2015-04-10, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av robertaschberg53
Maktgalna psykopater i ledningen reagerar jag på. Hade tyckt att det var nästan lika illa om det var Bieler och co som blev uteslutna.
Hmm...så du menar på allvar att partitoppen består av maktgalna psykopater?
Har du sett tecken på detta tidigare, och om så är fallet, varför har du inte lämnat partiet?
Citera
2015-04-10, 09:31
Medlem
donthackmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Du får gärna upplysa mig om vad det handlar om och varför det är så viktigt för dig?

Den tiden får någon annan lägga på dig. Du förstår. det ligger inte i mitt intresse eller vilja att
försöka få får som dig att förstå saker och ting som är väsentliga här i livet för oss andra som har
förmågan att tänka självständigt.
Ser man inte helheten i denna soppa ska man göra som du, vara ett blint får, aldrig tänka eller kritisera och bara lulla med i idiotin.
Citera
2015-04-10, 09:33
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag blir upprörd över att de som förhoppningsvis utesluts, i pressen försöker skada partiledningen och SD.

De som utesluts är ju skrikiga blöjpolitiker i SDUngar,
är väl samma sak inom alla partier, man kan inte ha barn som gapar och skriker precis vad som helst, och sätter sig själv framför ungdomspartiet
är nog hälsosamt att rensa ur lite nu, så det inte kommer fram en massa skit till 2018
Citera
2015-04-10, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av donthackme
Den tiden får någon annan lägga på dig. Du förstår. det ligger inte i mitt intresse eller vilja att
försöka få får som dig att förstå saker och ting som är väsentliga här i livet för oss andra som har
förmågan att tänka självständigt.
Ser man inte helheten i denna soppa ska man göra som du, vara ett blint får, aldrig tänka eller kritisera och bara lulla med i idiotin.
Men vad fyller då din kritik för funktion? Om det inte ligger i ditt intresse att få folk att förstå din kritik, då blir det ju bara ett meningslöst raljerande som ingen kommer bry sig om.
Citera
2015-04-10, 09:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag ska försöka formulera min fråga tydligare för att undvika varning:
Varför blir folk inom SD så upprörda över dessa uteslutningar?
Jag röstar på SD och jag bryr mig inte det minsta, så vad gör att vissa personer reagerar så starkt?

Från ett utifrånperspektiv:

Dels finns de med en idealistisk syn på politiskt engagemang. Detta skall hedras, även om det går i en riktning som inte passar i den större politiken. Dessa personer tycker mer allmänt synd om de som kritiserass "för de är ju bara idealister". Aningslösa, som regel.

Dels finns det militanta rasister, som hoppas på att hardcorerasism skall återfå en plats på agendan. Hur många de egentligen är kan vara svårt att gissa, men ju mer hardcore man är, ju högre skriker man. Skriker man mycket högt behöver man inte vara många. De vill ju att deras åsikt skall vinna anklang och bli en del av budskapet.

En tredje anledning är att ungdomsförbund med nödvändighet är fostrande och formande. Yngre är mer radikala, och att forma dessa till mer politiskt anpassade personer är nödvändigt. Ungdomsförbund har (allmänt för många politiska partier) en filtrerande funktion, stolpskotten och de extrema skall identifieras och hanteras. Det här förstår inte alla, i synnerhet om (den politiska) fostran inte sätter in tidigt. Då kommer avskiljandet som en chock och blir burdusare än strängt taget nödvändigt.

Rimligtvis bör uteslutning av militanta rasister (som företeelse) vara ytterligare steg på vägen mot att normalisera SD. Problemet verkar snarare vara att de här tendenserna finns överallt, och att lyfta på Pandoras ask för att finna rasistormar krypa kors och tvärs i hela ledargarnityret tycks vara en reell risk.
Citera
2015-04-10, 09:46
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
SDs partiledning agerar helt normalt i ett europeiskt perspektiv menar Anna-Lena Lodenius. Ut med de yvigaste radikalerna för att göra partiet till ett tänkbart alternativ för de stora väljarmassorna.

Väljarna är sällan så *radikala som de som valt att engagera sig på ett mer djupgående sätt. Om SD har ambitionen att få 15-20 procent av rösterna i kommande val, vilket inte är orealistiskt, är det förmodligen en nödvändighet att partiet genomgår en sådan utveckling.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sd-maste-framsta-som-lagom-extrema_4472371.svd
Det var uppe för diskussion i tråden under gårdagskvällen att vad som driver Sverigedemokraternas framgångar i opinionen är den förda migrationspolitiken. Ändå är detta något som "experter" likt Lodenius konsekvent väljer att utesluta från sina analyser för att istället påtala vikten av att bedriva utrensningskampanjer i de egna leden. Man kan också ta i beräkning att personer som Lodenius många gånger är "antirasister" och därav välkomnar dessa utrensningar av politiska skäl.

Att Anna-Lena Lodenius är politisk motståndare till den politik SD driver framgår av en enkel sökning. Bland annat har hon varnat för att utlysa extra val med hänvisning till att det endast skulle gynna Sverigedemokraterna, och hon har även argumenterat för fortsatt hög invandring till Sverige. Därför kan det vara bra att ha i åtanke att sådana här "experter" allt som ofta inte är opartiska, så som man kan tycka att de borde vara.
Senast redigerad av sherm 2015-04-10 kl. 09:49.
Citera
2015-04-10, 09:50
Medlem
DumleDancos avatar
Min uppfattning är att detta är lite av en storm i ett vattenglas och att det är få även inom sds kärnväljare som faktisky bryr sig. Uteslutningarna har ju fått stort utrymme i media av någon anledning men då ingen verkar veta riktigt varför uteslutningarna ska ske än så blir det svårt för gemene man att bilda sig en uppfattning. Det är ju trots allt inget nytt att sd utesluter folk och sdu har väl varit kända för att ha lite mer extremt folk än moderpartiet.

Med det sagt så är jag dåligt insatt och jag vet faktiskt inte om uteslutningarna är ett resultat av en intern maktstrid eller om det faktiskt handlar om extremister i sdu, men oavsett så kan jag inte tänka mig att detta kommer ha någon större påverkan på något.

Folk som på allvar tror att några från sdu skulle kunna sno någon väsentlig del av sds röster genom att skapa ett nytt parti drömmer förövrigt. För dom som tror på sds huvudfråga så borde det också vara fullkomligt idiotiskt att dela upp väljarstödet
Citera
2015-04-10, 09:53
Medlem
jugbandbluess avatar
fortfarande inget som kommit fram om vad kasselstrand ska ha gjort eller sagt?
Citera
2015-04-10, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Wåg gör alltid sunda analyser. Hans blogg guldfiske kan rekommenderas. Han är såklart problematisk som heltidsarbetande STASI men det ändrar inte på det faktum att han är en både beläst och god skribent. Tycker om hans texter om Italienskt nyfascism.

Vet inte om jag håller med om att han alltid gör sunda analyser men i det här fallet så anser jag att han ger en ganska korrekt bild av det hela.
Citera
2015-04-10, 09:59
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Jo det kan jag förstå, men jag tror att det ger en stor tillströmning till SD på sikt.
Tror inte du att SD kommer tjäna många röster på detta?
Jag kan ha fel i min analys, men jag tror detta gagnar SD å de grövsta.

Det är möjligt, bara det inte slutar med att de inte utesluts... efter den här cirkusen, då vet jag inte hur det kan gå?
Citera
2015-04-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Ingen mer än jag som är pragmatiker, som gillar att SD strävar mot att bli ett salongsfähigt parti för breda väljargrupper? Viktigast är väl målet att invandringen ska minska och att Sverige ska bli ett bättre land?

Tror ni medelklassmänniskor i svenska villaförorter idenitifierar sig med Hahne och Kasselstrands kransnedläggningar vid krigshjältars gravar, deras lillgamla högtidstal och brösttoner.

Är det inte Jimmie Åkesson och Mattias Karlssons strävsamma och ödmjuka ton som succesivt har gjort SD allt mer populära?

SD är idag populära nästan helt oberoende av, eller trots, det ledningen och företrädarna för partiet gör och säger. SD ökar i popularitet i takt med att fler och fler svartskallar från tredje världen väller in i landet.

Att SD plötsligt har gått från 0% till över 10% på många mindre orter i Norrland och glesbygden beror inte på något sätt på att SD slutat kalla sig nationalister eller på att Jimmie och Mattias har varit så bra. Ökningen från 0% till över 10% på dessa orter beror enbart på att regimen har placerat hundratals ensamkommande skäggbarn och "flyktingar" på dessa orter. Zigenarna från Rumänien som har vällt in i landet och numera förpestar många svenska städer har också bidragit starkt till SD:s ökande popularitet. Såna som du förstår inte alls sambanden mellan orsak och verkan. De flesta svennar tittar inte ens på nyheterna på TV. De reagerar mest bara på förändringar och försämringar i deras egen tillvaro och då väljer de SD, i tron att SD det på något sätt ska bromsa eller minska eländet.
Citera
2015-04-10, 10:08
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det var uppe för diskussion i tråden under gårdagskvällen att vad som driver Sverigedemokraternas framgångar i opinionen är den förda migrationspolitiken. Ändå är detta något som "experter" likt Lodenius konsekvent väljer att utesluta från sina analyser för att istället påtala vikten av att bedriva utrensningskampanjer i de egna leden. Man kan också ta i beräkning att personer som Lodenius många gånger är "antirasister" och därav välkomnar dessa utrensningar av politiska skäl.

Att Anna-Lena Lodenius är politisk motståndare till den politik SD driver framgår av en enkel sökning. Bland annat har hon varnat för att utlysa extra val med hänvisning till att det endast skulle gynna Sverigedemokraterna, och hon har även argumenterat för fortsatt hög invandring till Sverige. Därför kan det vara bra att ha i åtanke att sådana här "experter" allt som ofta inte är opartiska, så som man kan tycka att de borde vara.

Det tycker jag inte alls hon utesluter. När SD nu rensar i vildskotten syftar det till, precis som Lodenius skriver, att partiet ska kunna komma ifråga för hundratusentals moderater, sossar och folkpartister som tröttnat på migrationspolitiken. Nästan alla begriper att SD existerar som ett alternativ pga en galen invandringspolitik, det behöver inte upprepas ordagrant i alla sammanhang.

Nej, Lodenius gillar inte SD, det har framgått. Hon är emellertid tveklöst en av de nyktrare i skaran "experter på högerpopulism" som släpas fram i tid och otid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in