2015-04-12, 02:02
Medlem
När jag har upplevt en period av värdslig uppgång, så tänker jag alltid "jaha, hur djup kommer nedgången att bli". Är det en taktik av Gud för att forma mig, eller inbillar jag mig bara? Livet kommer ju naturligtvis (?) att innehålla bra och dåliga partier. Eller skapar jag bergen och dalarna själv som en slags snuttefilt?
Citera
2015-04-12, 02:31
Medlem
Jag tänker likadant. När man befinner sig i början av en nedgång så ser man alltid fram emot nästa uppgång vilket gör nedgången lättare att ta sig igenom

Ser det som ett sätt att ta sig igenom livet typ.
Citera
2015-04-12, 03:05
Medlem
Djupt, aldrig funderat på om "gud" är en enkel tillflykt vid problematiska tankar, och något som egentligen skjuter upp problemen och flyttar sakfrågan längre från lösningen?
Citera
2015-04-12, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aiming-HIGH
Jag tänker likadant. När man befinner sig i början av en nedgång så ser man alltid fram emot nästa uppgång vilket gör nedgången lättare att ta sig igenom

Så sant. Men det tråkiga är att jag nog inser att jag får hjälp under sämre tider, och därför vill betala tillbaka under bättre tider, för att bli kvitt skulden. Jag vill inte att Gud ska ha någon hållhake på mig.

Eller så är jag bara psykiskt sjuk.
Citera
2015-04-12, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ntkor
Djupt, aldrig funderat på om "gud" är en enkel tillflykt vid problematiska tankar, och något som egentligen skjuter upp problemen och flyttar sakfrågan längre från lösningen?

Gud är både verklig och något jag skapar i min fantasi för att styra honom. Han verkar tycka att det är OK att fega ur ibland, tills man har modet att möta problemen. Jag lägger många ord i hans mun, men han lägger å andra sidan många i min.
Citera
2015-04-12, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesusStalMinPost
Gud är både verklig och något jag skapar i min fantasi för att styra honom. Han verkar tycka att det är OK att fega ur ibland, tills man har modet att möta problemen. Jag lägger många ord i hans mun, men han lägger å andra sidan många i min.

Liite knasig är du nog Poesi är fint, men glöm inte den sakliga verklighet som finns runt dig!
Citera
2015-04-12, 10:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
När jag har upplevt en period av värdslig uppgång, så tänker jag alltid "jaha, hur djup kommer nedgången att bli". Är det en taktik av Gud för att forma mig, eller inbillar jag mig bara?

Du kan ju TRO vad du vill, men vill du ha verklighets-relaterande svar kommer du inte särskild långt med ad hoc premisser som startpunkt.
Citera
2015-04-12, 11:20
Medlem
Gud kan vara en tröst att ha till sig i nedgångar och en inspirationskälla i uppgångar oavsett om Gud finns eller är en fantasi.
Citera
2015-04-12, 11:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landstrider
Gud kan vara en tröst att ha till sig i nedgångar och en inspirationskälla i uppgångar oavsett om Gud finns eller är en fantasi.

Japp. Det är inget fel på privat (icke-pådyvlande) snuttefiltism.

(Ingen ironi insinuerat).
Citera
2015-04-12, 12:42
Medlem
Citat:
När jag har upplevt en period av värdslig uppgång, så tänker jag alltid "jaha, hur djup kommer nedgången att bli". Är det en taktik av Gud för att forma mig, eller inbillar jag mig bara? Livet kommer ju naturligtvis (?) att innehålla bra och dåliga partier. Eller skapar jag bergen och dalarna själv som en slags snuttefilt?

det beror på hur långt ner i bergen du vill gå.

vissa människor söker allt djupare och djupare ner sen kommer de inte upp...
Citera
2015-04-12, 12:44
Medlem
Citat:
Så sant. Men det tråkiga är att jag nog inser att jag får hjälp under sämre tider, och därför vill betala tillbaka under bättre tider, för att bli kvitt skulden. Jag vill inte att Gud ska ha någon hållhake på mig.

Eller så är jag bara psykiskt sjuk.

Vad är det för skuld du skriver om ? Tacksamhet ?
Citera
2015-04-12, 22:26
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kan ju TRO vad du vill, men vill du ha verklighets-relaterande svar kommer du inte särskild långt med ad hoc premisser som startpunkt.
Jo man kommer långt om man tror, det gjorde jag när jag ständigt bad till Gud och Han lyssnade och svarade men först år 2006 vid min 24 års ålder. Långt kommer man med TRO.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in