• 1
  • 2
2015-04-10, 17:33
Medlem
Hej!
Jag har varit deprimerad i snart två år. Har också varit nära till självmord ett flertal gånger sista året. Min vardag präglas av existentiell ångest, energilöshet och nedstämdhet. I januari sökte jag till slut hjälp på vårdcentral, där jag fick träffa en trevlig läkare. Diagnosticerades med svår depression. Fick då Sertralin 50 mg, samt Lergigan och Propavan. Hon försäkrade mig sedan att jag "redan inom ett par veckor kommer känna mig mycket bättre". Jag tvivlade redan då på det påståendet och antog att det var något hon sa för att jag inte skulle ta livet av mig.

Ett par veckor gick utan märkbar bättring. Inga biverkningar heller. Propavan har fungerat bra för sömnen och lergigan fungerar hyfsat vid ångest. Sertralin-dosen ökades till 100 mg per dag, sedan började jag dessutom med Mianserin 20 mg. Inte heller det har gett någon effekt trots min läkares försäkringar om hur bra det kommer bli. Resultatet av Mianserin tycks vara ökad trötthet och att jag känner mig slö på dagen, vilket knappast hjälper mig.

Något som verkligen hjälper är den KBT-behandling jag nu går på, men känner mig tveksam till om det verkligen kommer fungera.

Jag är kort sagt ganska less på läkemedelsbehandlingen som nu pågått i snart tre månader utan påvisbar effekt, har även testat att hoppa över Sertralin ett par-tre dagar men har inte känt någon skillnad.
Ska det verkligen vara så här? Vad ska jag göra om det inte blir bättre? Kan man få sin läkare att ändra medicin? Jag kan förstå att det tar ett tag innan medicinen börjar verka men knappast månader?
Citera
2015-04-10, 18:07
Medlem
Sertralin hjälper för vissa, men inte alla. Det skrivs ut så ofta eftersom det är den mildaste varianten sett till antalet biverkningar. Många behöver prova flera typer av mediciner i varierande doser för att hitta vad som passar dem. Grundorsaken till depressionen kan nämligen variera. Det enda som går att vara relativt säker på är att du har en brist av någon signalsubstans i hjärnan. Det kan orsakas av allt från dålig kost, genetik, social miljö och mycket annat.

Att prova mediciner för att höja serotoninnivån är ett bra alternativ att undersöka, men det finns många olika mediciner som fungerar på olika sätt. SSRI kanske inte påverkade på rätt sätt, och du kan behöva prova andra typer eller doser.

Att KBT ger positiva resultat är glädjande att höra. Ofta är det en kombo av olika metoder som fungerar bäst. Så jag tycker att du ska prata med din läkare och fortsätta med KBT. Hålla kvar vid det som är bra och gå vidare från det som inte funkar liksom.

Du bör inte experimentera och hålla upp i flera dagar eller hoppa upp och ner plötsligt mellan doseringarna. Det kan påverka ditt mående negativt. SSRI behöver tid för att bygga upp ett "lager" och varje gång du börjar om du behöver du bygga upp det på nytt igen.

Men du bör helt klart prata med din läkare och be om att få prova någon annan medicin. Ingen medicin är någon all round-medicin helt enkelt. Men om du ska sluta så måste övergången bli gradvis. Har du skött doseringen rätt så bör det inte ta mer än flera månader. I så fall kan man konstatera att den inte bet på dig just nu, så du behöver någon annan. Bör inte vara några konstigheter att byta.
Senast redigerad av Daudodidi 2015-04-10 kl. 18:13.
Citera
2015-04-10, 18:16
Medlem
Epimaness avatar
Kanske skall byta typ av antidepressiv medicin? Själv så har jag använt SSRI men svarade betydligt bättre på cymbalta som är en SNRI, hade problem med energilöshet och ökat sömnbehov och sådant.
Citera
2015-04-10, 18:55
Medlem
ljudkellgrens avatar
Som redan sagts, att hitta rätt medicin kan ta tid, ibland år. Det jag skulle ge som råd i ditt fall till att börja med, är att fråga din läkare om att gå upp i dos på Sertralin. Du äter idag endast halva rekommenderade maxdosen och får inga biverkningar.
Ska man prova olika mediciner är det alltid bra att prova varje medicin "fullt ut" före man byter, så länge inte biverkningarna blir för stora. Då vet man säkert att den medicinen inte fungerade och kan gå vidare till nästa. Annars blir det väldigt mycket hopp mellan olika mediciner och doser och det är svårt att säga vad som faktiskt fungerade.
Ett annat tips på vägen är att föra en dagbok över vilka mediciner du äter och i vilken dos, tillsammans med anteckningar om hur du uppfattar att du mår.
Citera
2015-04-10, 19:08
Medlem
Valsus avatar
Låter ju väldigt givande att du svarar på KBT!

Skulle inte råda att sluta på någon av dina mediciner, men du kan ju föra på tal
om du inte kan byta till Moclobemide.

Moclobemide är en reversibel MAO-inhibitor, MAO är ett enzym som finns i hjärnan men även på andra ställen i kroppen och dess uppgift är att bryta ner Serotonin, Dopamine och Norephinephrine.

Moclobemide hindrar nedbrytning av en viss % av dessa Signalsubstanser, vilket resulterar i en nettoökning av Serotonin, Dopamine och Norepinephrine.
Läkemedlet har dessutom väldigt få bieffekter vilket oftast försvinner med tiden.

SSRIs är effektiva läkemedel men inget universal medel mot depression, hjärnan är ett komplext organ och varje människa är unik.
Citera
2015-04-10, 21:38
Medlem
Prova SNRI istället för SSRI.
Citera
2015-04-10, 22:32
Medlem
Gingers avatar
Byt preparat.

Folks hjärnor är så olika, därför måste man prova ett antal preparat innan man hittar rätt.
Citera
2015-04-11, 01:17
Medlem
pearsons avatar
För de personer där ssri inte fungerar har jag fått förklarat att de gamla hedeliga äldre medicinerna fungerar i en högre grad som Saroten. Jag tycker det kan vara värt att prova. Dessa kan ge lite mer biverkningar och får inte tas ihop med alkohol. Positivt är att självmordsrisken är lägre med de gamla preparaten prata med din läkare.
Citera
2015-04-11, 01:18
Medlem
Tack för tipsen! Vissa här har rekommenderat SNRI, men borde inte Sertralin+Mianserin som jag har nu motsvara SNRI?
Citera
2015-04-12, 11:17
Medlem
SSRI presterar inte bättre än placebo för de allra flesta, enligt ett flertal metastudier. Och teorin de bygger på, att depression skulle bero på serotoninunderskott, är motbevisad.

Men ja, placebo är ju bättre än ingenting.

Men om du lider av existentiell ångest så tänker jag att det är existentiell terapi du behöver.
Citera
2015-04-12, 16:01
Medlem
asdfarns avatar
Finns det ens något dokumenterat fall där medicin faktiskt fungerar?
Citera
2015-04-12, 17:12
Medlem
Du låter precis som mig. Det enda som har funkat bra för mig utan några biverkningar är 5htp. Redan samma dag som du tar det så känner du av effekten. Jag kan rekommendera det. Jag var kraftigt deprimerad och mådde jätte dåligt. Min läkare och psykolog har märkt en jätte stor skillnad på mig sedan jag började med 5-Htp. Jag går inte ens dit regelbundet längre som jag gjorde innan. Och dom är förbluffade över det som hänt med mig och min personliga utveckling sedan jag började med 5-Htp. Numera skriver min läkare bara ut tribvit som är vitamin b6 b12 och folsyra i en tablett på recept. Det hjälper upptaget av 5-Htp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in