2015-04-12, 10:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror att det som utlöste krisen var den så kallade "kuppen", alltså att Hahne blev vald till ordförande i Stockholmsdistriktet. Sedan kan man ha funderingar om det skedde därför att Åkesson var sjukskriven (När katten är borta ...). Men jag tvivlar på det. Datum för valet i Stockholm var väl bestämt redan innan Åkesson klappade ihop.
Det skulle jag tro. Danielsson tog över som vikarie efter att Dulny hoppade av strax innan riksdagsvalet. Datumet för val av ny ordförande borde ju satts redan när Dulny hoppade av.

Men det kan ju varit lättare att ta kontrollen över Stockholm när Åkesson checkat ut.

Man väljer att gå ut med uppgifterna om ev uteslutning några dagar efter att Åkesson kommit tillbaka, snarare än direkt efter att Hahne valts till ordförande. MK och RJ kanske trodde det skulle bli lättare att hantera Kasselstrand och Hahne med Åkesson på plats. Men Åkesson verkar inte vara i slag än.
Citera
2015-04-12, 10:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Och vad gäller Vinge så satt han 2014 och chattade med någon ledare för NU i stil med "höhö - fan vad ni retat upp folk i SD". Familjärt värre.

Jag förmodar att det finns en länk till det någonstans tidigare i tråden?
Citera
2015-04-12, 10:54
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Nu gäller väl kommunikationsplanen bara för de SDU:are som också är med i SD, om inte SDU:s interna regler säger något annat.

Att Jomshof bröt mot kommunikationsplanen genom sitt bisarra agerande i TV är dock klart. Överhuvud taget så har partiledningen agerat oprofessionellt genom sina olika utspel i media.

Vilket borde leda till att Jomshof får varningsbrev och utsätts för utredning. Precis som Karlsson, som babblat både i gammelmedia och via sin egen Facebook-sida.

Det här är en skådeprocess, iscensatt av omogna partipolitruker, dit räknar jag hela fyrklöver-ledningen, men särskilt Karlsson och Jomshof. Thoralf Alfsson beskriver det träffande...

"Tyvärr ser jag idag att många av våra företrädare inte uppträder som vuxna människor. Avsaknaden av arbetslivserfarenhet och av att inte ha jobbat med något annat än politik syns med skrämmande tydlighet, dessa dagar."

Jomshof, två ggr sparkad från lärarjobb, borde ha lite mer magkänsla p g a hur han själv blivit behandlad och utslängd. F ö tycker jag att det är logiskt att ett ungdomsförbund tar ut svängarna, och vitaliserar debatten, det skall moderpartier tåla. Eller skall dom betraktas som "lillgamla", dra på sig kepsar och låtsas vuxna?
Citera
2015-04-12, 10:57
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Vad man säger är mindre viktigt, det är vad mangör som defilerar. Högerfalangen gick emot ledningen insida handlingar, för en partiledning ör det bevis nog för illojalitet.

För en icke demokratiskt ledning ja. Nej vad man säger är inte mindre viktigt, vad som är mindre viktigt är vad någon fantiserar ihop, t.ex att Kasselstrand skulle driva SD till grunden och helt ödelägga alla SD framgångar, domedagsprofetior. Det är bara partilednings lojala rövslickare som kommer med det påstående för att legitimera deras maktmissbruk.
Citera
2015-04-12, 10:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Valen för partiledningen är begränsade. Valen för en opposition är alltid fler och lättare. Det är därför det är så lätt att vara oppositionell än att vara en som ska upprätthålla ordning och riktning. Finns hur många exempel som helst på detta i historien. Makt korrumperar förvisso, och kanske är partiledningen i viss mån förstörd av sin egen maktfullkomlighet. Men vad gäller det politiska budskapet gör partiledningen det mesta rätt, och man har framgångarna i opinionen. Därför får vi ha överseende under en period för de mindre sympatiska delarna. Stabilitet måste gå före allt annat nu.

Det är förvisso inte lätt att vara partiledning i en sådan situation. Men de har själva förvärrat krisen genom sina piruetter i media. En bättre strategi hade varit att knipa käft och hänvisa till att man avvaktar resultatet av MU:s utredning.
Citera
2015-04-12, 11:01
Medlem
Citat:
Jag förmodar att det finns en länk till det någonstans tidigare i tråden?

Här t ex:

Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Har säkert länkats tidigare:
http://www.friatider.se/fria-tider-avsl-jar-henrik-vinge-l-g-bakom-sdu-kontakter-med-nordisk-ungdom

Tror partiledningen kommer ångra sig att de hoppar på SDU. Det här är nog bara början på härvan. Fenomenalt många i SDs ledning har helt uppenbart haft suspekta kontakter. Finns ingen anledning överhuvudtaget för gräsrötterna att vara lojala mot ledningen då den är så otaktisk. Så den här typen av avslöjanden kan nog fortsätta ett tag.
Citera
2015-04-12, 11:01
Medlem
HerroFruBolls avatar
Det är bara att titta på hur MUF förstört det moderata partiet, så förstår man att Åkesson/Karlsson/Jomshof oroar sig för att SDU kan vara på väg att infiltrera partiet på samma sätt, med ödesdigra långsiktiga konsekvenser.
Att partiledningen sedan inte agerar professionellt kan ju säkert hävdas med fog, men det är antagligen bättre att ta en stor strid nu och få ett snabbt avslut, än att låta processen dra ut o förlama partiets agerande utåt under lång tid (vilket vore detsamma som att öka tidningsstödet).
C-H Hermansson myntade ju uttrycket 'att någon d-a ordning får det vara i ett parti'.
Citera
2015-04-12, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nästan alla veteraner i SD måste ha haft ett driv för att gå med. En engagemang - en ILSKA i kroppen.

Om man i denna kader rensar bort de intelligenta, självständigt tänkande så återstår det en hel del arga, korkade personer med svag impulskontroll och nedsatt förmåga till konsekvensanalys. Visserligen lojala, men opålitliga.

Att tappa omdömet och i förväg garantera uteslutning är ju inte bara förkastligt utan stenkorkat. Jimmies "rättssäkra prövningar" kläs av i media av en glappkäftad underhuggare.

Och vad gäller Vinge så satt han 2014 och chattade med någon ledare för NU i stil med "höhö - fan vad ni retat upp folk i SD". Familjärt värre.
De självständigt tänkande med stora egon är just nu det stora hotet. Det är inte självständigt tänkande som SD så förtvivlat behöver, det är respektabla människor som kan ge partiet kredibilitet och är villiga att sätta sina civila karriärer på spel för att göra SD till en reell maktfaktor. Partiledningen är ointressant. Så även juvenila hetssporrar.
Citera
2015-04-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja

Jomshof, två ggr sparkad från lärarjobb, borde ha lite mer magkänsla p g a hur han själv blivit behandlad och utslängd. F ö tycker jag att det är logiskt att ett ungdomsförbund tar ut svängarna, och vitaliserar debatten, det skall moderpartier tåla. Eller skall dom betraktas som "lillgamla", dra på sig kepsar och låtsas vuxna?
Man lät dem hållas, tills dess att de direkt utmanade partiledningen i Stockholm. Trodde ni någon partiledning kunde låtar dem hållas? Nu är det förvisso en skådeprocess som föreligger, men den var tyvärr oundviklig.
Senast redigerad av Fnysington 2015-04-12 kl. 11:12.
Citera
2015-04-12, 11:06
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:

Jomshof, två ggr sparkad från lärarjobb,
Såvitt jag läst mig till har det berott på engagemanget i SD, inte bristande professionalism.
Citera
2015-04-12, 11:09
Medlem
Citat:
Vilket borde leda till att Jomshof får varningsbrev och utsätts för utredning. Precis som Karlsson, som babblat både i gammelmedia och via sin egen Facebook-sida.

Det här är en skådeprocess, iscensatt av omogna partipolitruker, dit räknar jag hela fyrklöver-ledningen, men särskilt Karlsson och Jomshof. Thoralf Alfsson beskriver det träffande...

"Tyvärr ser jag idag att många av våra företrädare inte uppträder som vuxna människor. Avsaknaden av arbetslivserfarenhet och av att inte ha jobbat med något annat än politik syns med skrämmande tydlighet, dessa dagar."

En annan aspekt som talar till Jomshofs nackdel är hur han är beredd att behandla ungdomar, trots sin bakgrund som firad lärare.

Hade han och Karlsson haft det minsta självförtroende som pedagog respektive ideolog så skulle de ju i första hand kommunicerat med formbara ungdomar och försökt bibringa dem den eventuella visdom de fått genom åldern.

Det är det som är det ynkliga: De har alla resurser och plattformar - men kan inte ens med ord och argument vinna den inre opinionen utan måste ta till auktoritär repression av oliktänkande.
Citera
2015-04-12, 11:09
Medlem
Citat:
V

?
Vi kanske trots allt kan förutsätta att partiledningen vet vad de gör? Thorslf är ju inte direkt den typ av politiker som SD längre vill fronta med. Att han är bitter är inte att förvåna sig över, men han hade riskerat att bli mer sänke än magnet i mittens rike. Vad gäller just Thoralf kan jag ha fel, men SDs riktning och intentioner är logiska och glasklara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in