2015-04-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag trodde SD låg bortom höger/vänsterskalan att det var den massiva invandringen och dess allvarliga påverkan på välfärdssamhället och tryggheten på gator och torg som var partiets fokus.

I princip hela SDs ökning från 2010 kommer från Alliansen, främst M. På vilket vis ville Kasselstrand och Hahne dra politiken åt höger, konkret?
Det får du väl fråga dem själva om, de har själva hävdat att det varit deras mål- de små telningarna. Ökningen har kommit från M men varför inte ännu fler? Och hur ska man röstmaximera ytterligare? Varför tror du nya moderaterna drog mot mitten? Men det är en dans på slak lina att behålla de gamla väljarna medan man skaffar nya. Jag tror att ledningen gör rätt. Det finns helt enkelt inget annat de kan göra om de inte vill stagnera.
Citera
2015-04-12, 18:04
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
På sätt och vis är ju Buss-Mias bussning ett alldeles fantastiskt förslag, som, om det genomfördes, skulle öka SDs väljarsiffror exponentiellt i Stockholm. Men det ser väl lite illa ut om det föreslås av SD - såvida man inte är en extrem taktiker. Buss-Mia är kanske smartare än vi tror?
Du kan inte mena allvar
Citera
2015-04-12, 18:06
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ja meningen är ju att SD ska kapitalisera på andras dumma förslag, inte bära hundhuvuden för egna. Men SD låga siffror i Stockholm beror ju på att det gått, om än allt dyrare och lite mer besvärligt, köpa sig fri från invandringens värsta baksidor.

Japp... men lösningen är nog inte, att SD Stockholm ska byta spår och börja satsa på, att bära hundhuvudet för egna dumma förslag. Därför undrar jag, om Hahnes styrelse - som den beskrivs i Fria Tider (av Patrik Ehn, som givetvis ogillar SDs partiledning) - hade varit en god idé?

Citat:
William Hahne är fallskärmsjägaren som knutit till sig kompetenta näringslivstoppar och vältaliga akademiker i sin nya styrelse i SD Stockholm.

Under förutsättning att det här är en korrekt beskrivning, så hade rimligen en styrelse, som knutit till sig "kompetenta näringslivstoppar och vältaliga akademiker", varit en god idé för SD Stockholm.
Citera
2015-04-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Du kan inte mena allvar
Självklart har jag rätt. Frågan är om det är rätt att offra några barns välbefinnande för ett helt folks = svåra moraliska/filosofiska frågor.
Citera
2015-04-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Under förutsättning att det här är en korrekt beskrivning, så hade rimligen en styrelse, som knutit till sig "kompetenta näringslivstoppar och vältaliga akademiker", varit en god idé för SD Stockholm.
Ledda av en 22 åring knappt torr bakom öronen- skulle inte tro det. I så fall är han en marionett för andra krafter.
Citera
2015-04-12, 18:07
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag trodde SD låg bortom höger/vänsterskalan att det var den massiva invandringen och dess allvarliga påverkan på välfärdssamhället och tryggheten på gator och torg som var partiets fokus.

I princip hela SDs ökning från 2010 kommer från Alliansen, främst M. På vilket vis ville Kasselstrand och Hahne dra politiken åt höger, konkret?
Jag tror inte det var definierat. Ärligt talat tror jag mest det var valretorik av Hahne, att han ville visa att han hade ett politiskt program och inte bara ville ha bort Buss-Mia, och inte heller att han försökte utmana partiledningen. Så kanske var det så att precis den retorik som Hahne använde för att lugna partiledningen var den som partiledningen sedermera vände emot honom för att utmåla honom som ett hot som ville föra partiet i en ny riktning.
Citera
2015-04-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Du har tydligen missat att Stockholmsområdet växer med sisådär 40,000 människor årligen? År efter år. Varifrån tror du de kommer; Norrland? Nej, förutom att det föreligger ett visst födelseöverskott så är majoriteten förstås nysvenskar. Tror du att de spenderar fredagkvällarna på Alby Torg? Tror du att 40,000 nya invånare gör det lättare eller svårare på bostadsmarknaden?
Finns i allra högsta grad en medvetenhet om invandring även i Stockholm.
Jag bor i Stockholm så du behöver inte undervisa mig om nackdelarna med invandringen (men tack ändå). Hela situationen är åt helvete, men Stockholmarna röstar fortfarande inte på SD såsom de borde, eller ens förväntat. Varför? Som sagt, det börjar ju krackelera nu, men bor man i innerstaden eller en hyfsad förort drabbas man inte jättehårt. Men också: för att man i gemen (läs: kvinnor) inte litar på SD och för att etablissemanget äger problemformuleringen och godhetsnormerna. Man tror också fortfarande att SD är ett NyD, med stollar och losers till representanteri ett parti vilket riskerar att falla ihop som ett korthus. Vilket det nu gör pga av K/H, tack för det.
Citera
2015-04-12, 18:16
Medlem
Eftersom båda sidor hela tiden höjer insatserna har jag svårt att se hur det här ska sluta lyckligt. Ett SD styrt av Kasselstrand & co kommer att få svårt att locka ytterligare väljare, deras profil är alltför aggressivt nationalistisk. (Jag själv kommer inte att rösta på ett sådant parti.) Å andra sidan har partiledningen skött det här på ett väldigt osnyggt sätt.

Mycket tråkigt.
Citera
2015-04-12, 18:18
Medlem
sherms avatar
Citat:
Oja, och hade Danielsson kommit in och börjat kampanja för att i bästa mångkulturalistiska anda bussa runt folks ungar så skulle partiet åkt ut ur Stadshuset fortare än Fnysington hinner säga Bussmia. Att få bort henne måste ha uppfattats som helt nödvändigt, hon hade sänkt partiet totalt ifall hon tilläts börja driva det där i Stadshuset.
Citera
2015-04-12, 18:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Ledda av en 22 åring knappt torr bakom öronen- skulle inte tro det. I så fall är han en marionett för andra krafter.

"Marionett" betyder, att man är ett "viljelöst redskap för ngns vilja". Det är motsägelsefullt av dig att framställa Hahne som alldeles för självsvåldig och samtidigt beskriva honom som någons (vems?) viljelösa redskap.
Senast redigerad av Meiji 2015-04-12 kl. 18:22.
Citera
2015-04-12, 18:20
Medlem
Citat:
Eftersom det har viss bäring på diskussionen om partiledningens reaktion på valet av Hahnes styrelse för SD Stockholm... kan du förtydliga om din svåger på Östermalm gillade (!) Maria Danielssons förslag, att hans egna barn skulle bussas till Tensta, eftersom "Tensta har ju bland Sveriges bästa skolresultat"? Eller... framförde han motsatsen, att det var onödigt att bussa hans barn till Tensta, eftersom Tensta redan "har ju bland Sveriges bästa skolresultat"?

Kort svar. Han gav mig ett PK-svar att "det kanske inte behöver vara så illa eftersom Tensta faktiskt har bästa skolresultaten i Sverige" eller något liknande.

Jag har varit tydlig med att jag lämnat M sedan 80-talet och ca 2010-11 gått till SD. De är PK och håller inte riktigt med. Min svåger har snarlik bakgrund som jag. Det blir djupa pannveck och få ord som svar när jag beskriver verkligheten som jag ser den. Deras barn träffar andra invandrarbarn vars föräldrar är diplomater, kirurger, forskare, företagsledare osv. Det är ju om bekant inte dessa invandrarbarn som ger problem men det är dessa de möter. Dessa samt "söta" servitriser på kafét och vänliga hovmästare med invandrarbakgrund på restaurangen. De slipper se skiten.

Jag kan dock garantera att skulle deras barn bussas ut i förorten eller skulle "förortskidsen" komma till deras skola på Östermalm skulle det ta hus i helvete. Situationen med våld, hot, trakasserier eller ens misstanke om våldtäkt på skolan, ja de skulle hålla barnen hemma tills de lämnat skolan/staden/landet vad som än krävs. Precis som vem som helst som råkar ut för det och har möjlighet att fysiskt flytta från platsen.
Citera
2015-04-12, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Därför att borgerliga väljare BYTER parti! Dom är inte lobotomi-indoktrinerade som vänster-härket, de avundsjuka, de kommunistiska, de samhällsomstörtande, universitets-drömmare, de välbeställda rödvins-Södermalms-elitisterna, journalistförrädarna, m fl.

Det krävs inte mycket för att tippa vågskålen ytterligare, jag känner en hel del folk som fortfarande är traditionellt borgerliga, kritiska, men halvfega och lite ängsliga att byta till SD ("vad skall frugan säga"-typer). Där finns potentialen, inte inom trä(s)(v)änstern (inkl hopplösa mp).
Du förstår inte, de borgerliga får du på köpet om du lyckas uppvisa kredibilitet och kompetens. De flesta borgerliga och vänsterröster ligger på mitten (inte minst kvinnors). Det är där man ska hålla sig initialt, sen kan man profilera åt det ena eller andra hållet i enskilda frågor - precis som SD nu försöker. Jag tror personligen att det är den enda strategin.

Jag är förvånad att invandringskritikerna sedan 30 år alltid har identifierat sig med yttersta högern. Politiska idioter (alternativt idealistiska arga unga män) som inte insett att vägen till människors hjärtan är att möta dem (men att inte backa på invandringsfrågan -som ju är helt central för alla oss som röstar på SD).

Hade jag varit partiledare på 90-talet hade jag kopierat sossarnas partiprogram, men lagt in en helt ny invandringspolitik. Sen hade saken varit biff. Men nej, man envisas med dödstraff, etnonationalism, flaggviftning och abortmotstånd och gärna en uttalad ekonomisk högerpolitik. Och vi ser hur det gått dvs inte så bra. Milt uttryckt.

När vi nu äntligen har en partiledning som fattat galoppen så kommer det naturligtvis små telningar som ett brev på posten, och längtar tillbaka till 80-talet. Då tycker jag - ut med dem.
Senast redigerad av Fnysington 2015-04-12 kl. 18:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in