Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-27, 15:21
  #3445
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Du ligger väl i underläge här vill jag säga. Precis som personen ovan kan det bli tingsrätten som avgör det hela och då det kommer vara ett civilrättsligt ärende då du är skyldig pengar så är inte beviskraven lika starka. Men har du bevis att du varit på en annan plats samtidigt så... men kanske inte bästa saken att ljuga om ifall du nu inte haft turen att en polare lånade ditt bankkort och tog ut cash från en bankomat på ett annat ställe vid samma tidpunkt

Ja det är dött lopp här.. Bara att vara en god medborgare, knyta näven & betala möget

*tar fram bankdosan*
Citera
2015-02-28, 19:16
  #3446
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Om du säger att du kan tänka dig betala avgiften men vägrar identifiera dig, vad händer då? Ja de ringer polisen och blablabla, men du vägrar fortfarande identifiera dig, vad händer?
Citera
2015-02-28, 19:41
  #3447
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Om du säger att du kan tänka dig betala avgiften men vägrar identifiera dig, vad händer då? Ja de ringer polisen och blablabla, men du vägrar fortfarande identifiera dig, vad händer?

Polisen kommer att hålla kvar dig. Du kan ju vara en våldsbejakande person som smugglats in i landet
Citera
2015-02-28, 23:55
  #3448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Om du säger att du kan tänka dig betala avgiften men vägrar identifiera dig, vad händer då? Ja de ringer polisen och blablabla, men du vägrar fortfarande identifiera dig, vad händer?


Oavsett brott och ej identifierad, gripen och medtagen för identifikation. Så your call, de kan vänta..
Citera
2015-03-02, 02:00
  #3449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlands.guld
Om du säger att du kan tänka dig betala avgiften men vägrar identifiera dig, vad händer då? Ja de ringer polisen och blablabla, men du vägrar fortfarande identifiera dig, vad händer?
Risken är ju att du själv avslöjat din brottsliga handling och då kan ju ett envarsgrip eventuellt göras. Men om inget envarsgrip görs så får du se till att försvinna innan polisen kommer för de kan gripa på misstanke. Väntar du på att polisen kommer så kan de vänta länge innan de identifierat dig
Citera
2015-03-21, 13:25
  #3450
Medlem
SysGhosts avatar
De senaste veckorna här i Fjollby så har SL (Stockholm Lokaltrafik) börjat komplettera sina biljettkontrollanter med ordningsvakter som följer med som snälla husdjur. När de "tar en fuskåkare på bar gärning", så ber frågar de om legitimation, som de brukar göra. Men så snart fuskåkaren försöker smita, så tar ordningsvakterna över och griper personen ifråga. Gör denne då motstånd så blir denne också nerbrottad och fasthållen i sedvanlig ordning, och utburen ur tåget/bussen.

Biljettkontrollanterna fortsätter sin tur som om inget hade hänt. Jag skulle gissa att biljettkontrollanterna väldigt snart får ett nytt team av ordningsvakter som tar vid efter nästa station, då den föregående teamet av ordningsvakter är upptagna med den tidigare gripne fuskåkaren.

Så ja... det har nu blivit mycket hårdare tag i biljettkontrollerna. Det är bara att acceptera tilläggsavgiften med glad min. Annars får man ett gratis kramkalas med ordningsvakterna.
Citera
2015-03-24, 19:55
  #3451
Medlem
Voortrekkers avatar
Tjejen åkte fast i en SL-kontroll idag för att ha haft studentkort när hon inte längre är det. Kontrollanten sade att det var okej om hon gick och fixade ett riktigt kort direkt och mejlade in kvittot så skulle hon inte behöva betala något. Hon är inte svensk så hon visste inte vad som gällde och visade dumt nog sitt leg och uppgav sin (min) adress. Saken är dock den att hon inte har något personnummer och dessutom skrev vakten hennes namn helt fel. Det vakten sa om att det skulle räcka för tjejen att bara betala mellanskillnaden känns ju nu i efterhand som skitsnack och jävligt dåligt gjort av denne.

Men min fråga nu är vad ni tycker att tjejen bör göra? Skicka in en bild på kvittot och säga att hon betalat mellanskillnaden? Bara skita i allt och vänta på att en faktura kommer och då hävda att det inte var hon i och med att namnet är felstavat? SL-kortet hon använde är registrerat på mig och hon uppgav som sagt min adress och jag är ju mindre sugen på att få en massa inkassobrev hemskickade. Till sist bör jag även nämna att hon planerar att bosätta sig i Sverige permanent så att bara skita i bötern och dra från landet funkar inte i det här fallet.
Citera
2015-03-25, 14:35
  #3452
Medlem
VoodooThingss avatar
Har ett litet problem som jag undrar om någon hade kunnat hjälpa mig med. Åkte fast för 22:a dagar sen igår och fick en böter på 1200 kr. Nu är det så att jag tappat bort den lappen man fick med information (clearingnummer osv), så kunde inte betala inom dessa 21 dagar man har på sig. Kommer jag få en påminnelse hemskickad innan det går till inkasso osv?
Tack på förhand.
Citera
2015-03-25, 16:48
  #3453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoodooThings
Har ett litet problem som jag undrar om någon hade kunnat hjälpa mig med. Åkte fast för 22:a dagar sen igår och fick en böter på 1200 kr. Nu är det så att jag tappat bort den lappen man fick med information (clearingnummer osv), så kunde inte betala inom dessa 21 dagar man har på sig. Kommer jag få en påminnelse hemskickad innan det går till inkasso osv?
Tack på förhand.

Enklaste vore ju att höra av sig till bolaget. Men ja troligtvis kommer du få en betalningspåminnelse med påförd påminnelseavgift
Citera
2015-03-29, 16:47
  #3454
Medlem
Ultimatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoodooThings
Har ett litet problem som jag undrar om någon hade kunnat hjälpa mig med. Åkte fast för 22:a dagar sen igår och fick en böter på 1200 kr. Nu är det så att jag tappat bort den lappen man fick med information (clearingnummer osv), så kunde inte betala inom dessa 21 dagar man har på sig. Kommer jag få en påminnelse hemskickad innan det går till inkasso osv?
Tack på förhand.
Du kommer få en påminnelse hem, och då ringer du upp SL och säger att du inte har en aning om vad de snackar om. De kommer då be dig göra en polisanmälan, och sen stryker de bötern. Förutsatt att du inte visade legitimation då.

Lycka till.
Citera
2015-04-01, 18:05
  #3455
Medlem
Voortrekkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voortrekker
Tjejen åkte fast i en SL-kontroll idag för att ha haft studentkort när hon inte längre är det. Kontrollanten sade att det var okej om hon gick och fixade ett riktigt kort direkt och mejlade in kvittot så skulle hon inte behöva betala något. Hon är inte svensk så hon visste inte vad som gällde och visade dumt nog sitt leg och uppgav sin (min) adress. Saken är dock den att hon inte har något personnummer och dessutom skrev vakten hennes namn helt fel. Det vakten sa om att det skulle räcka för tjejen att bara betala mellanskillnaden känns ju nu i efterhand som skitsnack och jävligt dåligt gjort av denne.

Men min fråga nu är vad ni tycker att tjejen bör göra? Skicka in en bild på kvittot och säga att hon betalat mellanskillnaden? Bara skita i allt och vänta på att en faktura kommer och då hävda att det inte var hon i och med att namnet är felstavat? SL-kortet hon använde är registrerat på mig och hon uppgav som sagt min adress och jag är ju mindre sugen på att få en massa inkassobrev hemskickade. Till sist bör jag även nämna att hon planerar att bosätta sig i Sverige permanent så att bara skita i bötern och dra från landet funkar inte i det här fallet.

Ingen som har ett förslag?
Citera
2015-04-10, 15:52
  #3456
Medlem
musttomtes avatar
Vad händer om man åker på reducerat pris ? får man betala fulla böter eller kan man skylla ifrån sig lite.. oj jag tog sonens kort eller nått ?

Åkt på reducerat pris bra länge nu utan problem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback