2015-04-10, 00:48
Medlem
alvenbeens avatar
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2015/04/nu-ingen-matbrist-for-mali-01/

Jaha?
Citera
2015-04-10, 02:24
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellionRebellion
Ja det är klart som fan att dom ska ha det men problemet är att dom är soldater och bör tåla lite.

Säger du det samma när det gäller "flyktingar"? Jag tycker att de borde klara av att bo lite ödsligt, de har trots allt parabol och internet, även få mat serverad som inte passar deras smaklökar, men tydligen inte. Då de ständigt gnäller och "strejkar", trots att de kommer från sådana "hemska förhållanden"
Citera
2015-04-10, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinPhoenix
Haha, detta tar priset. Jag personligen har flera släktingar som varit i armén och krigat både i andra världskriget, Vietnam och gulfkriget. Att de inte fick i sig rätt antal kalorier var nog det sista de tänkte på.

Vem blir soldat och gnäller över att de inte får tillräckligt med mat? Under ett uppdrag i främmande mark. Give me a break. Är detta allmän svensk mentalitet? Yes, logistiken borde vara bättre i Mali me ger man in sig i leken får man leken tåla. Ingen som tvingat dessa män dit. Sen att ens media tar upp detta är löjligt..

Hoppas de inte hamnar i en firefight, alla kommer ringa hem till mamma och gråta...
Fast nu har du inte riktigt koll på vad du pratar om. Som jag uppfattat personalbesättningen i Mali så är den av synnerligen god kvalité över lag. Att sätta stridande förband i svältläge när man råder över läget är oförsvarligt.Svenska soldater är numera tvungna att åka om arbetsgivaren så kräver.

Du talar som att du är av amerikansk börd och om jag räknar rätt har du ännu inte fått "joina" er försvarsmakt på grund av låg ålder, för i så fall hade du kunnat berätta hur det var på dina uppdrag efter gulfkriget... Det är ju inte så att ni inte varit i krig sedan dess..
Citera
2015-04-10, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ungefär under första morgonuppställningen som värnpliktig förklarade vår plutonchef att "jag är inte hungrig nu" är något som det inte tas hänsyn till. Tilldelas förbandet mat, mycket eller lite, så vet man på högre nivåer hur mycket näring och energi vi har fått i oss. Då kan de bedöma vår kapacitet. Alltså äter vi när det serveras mat "… det är en order".

Några år senare, i Mali …
Svensk militär får för lite mat, tappar vikt, tappar kapacitet. Förjävligt.
Fast nu var det ju så att du skulle lära dig i en kontrollerad miljö hur jobbigt livet kan vara utan lilla mamma, du tyckte säkert att det var jätte jobbigt ibland men i stridande enheter är det inte acceptabelt med undermåliga grundförutsättningar. Vad du än tjänstgjorde som i värnplikten kan du inte jämföra det med tjänst vid stridande förband i främmande land.
Citera
2015-04-10, 03:57
Medlem
adam7s avatar
Förbandschefens "solidaritetsförklaring" om att man inte skall ha mera än andra och "lyxproblem" borde få honom avsatt omgående.

Hans uppgift är att ta hand om sitt förband och upprätthålla dess stridsförmåga, inte bortförklara problem.

Sedan ser jag att det är aningen suspekt att problemet efter en arbetsdag efter att skandalen offentliggjordes förklaras vara historia.
Citera
2015-04-10, 04:25
Medlem
Jag sprang in i denna tråden och kände direkt att jag ville svara eller besvara några av de första inläggen direkt vilket jag gjorde. Nu har jag läst hela tråden och känner en hel del känslor som jag vill dela.
Soldater i denna tråd som pliktat i värnpliktssystemet som nästan tror att de har varit med i krig, "löjtnanten sa si löjtnanten sa så" "Du är inte hungrig du e bekväm" etc etc. Ni måste förstå att de killarna där nere i mali som eventuellt kontaktat media har övat jätte mycket på att vara hungriga, deras plutonchefer har berövar dem sömn och föda i övningssyfte vid flera tillfällen.
Detta är inte ett övningstillfälle.
Detta är inte ett läge att tala om soldaters lika rätt under fn-flagg eller människors lika värde.
Detta är inte ett läge svensk trupp någonsin ska behöva bemöta i grundläget.

Jag förstår däremot att det kan skita sig i missionen och att man måste "laga efter lägenhet" och "gilla läget" men i denna situation vill jag inte se de här grabbarna och tjejer gilla läget helt tyst för att senare verkligen behöva gilla läget, med dåliga beslut, irritation, hat med mera som slutprodukt i en konflikt där fienden har flera ansikten.

Att det var kockarna på staben som läckte kan jag inte kommentera...
Citera
2015-04-10, 04:35
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Grattis till en av de dummaste kommentarerna på evigheter. Sinkomies ær en av mycket få bland oss som faktiskt har erfarenhet av krig på riktigt (och nej, då menar jag inte insats i Afghanistan, utan krig), så i det fallet gæller det nog før oss samtliga att nicka och sæga "yes sir".

Det sæger ju før øvrigt sig sjælvt att, med tanke på all vikt att bæra och all vætskeførlust soldater idag drabbas av, særskilt på ett varmt sjunde klassens stælle som Mali, så behøvs all mat och dricka som kan fås fram.
Hear Hear !"
Citera
2015-04-10, 07:19
Medlem
Herr-PKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellionRebellion
Ja det är klart som fan att dom ska ha det men problemet är att dom är soldater och bör tåla lite.
Tåla vad? Alla behöver näring och det behovet försvinner inte för att man blivit soldat.
Citera
2015-04-10, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Förbandschefens "solidaritetsförklaring" om att man inte skall ha mera än andra och "lyxproblem" borde få honom avsatt omgående.

Hans uppgift är att ta hand om sitt förband och upprätthålla dess stridsförmåga, inte bortförklara problem.

Sedan ser jag att det är aningen suspekt att problemet efter en arbetsdag efter att skandalen offentliggjordes förklaras vara historia.

Håller helt med. Om han inte omedelbart ersätts av någon kompetent som förstår en förbandschefs roll är det något fel på försvarsmakten. Han ska inte vara politisk korrekt. Hans uppgift är att se till att hans förband har så hög stridsförmåga det kan med tillräckligt material, mat och andra förnödenheter. Nu vet jag inte hur populär han är i förbandet men känns inte som han skulle överlevt särskilt länge i riktigt skarpt läge, men å andra sidan kanske ha hamnat så högt upp att han skulle klara sig.

Finns väl också ett uttryck om att "En soldat strider på sin mage" el dyl, vilket menar att stridsförmågan minskar vid bristande kost, vilket torde vara uppenbart. Sen är det en helt annan sak att man i en annan situation kan behöva slåss på fastande mage, och ändå ska kunna gör det bra, men här talar vi om ett förband under i det närmaste fredsliknande förhållanden under flera månader. Fullständigt onödigt förbruka deras stridsförmåga helt i onödan.
Citera
2015-04-10, 10:21
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Vet inte om du trollar eller faktiskt är så dum...

Som sagt var, verkar som om varken du eller flera andra som postar här LÄST artikeln innan ni börjar skriva skit.

Skriver det igen... De, får, inte, lösa, det, på, egen, hand...

Förstår du den här gången? Tycker du att de ska vara tvungna att bryta mot order för att skaffa mat? Tycker du att militärer under svensk flagg SKA bryta mot order udner FN-tjänst? Hurt sjutton tänker du människa?

Det är inte så det funkar i det militära.

Det är en SKAM att våra soldater i aktiv tjänst inte får den näring som behövs för bibehållet stridsvärde.

Soldaterna är vuxna människor och de har gjort sina egna val. Har de valt en karriär där man blint lyder order, om det så är order att svälta, då får de stå sitt kast.

Dessutom var det alls inte sant att soldaterna svälter. De får i sig 4000-5000 kcal dagligen.
Citera
2015-04-10, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Dessutom var det alls inte sant att soldaterna svälter. De får i sig 4000-5000 kcal dagligen.

Precis och det är här skon klämmer. Någonstans ifrån kommer "svält" påståendet. Det hade inte varit sant om de fått i sig 2000kcal om dagen (kallar man det för svält är man dum i huvudet) och det är verkligen inte sant eftersom de enligt FM haft 4500-5000kcal (då kan vi faktiskt börja snacka lyxproblem om man inte är nöjd).

Jag tror inte folk begriper vart Timbuktu ligger heller eller vad Afrika innebär. Det är nog fan rimligare att sitta uppflugen på bergssidan på K2 och förvänta sig ett överflöd av matleveranser med stor variation än att göra det i inre Afrika.

Om FNs logistikorganisation brister så är det kanske inte överraskande men samtidigt kan inte Sverige gå över huvudet på den linjeorganisation som man skickat trupperna att lyda, speciellt inte när det gäller underhållet. Folk verkar tro att Sverige har trupp där nere helt på egen hand.
Citera
2015-04-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Varför är man bundna till FNs MSR?
Det finns en enda farbar/anlagd väg till Timbuktu, skall man köra hundra mil genom öknen eller börja flyga in flygbränsle och ockupera flygplatsen och eventuellt hindra andras arbete? Då blir inte Sverige långlivade i internationella insatser.

Logistik är ingen enkel sak, är man begränsad av terräng och infrastruktur så är det livsviktigt, för alla, att transporter och nyttjande av den kapacitet som finns är helt koordinerad. Det kan dessutom finnas restriktioner vid checkpoints, gränser mm där det helt enkelt skiter sig för andra om man börjar köra solorace.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in