2015-04-09, 01:18
Medlem
geir44s avatar
Jomshof sier de har arbeidet for å forandre partiets ideologi. Men er det forbudt for et partimedlem?
Citera
2015-04-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonSchtekare
Att bilda ett nytt parti; ja då har man inte lärt sig av tidigare misstag. Vad är det som säger att denna gången kommer det gå hän och inga splittringar kommer ske? MSM kommer inte att ge dessa någon massmedial uppmärksamhet då effekten blir att de vinner anhängare.

Men det finns stora och viktiga skillnader som gör ett nytt parti möjligt idag. Låt mig förklara lite kort.

När SD splittrades och ND bildades konkurerade de endast om kanske 1-2% av dagens antal väljare. Alltså finns det ett mycket större hav att fiska i och fångsten blir därmed större. Under denna konkurrens på småskalig nivå var båda partierna smått okända, ungefär som SvP är idag "man har hört talas om dem" som bäst. Deras företrädare ännu mindre okända. Idag är det totala motsatsen. Hahne och Kasselstrand tillhör de mest kända ansiktena inom SD/SDU och har en viss popularitet bakom sig bland gräsrötterna. Den här uteslutningen har bokstavligen prydit varenda löpsedel i Sverige senaste två dagarna och lär fortsätta tills uteslutningarna är fullbordade. Alla som röstat på SD kommer veta att dessa två goda killar med många andra goda ungdomar och fd. partiföreträdare som också uteslutits kan bilda ett nytt parti. Så grunden är redan lagd - såvida inte anklagelserna bevisas utom rimliga tvivel.

Sedan behöver det nya partiet ingen massmedial uppmärksamhet, de behöver bara alternativa mediers uppmärksamhet och det lär de få - kanske inte av Avpixlat. Målgruppen det nya partiet har är inte samma mittenväljare som SD konkurerar om mot sjuklövern. SD har gjort klart för sig att kärnväljarna (de som till stor del röstade 2010) inte betyder något för partiet, de är redo att offras för sin nya inriktning. HÄR finns det väljares intresse att fånga. Hur många är vi som bara röstar på SD för att vi inte har något val? Men tillbaka till väljarbasen. Den här väljaren är en aktiv väljare, den här "unga arga mannen" som är aktiv på internet och troligtvis har följt det här öppna kriget. Därför behövs ingen massmedial uppmärksamhet, det räcker med en bred och glödhet medlemsbas (den gräsroten som krigade stenhårt för SD till valen) och våra egna mediekanaler tillsammans med välkända och - av många - respekterade företrädare så har du ett läge starkare än något tidigare utbrytare haft.

Det är ungefär 3 år kvar till nästa val. 2006/2007 var det nog inte många som tänkte att SD skulle komma in i Riksdagen ännu färre trodde det <2004. Att övertyga 4% av SD:s 13% på lite mer än tre år är ingen omöjlighet. Om opinionsmätningar skulle säga 1% om ett år så ligger de i ungefär samma läge som SD gjorde innan sitt intåg till Riksdagen. Omöjligt? Nej.

Man kan gå in djupare i detalj och ur fler perspektiv varför det är ett guldläge för ett nytt parti. Rätt personer, glödhet medlemsbas, stor väljarbas som nu har blivit dubbelt upp svikna; först av sjuklövern sen av SD och alternativa medier som FT som uppenbarligen redan stödjer "högerfalangen".

En sak är given, min röst och mitt engagemang får de direkt.
Citera
2015-04-09, 01:20
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Jomshof sier de har arbeidet for å forandre partiets ideologi. Men er det forbudt for et partimedlem?

Ja. Jomshof och hans vänner har ändrat SD:s ideologi och nu ska den se ut som den gör för alltid.
Citera
2015-04-09, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
En del sakliga klarlägganden från Gustav Kasselstrand: http://www.expressen.se/nyheter/vagrade-att-motas-inne-i-svts-studio/

Kudos till reportern som låter honom prata till punkt för en gångs skull.

Klart de vill låta Kasselstrand tala till punkt, varje ord som sägs i den här konflikten av alla parter gynnar Expressens agenda mer än någon annan.
Citera
2015-04-09, 01:29
Medlem
ber89luts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trippelliv
Klart de vill låta Kasselstrand tala till punkt, varje ord som sägs i den här konflikten av alla parter gynnar Expressens agenda mer än någon annan.

Expressens granskning har ju de facto gynnat SD. Att utesluta Kasselstrand och Hahne kommer också att gynna SD. Om man är av den åsikten att Sverigedemokraterna ska ha en chans att växa, det vill säga.
Citera
2015-04-09, 01:31
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Som jag skrev tidigare, vi ska vara försiktiga med vad vi säger om olika individer innan vi inte såg/ läst beviset. Om det är så att Kasselstrand och andra individer till som är medlemmar i SDU har kopplingar med nazistiska, rasistiska och andra extremistiska organisationer är det bättre om de inte finns med i partiet. Annans kan det kan sakta ned SD-s ökning.
Hahne har ju redan utsatts för antisemitismanklagelsen så där har man ju knappast varit försiktig. Frågan är då varför jag eller någon annan ska vara försiktig med vad jag säger om jag inte har sett några bevis. Har du bevis? Fram med dom i så fall. Själv har jag bara hört påståendet/anklagelsen i Nyheter Idag. Ja, sedan sa de förstås på P1 att Hahne hade uttalat stöd för en palestinsk stat - på nationalistisk grund. Hemsk antisemitism, i synnerhet då palestinier om jag förstått saken rätt - är ett semitiskt folk. Har han läst Mein Kampf också? Ernst Jünger? Hyllat Hitler för Haavara-kontraktet?
Citera
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Expo har åsiktsregister över invandringskritiker och nationalister, det är fullkomligt oacceptabelt. Att be Expo om information om identitärerna är lika logiskt som att be Arnstad om information om SD.

Inte alls.

Arnstad är teoretiker. Expo sysslar med empiri. Vill man veta om Kasselstrand umgåtts med X från Nordisk Ungdom, så finns det en chans att Expo vet något om detta – då det ingår i dess arbeta att kartlägga fascistiska och rasistiska organisationer och deras nätverk. Du kanske inte gillar denna form av kartläggning, men SD borde gilla det.

Expos roll är däremot inte att lägga ut teorier om fascism, så som Arnstadt gör – även om Arnstad (förstås, om man vet vad Arnstad stöder sig på, vilket jag vet, då jag läst de teoretiker som Arnstad grundar sig på) – gör en helt korrekt analys.
Citera
Medlem
Baertlings avatar
Halleluja! Mattias Karlsson lovar att avgå!

Amen!

En återradikalisering av partiet, om än bara i begränsad skala, får ske utan mig kvar i båten.
.
.
Och i händelse av att den dagen kommer då jag inte längre har partiets stöd för att kompromisslöst hålla kursen mot denna vision, så kommer jag med en suck av besvikelse och lättnad kliva åt sidan med förvissningen om att jag iallafall gjorde vad jag kunde, stod upp för det jag trodde var rätt och att jag åtminstone helt utan skam kommer att kunna se mina barnbarn i ögonen.

Pekoral!

Edit: Kopierat från MK:s FB
Citera
2015-04-09, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Ja, ett SD som inte är besjälat av den goda populismen, som bor lyhörd granne med demokratin och folkstyret (populus-demos-folk) och som historiskt funnit vackrast utlopp i nationalstaten, tjänar inget annat syfte än att utöva påtryckning på de andra partierna - vilket redan är uppnått (15% eller 20% spelar mindre roll).

Så länge ekonomin tillåter är alla andra partier i storkoalition mot SD. När ekonomin inte tillåter är det ingen som har något att lära av SD i form av praktisk politik - då kommer verkligheten diktera ramarna, inte SD:s kompromissförslag.

Faktum är att jag nu slås av insikten att den som i det korta perspektivet vill driva SD i en nationalistisk riktning bör stödja - KD. Om det partiet växer sig starkare kommer lockelsen bli oemotståndlig för M och FP att hänga på med egna förslag.

Då kan det som i Hannahs fall vara en folkpartist som försvarar de etniska svenska ungdomar som SD medvetet sviker eller M som vill dra ner ersättningsnivåer och mottagningsstandard mer än KD.

Vilket i sin tur skulle få ett krympande SD att försöka bjuda över. Kanske vifta med en svensk flagga och kräva likhet inför lagen även för etniska svenskar - vem vet?

Detta är intressant spelteori som kanske förtjänar en egen tråd, mod?

Om det handlar om en intern maktkamp och fall på eget grepp som gör att SD som nosat på andraplatsen och som i åratal haft ett uppsving nu faller ner som en pannkaka är det bara sorgligt. Jag håller med dig om att det till syvende och sist är verkligheten som kommer diktera ramarna. Med ett SD på första eller andra plats och som kanske hamnar i regeringsställning skulle återställandet kunna ske relativt oblodigt.

Så känns det inte efter idag. Jag måste erkänna att luften gått ur lite. Jag TROR SDs ledning gjort bort sig här. I framtiden kanske den här händelsen blir en historisk viktig händelse. Det handlade inte bara om att göra sig av med två "oönskade" tävlande och deras lojala grupp om tjugo personer utan det handlar om vilka signaler SDs ledning skickar till sina väljare och från vem de egentligen söker respekt.

Citat:
Ursprungligen postat av oyto

För övrigt håller jag förstås med om att ett nytt konservativt parti med den självklara hållningen att svenskarna är ett folk som alla andra, med universell och oprutad folkrätt och existens skulle kännas betydligt mer entusiasmerande och fräschare än SD.

Hear hear!
Citera
2015-04-09, 01:52
Medlem
Baertlings avatar
Vidare kan man spekulera om timingen i uteslutningsärendena. Helt klart tror partiledningen att det är en fördel att ta striden nu, i god tid innan nästa val. Dock ger det ju de uteslutna likaledes god tid att bygga sin organisation inför nästa val. I Stockholm Stad har man ju flera personer i kommunfullmäktige som hotas av uteslutning; främst Hahne & Haglund men kanske även Ossmer.

Det skulle ju ge dessa en alldeles utomordentlig plattform att skapa opinion om man nu vill köra vidare i nytt parti. Egentligen skulle väl även Hagnell uteslutas med hänvisning till nolltoleransen och hans 'anonyma' uttalanden vilka valsat runt på pressens förstasidor...men eftersom han är på den regimtrogna sidan kommer det väl knappast att hända?

Någon som vet om det öppnats personärende på Hagnell? Om inte så blir det väl något för Karlsson & Jomshof att förklara varför det inte hänt. För inte är det väl så att nolltoleransen är selektiv?
Citera
2015-04-09, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Detta.

Det är så man bör agera. Därav att Kasselstrand avser att sitta kvar som SDU ordförande även om han utesluts, kampen bör tas. Partiledningen har inte något stort stöd för utrensningar av den här sorten.

Möjligen kan de få stöd bland några få nytillkomna borgliga väljare, men inte bland medlemskadern, de ser det odemokratiska i detta, och är det aktiva medlemmar så inser de också att samma sak kan hända dem själva precis när som helst.

Det är förövrigt många höga SDare som inte säger ett knyst just nu. De vet att stödet inte är stort, kanske misstycker de även själva. Stellan Bojerud har redan gått ut och tagit avstånd. Frågan är, kommer han också att uteslutas? eller är han fortfarande för värdefull som fd moderat?

Ett mycket vaket noterande.

Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Som jag skrev tidigare, vi ska vara försiktiga med vad vi säger om olika individer innan vi inte såg/ läst beviset. Om det är så att Kasselstrand och andra individer till som är medlemmar i SDU har kopplingar med nazistiska, rasistiska och andra extremistiska organisationer är det bättre om de inte finns med i partiet. Annans kan det kan sakta ned SD-s ökning.

Man ska utesluta tjugotalet individer, inklusive SDU ordföranden och den nytillträdde ordförande i SD-svaga Stockholm. Man gör detta innan man presenterar bevis. Man gör sig oanträffbar. Man kan inte bete sig så här och agera på lösa boliner. Antigen har man handfast evidens och presenterar dem, eller så väntar man tills man har det och har man inte det så kan man inte utesluta pga misstanke. Jag tycker detta lämnar en väldigt bitter eftersmak.

Citat:
Ursprungligen postat av geir44

Kasselstrand säger att de är överens på alla punkter ideologiskt, men även om de inte är det så visst är det som du säger. En partimedlem måste väl få lufta sina åsikter och finns det stöd för nya tankar så utvecklas partiet i den riktningen och i annat fall inte.

Jag tror Bojerud vet vad han pratar om. Läs vad han anser på Friatider.
Citera
2015-04-09, 01:58
Bannlyst
http://www.expressen.se/nyheter/william-hahne-kallade-bartendern-for-javla-utlanning/
Citat:
William Hahne kallade bartendern för "jävla utlänning" och kastade ett ölglas på honom.
Strax innan Hahne kastades ut från puben försökte SD-politikern be om ursäkt.
- Bartendern sa att han inte tänkte godta ursäkten för att han vet att Hahne inte menar det, säger barägaren Kormákur Geirharðsson till Expressen.se.

Här är ett av skälen till varför han bör uteslutas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in