2015-04-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
När åtal väcks, har även misstänkt och dess advokat tillgång till FUP. Hur skulle det annars se ut i ett sk rättssamhälle?

Inte bara dessa utan alla inblandade, vittnen och liknande får ett ex. gratis. Samt att den finns att tillgå (mot betalning) för alla andra som önskar läsa densamma. Är det en omfattande utredning brukar finnas en sammanfattning att tillgå i stället.
Citera
2015-04-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumanpuma
Ska till uddevalla imorgon så åker dit och tittar, inte för att det hjälper oss i våra teorier men tänker iaf ta kort.
Fett braaaaaaaaaaaaaaaaaaa Pumanpuma! Är det omhäktningsförhandling?
Citera
2015-04-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
När åtal väcks, har även misstänkt och dess advokat tillgång till FUP. Hur skulle det annars se ut i ett sk rättssamhälle?

https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Efter-polisanmalan/Misstankt-for-brott/

Den så kallade slasken (det material som ej tas med i FUP och som citerades i ditt inlägg) kommer den bli offentlig och kan så småningom begäras ut?

Edit: förtydligande att jag undrar om man kan begära ut "slasken" på samma sätt som FUPen, dvs när åtal väckts
Senast redigerad av ulvan 2015-04-12 kl. 23:19.
Citera
2015-04-12, 23:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cachetes
Ja dessa är inte ens pojkar utan män i 40-50 års åldern han var uppkäftig mot. Sa han skulle knulla dem o deras mammor o så. IFALL de är de så kommer detta aldrig lösas eller fler mord begås om någon går emot o "golar".
Männen är från hisingstrakterna men tror ej de har med det andra i Hisingen att göra

Okej, RA kan kanske ha kaxat mot helt fel folk.. Intressant detta. Vet du mer specifikt vad för slags gruppering Hisings-folk det handlar om,, OM detta nu skett så?
Det är tyst i tråden från UA-folk som har koll, man börjar ju undra..

Krog-skjutningen på Hisingen tror jag också är något annat än detta, det är en helt annan atmosfär. Det är en lokal grej där.
Citera
2015-04-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, jag håller med. De kan ha varit där (tänker då i termer som flyktbil) och skrev in det med en frågetecken då det är oklart än. Oavsett så tar jag för troligt att det inte var ett slagsmål, att det är möjligt med avsaknad av motstånd från BO iom vapen och hot.

I princip går gränsen mellan medhjälpare och GM, när vapen är inblandat. Att medhjälparen håller i vapnet och GM avlossar skottet. I verkligheten är det svårt att bevisa vem som är vem utan båda kallas för GM.

I detta fall verkar rollbesättningen vara klar och och medhjälparna kanske varit på plats men inte direkt delaktiga.
Senast redigerad av April62 2015-04-12 kl. 23:38.
Citera
2015-04-12, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Inte bara dessa utan alla inblandade, vittnen och liknande får ett ex. gratis. Samt att den finns att tillgå (mot betalning) för alla andra som önskar läsa densamma. Är det en omfattande utredning brukar finnas en sammanfattning att tillgå i stället.

Betyder det rent teoretiskt att MGM3 kan hålla snattran fram till eventuellt åtal väckts? Och sen innan rättegången kan alltså MGM3 kolla i FUP vad de andra MGM och vittnen har sagt och även se om det finns bevisning? Och sen lagom till rättegången kan alltså MGM3 börja prata och berätta sin historia om hur det hela gick till, när han vet vad de andra har sagt och om det finns bevisning?
Senast redigerad av ulvan 2015-04-12 kl. 23:14.
Citera
2015-04-12, 23:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Den så kallade slasken (det material som ej tas med i FUP och som citerades i ditt inlägg) är den offentlig och kan begäras ut?

Men vaa..??
Haha, slasken blir ju färdig samtidigt som FUP i stort sätt.
Slask är ju material som inte är av värde att föras in i FUP, och FUP är mig veterligen inte klar, åtal har inte väckts...?
O nej, det släpps inte något smakprov på slasken heller. Allt sker när åtal väcks.
Citera
2015-04-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Men vaa..??
Slask är ju material som inte är av värde att föras in i FUP, och FUP är mig veterligen inte klar, åtal har inte väckts...?
O nej, det släpps inte något smakprov på slasken heller. Allt sker när åtal väcks.

Bara för att materialet inte tas med i FUP betyder det inte att den inte är intressant för oss vanligt dödliga Så det är därför jag undrar om den också kommer bli offentlig och kan begäras ut (när åtal har väckts)

Haha tror det blev missuppfattning i mitt tidigare inlägg men det skulle ha varit bra om de hade kunna släppta ett smakprov innan åtalet

Edit: Jag kanske skrev otydligt men jag menade inte att man skulle få läsa nu utan menade om "slasken" i allmänhet kan begäras ut om man hör av sig till polis eller domstol efter åtal har väckts, eller om den är hemlig
Senast redigerad av ulvan 2015-04-12 kl. 23:26.
Citera
2015-04-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Betyder det rent teoretiskt att MGM3 kan hålla snattran fram till eventuellt åtal väckts? Och sen innan rättegången kan alltså MGM3 kolla i FUP vad de andra MGM och vittnen har sagt och även se om det finns bevisning? Och sen lagom till rättegången kan alltså MGM3 börja prata och berätta sin historia om hur det hela gick till, när han vet vad de andra har sagt och om det finns bevisning?

Teoretiskt JA.
Den bevisning som finns mot MGM3 har han fått delgiven långt tidigare.
Citera
2015-04-12, 23:24
Medlem
Citat:
Uppgifter om övervåld och avrättningar bla. Fast det får betraktas som spekulationer.
Faktum är att detta är smågangsters hela bunten där MGM stått något högre i kedjan än BO. Jag tror inte bröderna är oskyldiga till inblandning, men inte skyldiga till mord heller.

Varför undviker du att svara efter att ha hissat vit flagg och jiddra fram och tillbaka? Du har en mörk teori som du surrade om i ditt inlägg där du hade en lång utläggning om hur du är falllösare och anatördetektiv som mod plockade bort. Det är dags nu att du berättar.
Citera
2015-04-12, 23:31
Medlem
Citat:
Men vaa..??

Slasken är det som blir över. Den brukar bestå av överblivet material från olika dårfinkar som ringt och lämnat tips eller tar på sig gärningen. Det sparas som rolig läsning på personalfesten. Är ej offentlig.
Citera
2015-04-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Slasken är det som blir över. Den brukar bestå av överblivet material från olika dårfinkar som ringt och lämnat tips eller tar på sig gärningen. Det sparas som rolig läsning på personalfesten. Är ej offentlig.

Så man kan inte läsa den om man är typ vanligt privatperson?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in