Citat:
Ursprungligen postat av
peckahuve
Jag ska försöka formulera min fråga tydligare för att undvika varning:
Varför blir folk inom SD så upprörda över dessa uteslutningar?
Jag röstar på SD och jag bryr mig inte det minsta, så vad gör att vissa personer reagerar så starkt?
Från ett utifrånperspektiv:
Dels finns de med en idealistisk syn på politiskt engagemang. Detta skall hedras, även om det går i en riktning som inte passar i den större politiken. Dessa personer tycker mer allmänt synd om de som kritiserass "för de är ju bara idealister". Aningslösa, som regel.
Dels finns det militanta rasister, som hoppas på att hardcorerasism skall återfå en plats på agendan. Hur många de egentligen är kan vara svårt att gissa, men ju mer
hardcore man är, ju högre skriker man. Skriker man mycket högt behöver man inte vara många. De vill ju att deras åsikt skall vinna anklang och bli en del av budskapet.
En tredje anledning är att ungdomsförbund med nödvändighet är fostrande och formande. Yngre är mer radikala, och att forma dessa till mer politiskt anpassade personer är nödvändigt. Ungdomsförbund har (allmänt för många politiska partier) en filtrerande funktion, stolpskotten och de extrema skall identifieras och hanteras. Det här förstår inte alla, i synnerhet om (den politiska) fostran inte sätter in tidigt. Då kommer avskiljandet som en chock och blir burdusare än strängt taget nödvändigt.
Rimligtvis bör uteslutning av militanta rasister (som företeelse) vara ytterligare steg på vägen mot att normalisera SD. Problemet verkar snarare vara att de här tendenserna finns överallt, och att lyfta på Pandoras ask för att finna rasistormar krypa kors och tvärs i hela ledargarnityret tycks vara en reell risk.