2015-04-10, 18:30
Medlem
Gnäller soldaterna att det är för lite käk så är det förmodligen det, då Mali 01 nästan bara består utav jägarsoldater/underrättelsesoldater som inte gnäller i onödan, det är väl bara Karlsborg och Ledningsregementet som har trupper på plats?
Citera
2015-04-10, 18:35
Medlem
Bertillas avatar
"De svenska FN-soldaterna i Mali behöver inte längre gå hungriga, enligt styrkans chef. Köttfärslimpa och pizza har stått på menyn de senaste dagarna."

"Men matproblemen ska ha varit tillfälliga - och är nu lösta, enligt överstelöjtnant Carl-Magnus Svensson, som är chef för den svenska Malistyrkan."

"– Jag tittade in i matsalen. Då fanns det en liten skylt där det stod "max sju bitar". Då kände jag att vi nog överlever"

Källa: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20602660.ab
Citera
2015-04-10, 18:56
Medlem
zyltburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla
"De svenska FN-soldaterna i Mali behöver inte längre gå hungriga, enligt styrkans chef. Köttfärslimpa och pizza har stått på menyn de senaste dagarna."

"Men matproblemen ska ha varit tillfälliga - och är nu lösta, enligt överstelöjtnant Carl-Magnus Svensson, som är chef för den svenska Malistyrkan."

"– Jag tittade in i matsalen. Då fanns det en liten skylt där det stod "max sju bitar". Då kände jag att vi nog överlever"

Källa: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20602660.ab

Verkar nästan enbart vara chefen som uttalar sig...
Citera
2015-04-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Alltså, den Svenska styrkan är bara en del i en större militär enhet under FN-befäl, inte ett självständigt förband enbart lett och underhållsmässigt understött från Sverige.

FM löste ju uppenbarligen det hela under hela den tiden då man själva försåg soldaterna med underhåll. Problemen uppstod enligt uppgifterna när den logistikorganisation som FN byggt upp tog över och Sverige började köra på eget kok försörjt med råvaror från FN.

Det stämmer nog, men baserat på vad överstelöjtnanten säger får man ändå intrycket att de hade kunnat skaffa ner mer mat till soldaterna om de ville, men att de undvek på grund av att det skulle vara "orättvist" eller krångligt.

Hur som helst är det bissart att ett såpass rikt land som Sverige har soldater som utan någon egentlig orsak får en kosthållning som en trashanksarmé från tredje världen. Syftet med insatsen i Mali var ju inte direkt att FM skulle börja hämta inspiration från de stridande parterna där...
Senast redigerad av Lupu 2015-04-10 kl. 19:22.
Citera
2015-04-10, 19:27
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertilla

Samtidigt går de anhöriga ut och säger att FM ljuger om situationen. Man skall alltid vara försiktig med att tro på FM, de har många gånger farit med osanning.
Citera
2015-04-10, 19:59
Medlem
Man vet att man är ett u-land när fienden i tredje världen äter bättre än en själv. Soldaterna måste känna sig otroligt besvikna när dom hör att vi betalar 150 miljarder+ för att ta hit terrorister som hatar oss men inte har råd att slänga ner några extra pannkakor i matsäcken åt soldater som kämpar för "fred".
Citera
2015-04-10, 21:05
Medlem
Frans-Jaegers avatar
En viktig sak att ej förglömma är att maten är en stor morlahöjare.

Hade detta varit soldater som bokstavligt talat slåss för sina liv dagligen i en avlägsen djungel (tänk vietnamkriget) så hade den dagliga mängden mat kanske inte varit superviktig i ett kortare perspektiv.
Men nu är detta ett underättelseuppdrag där soldaterna inte aktivt söker strid och då ska dom fan ha mat i magen, så mycket dom vill ha!

Allt snack om att man får tåla för lite mat om man är soldat är bara okunnigt skitsnack. Kan man lägga miljoner på att införa HBTQ certifiering på logementen och hondjursanpassad stridsmatriel så kan man fan flyga ner några säckar Billys Pan Pizza till utsvultna soldater i negeröknen.
Citera
2015-04-10, 23:59
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Uppgiften 4500-5000 kcal kommer från försvarsmakten själva och är en uppskattning av vad portionerna NU innehåller - men som man medger i samma officiella uttalande: "... att det nyligen var en tiodagarsperiod då matråvarorna och portionsstorlekarna inte höll måttet."

I samma text medges att "Vad som stämmer är att vi haft intrimningsproblem med vårt kök som nyligen togs i drift och att en allt för stor del av de livsmedel som levererats inte hållit tjänlig kvalitet,"

De 1800 kcal som DN skrivit om har de också redovisat hur de räknat ut - med hjälp av livsmedelsverket.

Man ska alltså förstå att siffran 4500-5000kcal möjligen stämmer "just nu" (eller i alla fall igår vid 18-tiden då försvarsmakten publicerade texten) - men att - som det står - har haft problem.

De 4500 kcal som nämns är också _efter_ att man börjat beställa "320 standardportioner" (och med lokala tillägg) i stället för de 250 man beställde tidigare. (då det var för lite).

Intrimningsproblem - Ett gäng nötter från något afrikanskt skitland med icke fungerande logistik och försvarsmakt inkvoterade av FN som antagligen inte hade kompetens att bidra med stridande trupper ska lösa maten.

FN hade fan inte klarat av att invadera Gotland under egen ledning med hela världens samlade resurser.
Citera
2015-04-11, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

FN har en annan inställning till matfrågan och det skulle inte förvåna mig om FN räknat på vad en 55-kilos spoling från Burkina Faso eller motsv. behöver i energi per dygn.

Mhm kanske man skulle satsa mer på kvinnor inom det militära då det låter ju mer effektivt (oh no she didn't!) de kan säkert hantera ett vapen lika bra-än dessa välgödda stora svenska karlar som är chockade för att de har tappat 5 kg på en månad i öknen...ärligt talat tror jag att 4,5 kg är vätska och cirka 0,5 kg fett... det är ingen större katastrof.
För övrigt vad fan ska svenskarna i Mali att göra?
Citera
2015-04-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Har de inte, tycker du inte att det är ganska vettigt med FN-insatser runt om de i sämre delarna av världen för att stabilisera upp och skapa någon form av ordning?

Är det inte bättre om varje land försöker "hålla ordning" på sig självt? Annars kanske man inte ens ska vara ett land?
Citera
2015-04-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paecmaker
Såg det här på försvarets hemsida idag

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/04/nu-ingen-matbrist-for-mali-01/

"
Det har under onsdagen förekommit tidningsuppgifter om att det råder matbrist i förbandet Mali 01 och att personalen endast får 1800 kilokalorier att äta per person och dygn.
– Uppgiften om kilokalorier per person och dygn stämmer inte. Vi äter mellan 3500 – 4000 kalorier. I dag bjöds det på köttfärslimpa med sås, potatis och ris samt gröna ärtor."

"Han har under dagen haft samtal med förbandets förtroendevalda, som delar hans uppfattning att det nyligen var en tiodagarsperiod då matråvarorna och portionsstorlekarna inte höll måttet. Nu är alla överens om att både maten och portionernas storlek är betydligt bättre."
Hahaha köttfärslimpa och potatis...det är underbart jag gläder mig från hjärtat det gör jag, åt detta å de svenska soldaternas vägnar..jag tycker de är underbara och förtjänar det bästa och jag är glad om de är glada men samtidigt!!! I denna multikultivärld vi lever i varför duger inte Malisk mat?? Tex ris med tillbehör av diverse bönor och liknande som utländsk militär får äta?
Åååhh neej flyg in köttfärslimpa med brunsås från Sverige annars går vi ner i vikt!"! Så söta!!! Otroligt komiskt alltihop!!!
Senast redigerad av violettemoon 2015-04-11 kl. 00:42.
Citera
2015-04-11, 00:36
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av violettemoon
Är det inte bättre om varje land försöker "hålla ordning" på sig självt? Annars kanske man inte ens ska vara ett land?
Och låta krig fortgå oavsett antal dödade civila?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in