2015-04-09, 12:07
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Exakt, att driva sin egen linje som t.ex. Hahne gjort är givetvis både korkat och förkastligt. Inte konstigt att en sån dåre kastas ut.

Tänk om sossarna i Svapavara fick för sig att hårdlansera stalinism eller gammeldags socialdemokratisk rasbiologi - skulle Löfven vilja ha dem kvar då?

Nej, och så enkelt är det ju med det.

Hahne och Kasselstrand har medvetet gått i strid med partiet och får skylla sig själva.

När partiet beslutade sig för att gå ifrån att beskriva sig som "nationalistiskt" till att beskriva sig som "nationalkonservativt", skapade SDU ett eget idéprogram som innehöll ordet "nation" 66 gånger på 5 sidor.

http://www.expressen.se/nyheter/sdus-angrepp-pa-partiet-ideprogram/

Eller som när de gick till angrepp till angrepp på partiledningen för uteslutningen av Almqvist, på DN debatt.

De valde att ta striden, fick ta konsekvenserna och bara två saker är märkliga:

1. Att SD lät dem hållas så länge.
2. Att de inte fattade att det var en strid de inte kunde vinna.
Citera
2015-04-09, 12:08
Medlem
Gullegubbens avatar
En lång redogörelse om innehållet i socialkonservatism, konservatism och nationalism och vad huvudpersonerna sagt om dessa begrepp och SD:s förhållande till dem.

http://janolofbengtsson.com/2015/04/03/akesson-och-destabiliseringen/

Jag har hittills inte sett något som tyder på en ideologisk strid, utan det verkar helt handla om personer.
Citera
2015-04-09, 12:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Varifrån kommer förolämpningen om napoleonkomplex? Skrev Mattias Karlsson det i affekt eller menar han vad han skriver?

Napoleonkomplex är en hypotes (utan vetenskapligt stöd måste jag väl påpeka) som uppfanns av britterna för att misskreditera Napoleons framgångar under Napoleonkrigen. Hypotesen säger att kortväxta män och kvinnor har komplex för sin längd och därför måste kompensera för det genom att bli extra aggresiva och maktfullkomliga.

Det är inte riktigt på samma nivå som att anklaga någon svart för att lida av orangutangkomplex för att förklara dennes brist på impulskontroll, men det är en väldigt osaklig anklagelse att komma med från någon som siktar på att bli partiledare.

Visste inte vad det betydde, men måste säga att det är ett ganska roligt ordval. Är inte William Hahne ganska lång, förresten? Kasselstrand ser lite kortare ut.
Citera
2015-04-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag får instinktivt dåliga vibbar av Hahne. Jag tror han är en belastning för SD bara genom sin uppenbarelse. Ajöss med honom.

Kasselstrand kan de behålla. Han lär vara så till den grad kastrerad nu att han håller sig på mattan i framtiden. Han kan troligtvis stöpas om till att bli en nyttig underhuggare, smart kille och duktig debattör som han är.

Kanske en salomonisk lösning? Dock är Kasselstrand den som varit mest offensiv i media på sistone.
Citera
2015-04-09, 12:10
Medlem
Det är egentligen fel att kalla SD för invandringskritiskt. SD har inga problem med invandring från medelklass och uppåt från USA, England, eller andra länder vars kulturella skillnader är mindre av ett mysterium; och då SD inramningen av invandring utgår hela tiden från att se människor som vinst- eller förlustenheter så vill man gärna ha invandrare som man profiterar på (rasism är alltid förknippat med klass). SD är ett parti grundat i specifik rasism mot just araber och afrikaner (som kodas med lätthet om till mer PK-rumsrena epitetet "muslimer").
Senast redigerad av adminulator 2015-04-09 kl. 12:12.
Citera
2015-04-09, 12:12
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Eller så har Mattias Karlsson ingen aning om vad ordet napoleonkomplex betyder. Själv har jag ingen pinne i striden utan tycker bara det är fruktansvärt kul att se på när smygrasister bråkar mot öppenrasister och gör bort sig offentligt.

...och vad är smygrasister? Är det alla som inte sjunger halleluja när de ser islamiseringen, de romska kåkstäderna och skickar kärleksbrev till IS
Citera
2015-04-09, 12:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kempinhoff
Om SD bildar nytt ungdomsförbund, vem kommer i så fall vara ordförande?

Tror på Hahne och Kasselstrands politiska karriärer är över.
Jag tror också att Kasselstrand och Hahne är rökta i i SD faktiskt. Jag hörde Kasselstrand i media kalla Karlsson lögnare. Den typen av anklagelser tror jag inte man så lätt sopar under mattan. För övrigt uppskattar jag den offentliga byktvätten. Jag tror även väljarna uppskattar den typen av öppenhet.

Men jag är inte så säker på att Hahne och Kasselstrand är rökta som politiker. Jag hoppas de startar ett nytt parti. Detta skulle inte bli så stort men det skulle ta röster från SD
Citera
2015-04-09, 12:14
Medlem
Strombolizs avatar
Känns märkligt hur Kasselstrand kan vara sitta i etern och tala ut om att det "inte finns några bevis" och att partiledningen ljuger. Hur kan han vara så säker på att alla dessa SDU-medlemmar har rent mjöl i påsen? Han ger inget vidare pålitligt intryck.
Citera
2015-04-09, 12:14
Medlem
SD-Kalles avatar
Ja, olika måttstockar på vad som accepteras gäller för olika företrädare, naturligtvis. Det gäller alltid att göra en samlad bedömning.

Att en person som konsekvent tagit avstånd från extremism vid några tillfällen umgåtts med en person som senare ska bilda ett fascistiskt parti är inte lika allvarligt som att personer som varit med i flera skandaler som får en att tveka om personens politiska åsikter inleder ett samarbete med det fascistiska partiet.

I vissa fall är en skandal ett enskilt misstag eller snedsteg, i andra fall är en skandal en mindre del av ett större sammanhang där allt pekar åt samma sak.
Citera
2015-04-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Ja, olika måttstockar på vad som accepteras gäller för olika företrädare, naturligtvis. Det gäller alltid att göra en samlad bedömning.

Att en person som konsekvent tagit avstånd från extremism vid några tillfällen umgåtts med en person som senare ska bilda ett fascistiskt parti är inte lika allvarligt som att personer som varit med i flera skandaler som får en att tveka om personens politiska åsikter inleder ett samarbete med det fascistiska partiet.

I vissa fall är en skandal ett enskilt misstag eller nedsteg, i andra fall så är en skandal en mindre del av ett större sammanhang som alla pekar åt samma sak.

Du citerar nästan Skavlan ordagrant och hans fråga "hur många ggr innan det är partikultur?" Det är otroligt lustigt att se SD använda alla sina tomma termer de använder om resten av samhället nu mot sig själva...
Citera
2015-04-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
Om SD endast är intresserade av att förstöra Sverige i aningen långsammare takt än sjuklövern så är dom inte intressanta för mig. Om ledningen för SD har som främsta prioritet att få komma in i värmen hos sjuklövern så har SD tappat sitt existensberättigande..

Det Åkesson o co inte verkar greppa är att överväldigande majoritet av rösterna på SD är från människor som dels vill stoppa invandringen helt och sända tillbaka en stor del av köttberget som redan finns här och det oavsett om sjuklövern gett dessa svenska pass eller inte..

Dessa människor röstar på SD för att de tack vare medias ständiga drev och lögner TROR att SD har för avsikt att tillvarata deras intressen. Skulle media börja behandla SD som vilket parti som helst så kommer SD att förvandlas till ett meningslös kopia av C som ligger och skvalpar runt 4-6 % och i brist på partistadga samt traditionsröster antagligen åker ur ( för gott ) förr eller senare..

SD har egentligen inte gjort det särskilt bra,i alla fall inga mirakel. Att lyckas skramla ihop 13 % i landet med Europas mest extrema invandringspolitik toppat med all annan dårskap när du dessutom är " the only game in town " är inte mycket att hurra över..

Helt fel...detta kanske gällde för dem som röstade SD på90-talet.

Jag är övertygad om att väljarna vill ha ett "snällt" SD som bara vill minska invandringen, och detta främst av ekonomiska skäl. Allt annat som sticker ut kan skrämma bort dessa väljare, men detta verkar många gammel-SD'are ha svårt att förstå.
Citera
2015-04-09, 12:18
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Du citerar nästan Skavlan ordagrant och hans fråga "hur många ggr innan det är partikultur?" Det är otroligt lustigt att se SD använda alla sina tomma termer de använder om resten av samhället nu mot sig själva...

SD-Kalle är en desinformatör som gör allt han kan för att flytta fokus på vad allt handlar om, som Kasselstrand säger, att SDU-ledningen inte är obotligt lojal mot ledningen och därav kan i framtiden utgöra ett hot om platser vid köttgrytorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in