2015-04-12, 21:43
Medlem
Kedoslavs avatar
Som rubriken lyder, hur länge tar det innan man får licensen? Måste man gå med i en skytteförening/klubb för att få det beviljat eller hur ligger de till? Tacksam för svar.

Mod kan flytta om jag kommit fel

Kedoslav
Citera
2015-04-12, 21:45
Medlem
MrChows avatar
Har du jägarexamen och bor i hus där du kan ha en godkänd vapenförvaring så behöver du inte vara medlem i någon skytteklubb för de vapen du får licens för.
Citera
2015-04-12, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Måste man gå med i en skytteförening/klubb för att få det beviljat eller hur ligger de till?

För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att du under minst sex månader har varit aktiv medlem i en godkänd skytteförening som bedriver skytte med den vapentyp som licensen avser.

Länk: https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Vapenlicens/
Citera
2015-04-12, 21:50
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Har du jägarexamen och bor i hus där du kan ha en godkänd vapenförvaring så behöver du inte vara medlem i någon skytteklubb för de vapen du får licens för.

Jägarexamen lät intressant det också, tyvärr bor jag ej i hus men en polares farsa som jag vet har tagit jägarexamen och har sina gevär i ett vapenskåp och dom bor i lägenhet så det borde väl inte vara omöjligt?
Citera
2015-04-12, 21:52
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njoord
För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att du under minst sex månader har varit aktiv medlem i en godkänd skytteförening som bedriver skytte med den vapentyp som licensen avser.

Länk: https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Vapenlicens/

Vet nån skillnaderna på jägarexam och vanlig licens för vapeninnehav? Hört om man bara har licens så får man bara ha ett vapen som man fått licens på stämmer detta?
Citera
2015-04-12, 22:02
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Vet nån skillnaderna på jägarexam och vanlig licens för vapeninnehav? Hört om man bara har licens så får man bara ha ett vapen som man fått licens på stämmer detta?
Licens för jaktsyfte är det vanligaste. Det får du om du tagit jägarexamen och i övrigt anses vara lämplig för vapenägande.

En licens per vapen är principen som gäller. Varje gång du vill införskaffa ett nytt skjutvapen måste du genomgå processen och ansöka om en licens för det specifika vapnet.
Citera
2015-04-12, 22:12
Medlem
Citat:
Jägarexamen lät intressant det också, tyvärr bor jag ej i hus men en polares farsa som jag vet har tagit jägarexamen och har sina gevär i ett vapenskåp och dom bor i lägenhet så det borde väl inte vara omöjligt?

Han menar ju givetvis bostad och inte hus. Du kan ha ett vapenskåp i en lägenhet också!
Citera
2015-04-12, 23:14
Medlem
tributals avatar
Om du har alla papper i ordning så kan det ta <llt från en vecka till närmare ett halvår innan licensen beviljas.
Citera
2015-11-04, 20:53
Medlem
I VG gäller 4-8 veckor
Citera
2015-11-04, 22:38
Medlem
P04s avatar
Region syd nu 17 veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera