2015-04-12, 03:46
Medlem
Är sömnen den period då vi hämtar kraft från Gud, och i vaket tillstånd är det meningen att vi ska ge kraft till honom? Jag tänker på det ställe i evangelierna där lärjungarna inte orkade vakta, utan föll i sömn istället. Och alla kriminella man ser på TV4 Fakta som lägger sig och sover i förhörsrummet när de har blivit avslöjade och ett livstidsstraff väntar.

Är sömnen bara ett sätt att bli avslappnad och komma i kontakt med sig själv, eller har den mer betydelse?
Citera
2015-04-12, 03:55
Medlem
wendelinens avatar
Det finns ingen gud. Du sover för din kropp och hjärna behöver det.
Citera
2015-04-12, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendelinen

Detta.

"Gud" finns för att fylla det hål din bristande utbildningsnivå lämnat.

Mår du bra av din tro är det så klart positivt, och det får ju oss andra att verka smartare!
Citera
2015-04-12, 04:21
Medlem
Droidlifes avatar
Jasså det säger ni, att det inte finns någon gud?
Gött med klara besked ifrån folk som har koll.
Citera
2015-04-12, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droidlife

Det har jag inte sagt. Men jag är helt övertygad om att "gud" är ett påhitt för att kontrollera de som inte bättre

Finns en gud så är det rätt orimligt att en viss bok bland så många andra skulle ha rätt.. gud.
Citera
2015-04-12, 05:03
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
30:23 Och till Hans under hör sömnen, som ni får njuta om natten och [likaså] om dagen, och [den möjlighet ni då har] att söka det som Han i Sin godhet [beviljar er för er försörjning]. I detta ligger sannerligen budskap till dem som vill lyssna.

Läs mer: http://islam.se/somnbrist
Citera
2015-04-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wendelinen

nej, kroppen vilar - inte hjärnan, den är i full aktion med att reparera och rensa bort.
Citera
2015-04-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Droidlife

frågan är bara Hur vet de sånt ?
Citera
2015-04-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusStalMinPost
Är sömnen den period då vi hämtar kraft från Gud, och i vaket tillstånd är det meningen att vi ska ge kraft till honom? Jag tänker på det ställe i evangelierna där lärjungarna inte orkade vakta, utan föll i sömn istället. Och alla kriminella man ser på TV4 Fakta som lägger sig och sover i förhörsrummet när de har blivit avslöjade och ett livstidsstraff väntar.

Är sömnen bara ett sätt att bli avslappnad och komma i kontakt med sig själv, eller har den mer betydelse?

sömnen är ett vilotillstånd, Gud är aktiv ändå, han kan väl kliva in i sömnen för att berätta för dig hur dagen ser ut eller att du i sömnen får möta Gud.
Citera
2015-04-12, 13:32
Medlem
Droidlifes avatar
Kruxet i hela den här "finns det en gud"-soppan är att de flesta inte begriper att den frågan sträcker sig bortom den mänskliga tankens omfång och begreppsverktyg, de fysiska sinnenas verklighetsuppfattning, och alla koncept som vi nu bär inom oss i tankebabblet.

Det gäller för övrigt även de religiösa, där man tillber föråldrade symbolbegrepp som tas bokstavligt.

Inom den militanta, konfrontatoriska, tjatsugna ateismen så angriper man sedan dessa "barnbilder". Så hålls det på sedan, fram och tillbaka. Jesus mot spagettimonster mot Higs partikel mot singulariteten och big bang.

Agnostikerns hållning är den enda korrekta, om man nu inte är spirituellt sökande och har ett intresse av att utforska tillvaron på det subjektiva planet genom bön eller meditation och liknande övningar.

Vad gäller sömnen så har jag inte så mycket att säga annat än att den kan vara en språngbräda till väldigt intressanta fenomen av "utanförkroppslig" natur. De fenomenen ligger bortom spärren sömnparalys. Om ni råkar ut för sådant någon gång så försök bryta igenom denna rädslospärr och rida ut paralysfasen med en aktiv önskan om att lämna kroppen.

Då händerre grejer!

Magical, wondrous wonderland!
För mig har de upplevelserna varit livsomvälvande.

Jag brukar dänga in denna när det snackas andligt.
En sofistikerad version av kristenhet som kanske kan hjälpa någon.
http://www.acim.org/index.html
Senast redigerad av Droidlife 2015-04-12 kl. 13:35.
Citera
2015-04-12, 13:42
Medlem
Droidlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntkor
Det har jag inte sagt. Men jag är helt övertygad om att "gud" är ett påhitt för att kontrollera de som inte bättre

Finns en gud så är det rätt orimligt att en viss bok bland så många andra skulle ha rätt.. gud.

Alla de stora religionerna, plus shamanism och slikt, har alla samma källa. Att de sedan tar sig olika uttryck har att göra med att det mänskliga egot är legio. Går man till kärnan inom alla religionerna så finns där ingen skillnad. Religionernas klädnad kommer ur det kulturella, olika tidsepoker osv.

Jesus och Buddha är samma vandring, fast med lite olika metodik. Jesus "förlät världen dess synder", vilket endast betyder att han registrerade att världen inte är sann, och har noll makt över gud. Sidharta gjorde exakt samma sak när han satt under sitt träd. De är inte heller på långa vägar ensamma om att ha genomfört denna förändring av medvetandet. Alla skall till slut göra detta.

Droidlife har talat! *majestätisk gest*
Citera
2015-04-12, 13:57
Medlem
wendelinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
frågan är bara Hur vet de sånt ?
Hur vet Du att det finns en Gud? Varför finns de så många olika religioner? Varför har vi inte en och samma Gud? Kan du svara på det? Hade vi flera gudar?

Det kan finnas högre makt, något vi kanske får se efter döden. Men inget hokuspokus som någonsin skrivits i bibeln, koranen etc etc, är troligt. Religion skapar så mycket problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in