlöst, så jag får väl återkomma när jag har skrivit en uppsats. Dock var intresset väldigt svalt efter den tråden jag länkade, men jag kanske skriver för min egen skull. Man får se.
så, back on topic : om inte islam evolverar mäniskor ,vad säger att judendom evolverar?