2015-04-10, 16:25
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Kan inte ryska, men just den frasen är ju väldigt bekant (inklusive yttrad av folk från Piter/Kostamus/Viborg), så här har du hur jag skulle skriva för att ge ett hum om uttalet:

Nas-da-ro'vje!

alternativt

Na-sda-ro'vje!

I löpande text skulle jag (på svenska) skriva nasdrovje! eller nasdarovje!

Första stavelsen kan ibland också bli litet halvsvald den också, typ 'sdrovje!

Ibland tycker jag att s vill glida till ett sch-ljud, men inte alltid. Tvekar mellan att skriva det med s eller z - ofta ser man det skrivet med z, vilket jag skulle tolka som mera tonande. Men jag tycker alltså att det mera glider mellan vanligt s och sch.

Ni riktiga, mera kunniga, slavofiler, förklara gärna i detalj var jag har helt fel och varför!
Så här viktiga uttryck är det bra att kunna ordentligt, också om man ju nog blir förlåten uttalsmissar i sammanhanget.

Snitsiga varianter mer specifikt riktade till person (nasdarovje är allmänt "för (er/vår) hälsa", right?) eller sak skulle också uppskattas. Hur skålar jag t.ex. för värden/värdinnan, frihet, kärlek, fred eller den vackra våren?
Det finns ingen standardfras för "skål" på ryska, men na zdorovje är som sagt definitivt fel.

Det vanliga är att man skålar för någon eller något och då använder man prepositionen za + ackusativ. Za vaše zdorovje (er hälsa) za našu družbu (vår vänskap), osv. Dina exempel blir za xozjajna/xozjajku, svobodu, ljubov', mir, prekrasnuju eller krasivuju vesnu.

Det är ett helt vanligt z-ljud, alltså tonande s.
Senast redigerad av sparassis 2015-04-10 kl. 16:35.
Citera
2015-04-11, 07:31
Medlem
jimmyfingerss avatar
Ok! Tack för er hjälp. Det uppskattas.
Citera
2015-04-19, 15:47
Bannlyst
Vad heter: Jag vill ha en öl, tack? Vill lära mig ryska ifall om jag åker dit någongång.
Citera
2015-04-19, 16:22
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Vad heter: Jag vill ha en öl, tack? Vill lära mig ryska ifall om jag åker dit någongång.

Одно пиво, пожалуйста. Uttalas ungefär: Adnå piva, pazhalsta. Betoning på fetstilt.
Citera
2015-04-22, 23:47
Medlem
Rembrandths avatar
Vad säger/skriker personen i den här videon?

https://www.youtube.com/watch?v=nmsdUBU3rlA
Citera
2015-04-23, 09:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Одно пиво, пожалуйста. Uttalas ungefär: Adnå piva, pazhalsta. Betoning på fetstilt.

Pazhalusta.
Citera
2015-04-23, 17:23
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Pazhalusta.

Så har det inte uttalats av någon ryss jag hört säga det hittills, möjligen av en och annan svenne.

U och j finns bara kvar i skrift för det här ordet.
Senast redigerad av esant 2015-04-23 kl. 17:26.
Citera
2015-04-23, 17:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Så har det inte uttalats av någon ryss jag hört säga det hittills, möjligen av en och annan svenne.

U och j finns bara kvar i skrift för det här ordet.

Det beror på att du inte kan språket och att du därför inte kan urskilja det.

http://en.wiktionary.org/wiki/%D0%BF%D0%BE%D0%B6%D0%B0%D0%BB%D1%83%D0%B9%D1%81%D 1%82%D0%B0
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-04-23 kl. 17:42.
Citera
2015-04-23, 17:57
Medlem
esants avatar
Citat:

http://en.wiktionary.org/wiki/%D0%BF%D0%BE%D0%B6%D0%B0%D0%BB%D1%83%D0%B9%D1%81%D 1%82%D0%B0

Ljudfilen i länken gick inte att spela upp, men:

Jag kan språket. "U" är såpass svagt uttalat att det är bättre att råda någon som ska lära sig ordet att slopa det, annars kommer de att uttala det för starkt. De märker att du är utlänning ändå, det brukar inte behöva förstärkas ytterligare.
Citera
2015-04-25, 21:14
Medlem
NixYOs avatar
Skulle någon kunna översätta denna text?
Группа хакеров «Кибер-Беркут» распространила в Интернете кадры издевательств украинских силовиков над попавшим в плен представителем ополченцев Новороссии. На кадрах ночной съемки несколько вооруженных мужчин в балаклавах и камуфляже представляются бойцами батальона нацгвардии «Азов». «Кибер-Беркут» ссылается на то, что получил это видео по электронной почте от украинских силовиков.
Den kommer från detta brutala videoklipp:

«Кибер-Беркут» опубликовал видео казни ополченца бойцами «Азова»
https://www.youtube.com/watch?v=8sXhDNTIUvg
Citera
2015-04-25, 22:41
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:

Man ska inte lite för mycket på Wiktionary. Uttalet utan u (och med mjukt l) är helt accepterat och anges i Norstedts stora rysk-svenska ordbok. Det är möjligt att uttalet med u har blivit vanligare på senare tid om det finns en global läsuttalstendens, men när jag lärde mig ryska av Sigge Lindqvist på Tolkskolan för fyrtio år sedan, vad uttalet utan u det enda vi fick lära oss.

Och dög det åt Sigge Lindqvist, torde det duga åt dig också.
Citera
2015-04-25, 22:56
Medlem
Lechonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska inte lite för mycket på Wiktionary. Uttalet utan u (och med mjukt l) är helt accepterat och anges i Norstedts stora rysk-svenska ordbok. Det är möjligt att uttalet med u har blivit vanligare på senare tid om det finns en global läsuttalstendens, men när jag lärde mig ryska av Sigge Lindqvist på Tolkskolan för fyrtio år sedan, vad uttalet utan u det enda vi fick lära oss.

Och dög det åt Sigge Lindqvist, torde det duga åt dig också.

Här finns 15 varianter att lyssna på:

http://www.forvo.com/word/пожалуйста/#ru

Verkar som båda former är gångbara, eller så har en del bara överdrivet läsuttal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in