2015-04-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Och låta krig fortgå oavsett antal dödade civila?
Det är inte vårt problem.

edit: Bli inte hysterisk nu.
Senast redigerad av violettemoon 2015-04-11 kl. 00:48.
Citera
2015-04-11, 02:45
Medlem
Endsiegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ja jävlar, de kanske ska ringa facket som kan komma och sätta skyddsstopp?

Är det någon yrkesgrupp som borde räkna lite med att kanske gå hungriga så är det väl för i helvete militärer. Tycker de är bortskämda faktiskt.

Självklart ska vi ha fungerande mat och logistik men sånt här får man ju räkna med i alla fall korta tidsspann tills logistiken finns uppe igen.

Utan föda/vila dröjer det inte länge innan man blir stridsoduglig. Märks att du har noll koll på hur det fungerar i verkligheten.
Citera
2015-04-11, 06:43
Medlem
Public Enemys avatar
Och vad gör svenska soldater öht i Mali? Värvar nya invandrargrupper?
Citera
2015-04-11, 10:50
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Och vad gör svenska soldater öht i Mali? Värvar nya invandrargrupper?

De kommer nog snart hem sjuka och undernärda. Vi får hoppas att det bara inneburit några hundra lokala benrangel kommer efter. Inte 10 000 tals som efter Afghanistan äventyret.
Citera
2015-04-11, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av violettemoon
I denna multikultivärld vi lever i varför duger inte Malisk mat?? Tex ris med tillbehör av diverse bönor och liknande som utländsk militär får äta?
Åååhh neej flyg in köttfärslimpa med brunsås från Sverige annars går vi ner i vikt!"! Så söta!!! Otroligt komiskt alltihop!!!

De får inte köpa lokal mat, det är en säkerhetsfråga.
Citera
2015-04-11, 12:09
Medlem
Har för mig att man under mission behöver betala någon hundralapp för mat och boende och då tycker jag att man ska få mat i alla fall...
Citera
2015-04-11, 12:31
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Och låta krig fortgå oavsett antal dödade civila?

Att offra livet för några som inte ens värdesätter sitt eget eller andras liv är idiotiskt. Malierna borde få ha sin stamfejds kultur ifred.
Citera
2015-04-11, 14:52
Medlem
Turrluffs avatar
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvaret-skickar-ingen-mat-till-mali/

Detta bekräftar att DNs bild av det hela är den korrekta. Hade det varit frid och fröjd hade det ju inte funnits anledning till nedanstående.

Citat:
Nu har chefen för Malistyrkan *ordnat fram extra ransoner och kommer att göra lokala inköp av frukt och grönsaker. Dessutom har han skickat förbandets kvarter*mästare till FN, som ska leverera livsmedel. Detta ”för att säkerställa att vi verkligen får det som vi har rätt till”.

– Jag gör allt jag kan för att mitt förband ska ha det bra och framför allt lösa huvuduppgiften att *inhämta underrättelser till skydd för civilbefolkningen här, säger Carl-Magnus Svensson.

Vi får även en inblick i hur fruktansvärt ineffektiv FNs organisation är. Dock borde vår organisation vara stadig nog för att kunna kompensera för FNs brister.
Citat:
– Jag har i skrift meddelat Högkvarteret hur faktiska förhållandena ser ut och här, och begärt att få förstärkningar, säger Carl-Magnus Svensson.

Detta styrks av att brigadgeneral Stefan Andersson, som är chef för Högkvarterets armétaktiska stab, sagt att staben den 25 mars beslutade att öka matleveranserna från FN. Men det tar 80 dagar innan den maten kommer fram, alltså i början på juni.
Citera
2015-04-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff

Detta bekräftar att DNs bild av det hela är den korrekta. Hade det varit frid och fröjd hade det ju inte funnits anledning till nedanstående.

Vi får även en inblick i hur fruktansvärt ineffektiv FNs organisation är. Dock borde vår organisation vara stadig nog för att kunna kompensera för FNs brister.

Lokalproducerat, miljövänligt alltså. Så bra!
Citera
2015-04-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endsieg
Utan föda/vila dröjer det inte länge innan man blir stridsoduglig. Märks att du har noll koll på hur det fungerar i verkligheten.

Fast det har ju aldrig varit frågan om att gå "utan föda/vila" utan om någonstans mellan 1800-5000kcal per dygn.
Det är någon faktor som skiljer nu från tidigare då Svenska soldater på missioner genom åren under perioder käkat någon enstaka guldburk eller tre per dygn vilket är en bra bit mindre än det som tydligen gällt i 10 dagar i Timbuktu utan att det för den skull varit något jävla liv om det hela.

Märk väl att jag inte tycker att soldaterna skall svälta och att livsmedelssituationen verkligen är något som skall vara prioriterat på campen (om inte annat vill man ha personalen i topptrim om det kommer hårdare tider) men det finns garanterat någon faktor bakom detta som inte framkommit ordentligt i media, att man tappar vikt på mission är i sig inget jättemärkligt, särskilt inte om man är djupt inne i Afrika.
Citera
2015-04-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff

Uttalandena nu från ÖVLT Svensson som är chef för styrkan skiljer sig markant från vad han sa först. Förstärker intrycket av kappvändande smilfink som nu fått kalla fötter och snart inte vet vilket ben han ska stå på för att ha den rätta "värdegrunden".
Citera
2015-04-11, 18:52
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunkass1337
Har för mig att man under mission behöver betala någon hundralapp för mat och boende och då tycker jag att man ska få mat i alla fall...

Du har för dig fel. Logi och mat är givetvis "gratis" på en mission (även om i princip ingen vettig människa hade varit beredd att åka iväg på mission för den skrattretande lönen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in