Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-11, 19:29
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Intressant projekt är det, men man bör inte gräva ned sej i de etiska krånglerierna i operationens bakvatten. Som sagt, situationen för den aktuella patienten kan så att säga knappast förvärras av detta ingrepp. Patenten väljer bara ett annat sätt att avsluta jordelivet om/när det går åt skogen. Det har i vilket fall som helst gått åt h-e, och hen hjälper kanske någon annan genom att donera sej själv till vetenskapen. En sann hjälte.

Som lekman kan jag egentligen tycka att det borde underlätta om någon slags elektromekanisk adapter sattes mellan huvet och kroppen, för att minska risken för avstötning, och kanske risken minskar för att infektioner sprider sej från den ena delen till den andra i och med en sådan lösning.
Citera
2015-04-11, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Klart dom skulle. De förstår själva att det är helt omöjligt men dom testar ju för att dom helt enkelt får.
Bullshit. Vad grundar du ditt påstående på? Om att det är omöjligt dvs.

Vill tillägga också att doktorn som leder operationen gick ut redan 2013 om att han trodde det var genomförbart. Är ingen spontan ide han fått. Han tror på det han gör, visst är riskerna stora. Men omöjligt - nej.
Citera
2015-04-11, 19:38
Medlem
nokos avatar
Kan man inte bara flytta över hjärnan? Måste ju vara lättare än att kapa hela huvudet och försöka sätta ihop det.
Citera
2015-04-11, 19:42
Medlem
Mr.Anthony-Wrights avatar
Här är ett TED-talk med kirurgen som ska göra detta:

https://www.youtube.com/watch?v=_ALCm5tcuaI
Citera
2015-04-11, 19:48
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför är det omöjligt?

Jag kanske inte har hängt med riktigt i svängarna på sistone med det här med dagens teknik, men:

Att flytta ett huvud till en annan kropp betyder att det borde finnas 1000 saker som kan gå fel och det räcker med ett fel för att allt ska gå helt åt helvete.

Även om dom skulle lyckas klistra dit skallen så tror jag nog att han lär dö inom ett par dagar. Förmodligen timmar.
Citera
2015-04-11, 19:54
Medlem
Awombhawhas avatar
Tittade till hans Tedx-presentation (inte att förväxla med riktiga TED) och där framstår han som en störd narcissist med massivt gudakomplex, ett tiotal gånger upprepar han hur han ska förändra allas liv för all framtid. Han ger inte heller några svar till de hundra olika problem som kan uppstå utan hänvisar till sin "magic ingredient" för spinalfusion och nuvarande teknik för immunosuppression (som knappast är tillräckligt välutvecklad för detta projekt).

Problemen beskrivs väl i denna artikel: http://edition.cnn.com/2015/04/03/health/italian-neurosurgeon-says-human-head-transplant-will-happen-in-two-years/

Det faktum att OM han nu har rätt men sin spinalfusionsteori så skulle han utan tvekan kunna hämta ut nobelpriset igår borde vara tillräckligt för att ringa några varningsklockor.

Värt att tillägga är att vår käre Canavero alltså inte har tillgång till några 150-manna team eller dylikt, utan f.n söker finansiering för det.

Med det sagt så kommer tekniken som beskrivs säkert uppkomma möjligen inom vår livstid, men från den här galningen? knappast.
Citera
2015-04-11, 19:55
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolix
Vart fan kommer kroppen ifrån?!

Kom precis på en sak. Det hade varit oerhört jävla kul ifall kroppen han ska få kommer ifrån en neger - det hade gett uttrycket "rasblandning" en hel ny dimension
Citera
2015-04-11, 20:08
Medlem
OnTheWeeds avatar
Hade varit sjukt fräckt om det gick men samtidigt oerhört läskigt. Dock satsar jag mina riksdaler på att det kommer gå åt helvete 2 huvuden över.
Ska definitivt bli intressant att följa dock. Borde sändas en livestream.
Citera
2015-04-11, 20:13
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
''Kemin i kroppen i obalans''
Vad är det för jävla new age mumbo jumbo?

Det jag inte förstår däremot är hur tusan dom ska kunna ge syre till hjärnan. Det längsta nån överlevt utan syre och utan hjärnskador är väl runt 17 minuter?

Tänk om han får en kropp med en 2 cm snopp? Skulle vara intressant.
New age?
Orkar inte skriva en hel uppsats om nervsystemet så lite enkelt förklarat...nervimpulserna från neuronerna är antingen elektriska eller kemiska signaler...dessa är inte helt exakt lika på alla människor.
I hjärnan sker överföring av information mellan nervceller med signalsubstanser, om dessa inte är i balans kan detta leda till depression etc...
Så hjärnan kan tolka kroppens signaler fel, en kemisk obalans i hjärnan är i princip omöjlig att undvika så risken är att han får ett rent kaos i hjärnan.

2 cm låter inget kul, han borde vänta tills han kan få en kropp från en flashbackare...
Citera
2015-04-11, 20:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Även om patienten är med på detta, hur etisk är detta? Fast det är klart, är det inte i Italien de gör 80-åriga kvinnor gravida? Festligt land det där, men kom inte och säg att de är europeer.
Citera
2015-04-11, 20:20
Medlem
SmokeOns avatar
Om jag minns rätt så har alla kroppsegna celler en signatur-yta på cellmembranet som är unikt för just den individens DNA. När vita blodkroppar (immunförsvaret) kommer och granskar celler i kroppen så letar de bland annat efter celler som saknar just denna signatur-yta. Om man får ett nytt organ från en annan människa så kommer kroppens immunförsvar att attackera organet då de celler den består av har en annan signatur-yta.

Risken finns ju att huvudet därför blir attackerat av immunförsvaret om man inte kan motverka detta på något sätt. Kanske måste man slå ut hela immunförsvaret i kroppen så att det inte kan attackera huvudet.

Valerys blir en slags necronaut som trotsar gränsen mellan liv och död.

Modig jävel, den där Valery.

Kommer man kunna följa operationen live?
Citera
2015-04-11, 20:22
Medlem
Bernt-Bennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolix
Vart fan kommer kroppen ifrån?!

Seriöst? Det är din fråga kring det hela?

Du tänkte inte på att det finns ett gäng människor som är hjärndöda som bara lever tack vare maskinerna. En sån person har en frisk och levande kropp men hjärnan är död.

Nu, vart tror du kroppen skulle komma från?

OnT:
Det jag undrar är hur de ska hålla donationskroppen vid liv?
Hans hjärna ska de frysa ner vilket gör så att hjärncellerna inte kräver så mycket, det är jag helt med på. Men hur fan ska de hålla kroppen vid liv? För när de tar bort huvudet på donationskroppen så försvinner impulserna till hjärtat osv.. hur bibehåller man allt sånt?
Senast redigerad av Bernt-Benny 2015-04-11 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in