Citat:
Men som sagt, sedan "flera flera hundra år" har inte bara de lärde utan troligtvis den generella befolkningen vetat att Jorden är rund. Ja, jag kan inte svara för alla samhällen globalt i tid och rum, men varje gång någon har försökt undersöka saken, behandlat saken, diskuterat över tid och rum har det mynnat ut i att Jorden är rund. Ingen protovetenskap har mig veterligen i någon civilisation någonsin felaktigt kommit fram till att Jorden är platt. Däremot finns det säkerligen religiösa, symboliska eller bara skönlitterära verk som behandlat en platt Jord. Min lärare var duktig på allt, knappast att hon lärt sig fel, då hade det kommit ut för länge sen.
Ja vi vet idag att jorden är rund och har gjort det säkert ett tag. Men som sagt FÖRR i tiden då menar jag flera flera hundra år tillbaka trodde vi den var platt.
Om det inte vora konstigt om det inte vore sant, varför är det så konstigt då, kan du förklara?
Ja vi vet idag att jorden är rund och har gjort det säkert ett tag. Men som sagt FÖRR i tiden då menar jag flera flera hundra år tillbaka trodde vi den var platt.
Om det inte vora konstigt om det inte vore sant, varför är det så konstigt då, kan du förklara?
Men att "Jorden är platt" är alltså ingenting som några människor som lämnat protovetenskapliga texter efter sig - mig veterligen - någonsin kommit fram till. Alltså kan man inte säga, rent generellt, att "förr trodde människor att Jorden var platt". Sure, några har trott det. Kanske hela samhällen eller stater, men det är ingenting som lämnat några spår, påverkat, varit fundamentalt för det samhället, osv. Innan antiken fanns bevisligen samhällen där Jordens form har angetts till "platt" men det är oklart om det handlar om en praktiskt, allmänt spridd konsensusuppfattning som man nått genom mätning, räkning eller rationella metoder ö.h.t. Troligtvis inte. Efter Sokrates hade Jordens verkliga form varit känd i hundratals år och nu började uppfattningen spridas mer allmänt. Vi talar nu om antiken och det är nu som källor börjar dyka upp.
Och sedan finns det givetvis ett och annat fån som tror det idag trots att de har haft tillgång till skola och utbildning. Jag talar alltså inte om de stackare som flyr från läger i Nordkorea, de kan knappast klandras. Men fåntrattar som har tillgång till såväl moderna som antika kunskaper men som ändå väljer att tro på dumheter kan klandras (eller i vissa fall kanske diagnosticeras).
Senast redigerad av DjILY 2015-04-08 kl. 23:29.
Senast redigerad av DjILY 2015-04-08 kl. 23:29.