2015-04-09, 21:47
Medlem
Mr Bs avatar
Men som jag förstår har Mia Danielsson också använt sig av medlemsregistret, det bekräftade en annan användare på avpixlat men jag förstår inte riktigt reglerna kring detta register.

SD har gjort bort sig något så kopiöst här och verkligen öppnat för ja vem vet vad som kommer härnäst det är pandoras ask, de klippte Vinge hårt i sin iver att bekämpa Kassel.
Citera
2015-04-09, 21:48
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Nej.
Enligt datainspektionens tolkning av PUL:
"Arbetsgivaren har normalt sett inte rätt att läsa eller på annat sätt ta del av arbetstagarens privata e-post eller privata filer. Undantag kan gälla vid en allvarlig misstanke om illojalt eller brottsligt beteende eller en allvarlig misstanke om att den anställde använder IT-utrustningen i strid med arbetsgivarens regler och riktlinjer."
Citera
Medlem
Alla skyller på karlsson...men så mycket vet vi att SD kan PK-politik utantill och vet till 100% att den egentliga ledaren ska skyddas från alltför stora kontroverser. Alla som sticker ut hakan här riskerar något, därför får JÅ, som är 200% bakom detta, inte förknippas med detta. Varför gör då karlsson det? Förmodligen är det medvetet hos topparna. Han kommer snart inte synas som ledare och kan därför ta JÅ:s örfilar åt honom. Så att Karlsson får smällarna nu istället för JÅ och de andra topparna, JÅ, Jomshof, et al., det är förmodligen planerat så. Gå inte på det.
Citera
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gislo
Jo, om det är arbetsgivaren och den anställdes jobbmejl etc.

Alla dina dokument, anteckningar bla bla på din jobbdator tillfaller arbetsgivaren.

Helt korrekt; men att påstå att det är "standard i företag" att detta sker, som den förste tarmen gjorde - det är bland det mest felaktiga som någonsin har skrivit på detta fora.
Citera
2015-04-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Lovligt naiv snubbe som inte kalkylerar med risken att partiledning läser email.

Kan ju vara precis det som han gjort. Kanske därför SD bara har uppgifter på att han mottagit men aldrig använt medlemmsregistret, egentligen en struntsak. I utbyte mot detta så har partistyrelsen nu exponerat sig själva som betydligt värre syndare då de på värsta stasi manér läser medlemmarnas mail.
Citera
2015-04-09, 21:50
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
"Arbetsgivaren har normalt sett inte rätt att läsa eller på annat sätt ta del av arbetstagarens privata e-post eller privata filer. Undantag kan gälla vid en allvarlig misstanke om illojalt eller brottsligt beteende eller en allvarlig misstanke om att den anställde använder IT-utrustningen i strid med arbetsgivarens regler och riktlinjer."

Detta kan avtalas bort i anställningsavtalet, är jag rätt säker på och jag är nästan lika säker på detta oftast görs...
Citera
2015-04-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Helt korrekt; men att påstå att det är "standard i företag" att detta sker, som den förste tarmen gjorde - det är bland det mest felaktiga som någonsin har skrivit på detta fora.

Det är standard. Inte standard att någon sitter och läser varje rad, men det är standard att det görs om misstankar dyker upp, och definitivt standard att möjligheten finns.
I mitt förra företag tex när en produktansvarig sökte jobb hos en konkurrent.

Och itne då i den lilla butiken på orten. Större företag skrev jag.
Citera
2015-04-09, 21:52
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Och nu har Karlsson tagit bort sitt senaste inlägg på Facebook.

Ledarskap? Nej.

Frågan är vad som är värst:
- Att lägga ut ett lågt, tramsigt inlägg?
- Eller efter 1,5 timme tvingas inse att man måste ta bort det?

Ungefär lika illa båda två.

Det börjar dofta irl dokusåpa, unken sådan.

Ett parti som strävar efter regeringsmakten?

Pfftt.
Citera
2015-04-09, 21:55
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Och nu har Karlsson tagit bort sitt senaste inlägg på Facebook.

Ledarskap? Nej.

Frågan är vad som är värst:
- Att lägga ut ett lågt, tramsigt inlägg?
- Eller efter 1,5 timme tvingas inse att man måste ta bort det?

Ungefär lika illa båda två.

Bättre att man tar sitt förnuft till fånga och inser sitt misstag. Dock har naturligtvis Mattias Karlssons förtroende försämrats.
Citera
2015-04-09, 21:55
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Det är standard på företag att anställdas mail läses. Inget ovanligt, och i detta bör förening/parti vara sak samma som företag.

Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Det är standard. Inte standard att någon sitter och läser varje rad, men det är standard att det görs om misstankar dyker upp, och definitivt standard att möjligheten finns.
I mitt förra företag tex när en produktansvarig sökte jobb hos en konkurrent.

Och itne då i den lilla butiken på orten. Större företag skrev jag.

Nej - med all respekt - så skrev du inte större företag; d e t är däremot korrekt. Oftast är det ett program som gör det. Du skrev företag, enbart, och på de allra flesta företag i Sverige sker det inte.

NU blev det däremot korrekt.
Citera
2015-04-09, 21:56
Medlem
RickHunters avatar
Citat:

Privata epost ja. Men det som används i tjänst fullt tillåtet.
Citera
2015-04-09, 21:57
Medlem
greyhounds avatar
Citat:

Fast nu nämner du ju bara _privata_ mejl. Jag kollade efter info kring detta tidigare. Enligt lawline.se gäller att "Arbetsgivaren har rätt att ta del av arbetstagarens arbetsrelaterade e-post. Arbetsgivaren har även rätt att kontrollera att företagets riktlinjer för användningen av utrustningen följs, men dessa uppgifter får bara lagras en begränsad tid och då enbart granskas av behöriga personer."

Källa: http://lawline.se/answers/kontroll-av-anstalldas-e-post
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in