2015-04-13, 11:20
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Det är medfött. Kan du svara på mina frågor nu istället för att undvika dem?

Jag försöker inte besvara dina frågor. Jag försöker få dig att förstå att dina frågor baseras på felaktiga och förenklade premisser.
Du har redan antagit att patriarkatet antingen är medfött eller inlärt av mamman. Det är ingen ide att diskutera eller besvara något utgående från de premisserna. Sedan vägrar du ta till dig argument för att verkligheten skulle vara mer komplex än så.
I själva verket är du bara ute efter ett enda svar, att patriarkatet inte beror på männen.
Citera
2015-04-13, 11:52
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fboba40
Jag försöker inte besvara dina frågor. Jag försöker få dig att förstå att dina frågor baseras på felaktiga och förenklade premisser.
Du har redan antagit att patriarkatet antingen är medfött eller inlärt av mamman. Det är ingen ide att diskutera eller besvara något utgående från de premisserna. Sedan vägrar du ta till dig argument för att verkligheten skulle vara mer komplex än så.
I själva verket är du bara ute efter ett enda svar, att patriarkatet inte beror på männen.

Så mina premisser är felaktiga, men du vill inte berätta vilka som är de rätta premisserna? Varför ens kommentera i tråden i sådana fall?
Citera
2015-04-13, 13:48
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Det här är en sak som jag inte förstår. Feminister påstår att vi lever i ett patriarkat.

Om vi ponerar att patriarkatet verkligen finns så finns det tre möjliga förklaringar till hur detta patriarkat har kunnat uppstå.

1. Den biologiska förklaringen. Män och kvinnor är på något vis genetiskt betingade att inta en dominant respektive underkastande roll. På så vis uppstår ett patriarkat där män har den yttersta makten.

2. Patriarkatet är en social konstruktion. Män och kvinnor fostras in i dessa roller av dominans och underkastelse. Detta är den tes som feminister brukar anföra.

3. Alternativ nummer tre är att patriarkatet uppstår som en blandning av alternativ 1 och 2.

Nu till min fråga. Då vi vet att kvinnor är de som står för (majoriteten av) barnuppfostran i alla samhällen på planeten (något som feminister ofta protesterar emot) så blir konsekvensen att antingen är patriarkatet biologiskt programmerat i oss sedan födseln (alternativ 1), eller så är det kvinnorna som uppfostrar männen att upprätthålla de patriarkala strukturerna (alternativ 2).

Det skulle även kunna vara så att patriarkatet är delvis genetiskt betingat och att kvinnor förstärker denna instinkt genom uppfostran (alternativ 3)

Oavsett vilket alternativ man väljer så blir slutsatsen att patriarkatet är antingen medfött eller något som skapats av kvinnor. Således är kvinnor de enda som kan bryta denna cirkel.

Hur ser ni på detta?

Ja kvinnor står i majoritet för uppfostran, det skall gudarna veta.
Men det du sitter och gör är att blanda samman "upprätthålla" och att "uppfinna".
Bara för att kvinnor har upprätthållit en sak så betyder det inte samma sak som att uppfinna något.
Citera
2015-04-13, 14:42
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Ja kvinnor står i majoritet för uppfostran, det skall gudarna veta.
Men det du sitter och gör är att blanda samman "upprätthålla" och att "uppfinna".
Bara för att kvinnor har upprätthållit en sak så betyder det inte samma sak som att uppfinna något.

Ok? Så kvinnor upprätthåller det påstådda patriarkatet men de har inte uppfunnit det? Eller vad menar du? Och vem har i sådana fall uppfunnit det?
Citera
2015-04-13, 16:08
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ok? Så kvinnor upprätthåller det påstådda patriarkatet men de har inte uppfunnit det? Eller vad menar du? Och vem har i sådana fall uppfunnit det?

Som jag skrev.. Det är skillnad mellan att upprätthålla och uppfinna.

Slår man upp i en synonymbok "uppfinna" så står INTE "upprätta" med som en av synonymerna till uppfinna.

Kan ju ge dig en jämförelse.
Du skulle aldrig mörda någon bara för att du vet att det är olagligt. Du väljer alltså då att upprätthålla den lagen. Betyder det då att du har uppfunnit den lagen?
Nej självklart inte.

Samma är det med patriarkatet. Bara för att kvinnorna upprätthåller (påstådda) patriarkatet till viss del genom att hon står för den huvudsakliga uppfostran är aldrig samma sak som att hon uppfunnit patriarkatet i sig.

Så det kan ju lika gärna varit männen som uppfunnit det, alternativt bägge könen gemensamt uppfunnit det.

Slår man upp vad "patriarkat" egentligen betyder så betyder det "fadersvälde".
D.v.s att det är "fadern" i huset som styr. I regel den äldsta mannen i familjen.

Det enda som man kan hitta rent historisk förteckning av det som KAN liknas av det patriarkat feministerna pratar om är i bibeln både nya och gamla testamentet.
Då det står i bibeln att mannen är kvinnas överhuvud för att det finns en myth om att mannen står närmare gud än kvinnan. Dock något jag knappast har sett finns kvar i samhället i dagsläget och har knappast gjort så i några decennier, så som feministerna hävdar att de skulle göra.
Citera
2015-04-13, 17:01
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Så mina premisser är felaktiga, men du vill inte berätta vilka som är de rätta premisserna? Varför ens kommentera i tråden i sådana fall?

Tja, du frågade efter åsikter.
Som jag redan sagt så upprätthålls sociala strukturer och ideologier på många olika sätt, av olika aktörer och institutioner, på många plan, ett komplext samspel av olika variabler. Detta är en mer riktig premiss.
Om du förväntar dig att någon med ett par meningar ska avhandla "så upprätthålls den patriarkala samhällsstrukturen" så måste jag göra dig besviken.

Om vi ännu ska hålla oss till dina premisser så förbiser du en viktig faktor: att män kan ha och skapa sina egna intressen - även om de vore uppfostrade i ett laboratorium med bara sin mamma närvarande.
Citera
2015-04-14, 01:07
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Patriarkatet är en term kulturmarxcister använder för att tvinga sina ojämställdheter på befolkningar.
Det de menar med patriarker är inget de funnit än trotts mängder med pseudovetenskaplig så kallad forskning.
Det faktum att de ej hittat några patriarker än, är något intressant. Inte ens vårat kungahus är ett patriarkalt säte...

Än mer intressant är att feminister själva ej förstår vad deras favoritterm betyder, utan slänger runt det lite luddigt(flicklogik).
Citera
2015-04-14, 03:56
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Är patriarkatet till för att skydda kvinnorna och barnen egentligen?
Citera
2015-04-14, 22:32
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Patriarkatet är en term kulturmarxcister använder för att tvinga sina ojämställdheter på befolkningar.
Det de menar med patriarker är inget de funnit än trotts mängder med pseudovetenskaplig så kallad forskning.
Det faktum att de ej hittat några patriarker än, är något intressant. Inte ens vårat kungahus är ett patriarkalt säte...

Än mer intressant är att feminister själva ej förstår vad deras favoritterm betyder, utan slänger runt det lite luddigt(flicklogik).

Ja, själv verkar du ju ha stenkoll...
Men "patriarkat" är inget lysande begrepp, känns lite föråldrat. Modernare begrepp är t.ex könsmaktsordning eller genussystem. Det sistnämnda är kanske att föredra eftersom det tydliggör att det handlar om ett socialt system snarare än ett biologiskt.
Citera
2015-04-15, 01:09
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Var har du hört eller sett en feminist som ansett att patriarkatet är föräldrarnas fel?

Om man anser att patriarkatet är en social konstruktion så tänker man sig antagligen att det upprätthålls och fortplantas via omgivning, dagis, skola, massmedia, reklam, litteratur, bilder, företag, arbetsliv, samhällsinstitutioner och hundratals andra faktorer som påverkar hur vi formas som individer.

Att det är mammornas fel är ditt eget påhitt, det finns inga sådana argument som feminister skulle behöva "acceptera konsekvensena" av.

Så du menar att modern inte sätter en avgörande prägel på barnet ?
Senast redigerad av Kent-Inger 2015-04-15 kl. 01:16.
Citera
2015-04-15, 21:20
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Så du menar att modern inte sätter en avgörande prägel på barnet ?

Frågan gällde den sociala struktur som av vissa kallas patriarkat. Jag påstår att den strukturen inte beror på mödrarna, ja.
Citera
2015-04-15, 23:28
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Frågan gällde den sociala struktur som av vissa kallas patriarkat. Jag påstår att den strukturen inte beror på mödrarna, ja.

Varifrån kommer patriarkatet?
Vem vill ha patriarkatet?
Vad man vet har mänskligheten alltid styrts av ett patriarkat, i alla delar av världen under alla tider, varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in