2015-04-08, 15:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men, vad händer den dag då Mattias Karlsson får frågan av Skavlan vad för sorts "nolltolerans" som gör att "aphelveten och pensionsräddare" är OK för en riksdagsman att säga om afrikaner?

Och när narrativet om ett antidemokratiskt, auktoritärt parti med fascistoida ledarprinciper får fäste - varför ska den där sossen tro att respekten för misshagliga beslut och åsikter blir större bara för att bruna SD för reell makt?

Och bilden av nepotistiska pampar som lever gott på andras idealism - är inte det bland det farligaste ett missnöjesparti kan råka ut för, eftersom populism och politikerförakt liksom per definition är viktiga drivkrafter?

Det jag menar är att media nu har hur många kilar som helst att slå in efter behag. De kanske låter bli, vem vet - men tänk bara om Expo och kvällspressen kan fortsätta att pytsa ut bevis på hyckleri och rasism hos SD i ett öppet sår resten av mandatperioden.
Jo, du har till stor del rätt, det är en svår balansgång för SD. SD har en ytterst fientlig omgivning att förhålla sig till, som sätter huggtänderna i dem vid minsta uppvisade svaghet.

Men det förtar inte min åsikt, att de kommer längst med ärlighet och genom att hålla rasism och överdriven nationalism utanför partiet. Det viktiga för SD och för Sverige är att vi snarast får en vettig och realistisk invandringspolitik.
Senast redigerad av Karman 2015-04-08 kl. 15:56.
Citera
2015-04-08, 15:56
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det är ju för övrigt intressant att SD anammar de sämsta dragen inom de två stora partierna. Inte minst eftersom stora partier måste ha en stor bredd internt för att kunna hålla ihop, tydliga exempel på detta är ju demokraterna och republikanerna i USA för att ta ett exempel men även Socialdemokraterna har i alla år inrymt flera olika falanger där det funnits en vänster falang och en höger falang. Till och med småpartierna i Sverige har ju klara interna skillnader trots att de skvalpar kring 5-6 procent Resultatet av likriktningen av stora partier för att bevara partiledningens makt ser vi ju för övrigt i dagens Socialdemokrater och Moderater. Båda partierna lider ju i dag av att man toppstyrt de och att man därför också har svårare att säkra en vettig återväxt. Samtidigt har man tillåtet en osund hejaklacksmentalitet att växa fram i Moderaterna. Följande inlägg från den moderata interndebatten är helt klart applicerbart även för SD idag:
http://www.6mannen.se/partisten/

Det verkar ju som att en del Sverigedemokrater helt klart smittats av samma sjukdom som drabbade moderaterna efter Reinfeldt tog över där inklusive en del begåvade debattörer. Allt partiledningen gör i SD är per definition rätt bara för att svensson inte annars skulle våga rösta på oss. Makten framförallt, även om vi då förlorar all vår egen politik och antingen rensar ut alla med kraft att driva en idédebatt framöver och förvandlar partiet till ett tomt skal som säkrar ledningens plats vid köttgrytorna, eller att man genom detta lägger grunden för en blodig intern uppgörelse framöver inom partiet. Till skillnad från Moderaterna (som för övrigt drev en anpassning mot media snarare än medelsvensson eftersom man i frågor som försvar och invandring gick på tvären mot de egna potentiella väljarna) har SD dock monopol på sunt förnuftbaserad politik och kommer att öka oavsett vad som händer i det här läget på kort sikt så en så här långt gången trianguleringslinje framstår bara som ännu mer märklig i det läget.

Personligen är mitt eget bästa parti i princip KD med en normal invandringspolitik. Jag är inte ett dugg intresserad av att lägga min röst på SvP så de beskyllningarna kan vi skippa. Ett av skälen till att många av oss röstade SD även innan det sista valet är bland annat som en protest mot den uppenbart undermåliga demokratiska processen i Sverige och som protest mot den tystade debatten och konsensuskulturen. Dessutom var det en signalröst. I nuläget är SD stora nog för slaget där ska vara vunnet, det viktiga nu är att bryta ner låsningarna i de övriga partierna och media eftersom SD aldrig någonsin kommer att kunna förändra läget utan att den offentliga maktapparaten och de andra partierna svänger.

Om SD bara har en osund partikultur präglad av antiintellektualism och lågt i taket att erbjuda när de andra anpassar sig till en mer normal politik, varför ska vi då fortsätta att stödja SD? Ut ur riksdagen åker de inte i första taget idag, men inser partiledningen att de just nu riskerar att göra sig osams med en stor del av de gräsrötter på nätet som utan att vara medlemmar i partiet försvarat dem i alla år? Ska man kunna bli ett stort statsbärande parti som man verkar drömma om måste man kunna tolerera olika åsikter och tillåta en bredd i debatten precis som S och M traditionellt har gjort.
Du säger det jag tänker bättre än vad jag själv kan göra, gång på gång. Med skillnaden att mitt idealparti är de gamla moderaterna för 30 år sedan, ungefär. Och det fetade är en en av huvudanledningarna att jag lämnade moderaterna, ett parti jag röstat på hela mitt liv.

Vidare, skräckexmplet vad gäller osund partikultur är ju som du säger Nya Moderaterna där de på de viktiga posterna i partiet är så bortkopplade från vad vanligt folk, och sina egna väljare tycker, att man håller på att varaktigt minska sitt stöd från 30 till 15 procentenheter, om inte mer. Tyvärr har man har ju sett samma tendenser hos SD, men jag har hela tiden hoppats att man ska gå åt motsatt håll vad man gör nu, istället blir man nu en skräckversion av moderaterna med ändå mer osund partikultur där du för att enbart kritisera partiledningen riskerar uteslutning. Samtidigt som det är så lågt i tak att dvärgar har svårt att stå upprätt. Och som du säger, precis som vi ser nymoderaater på twitter som aldrig tänkt en självständig tanke, ser vi nu i denna tråden massvis av anhängare som som blinda får följer partiledningens minsta vink,utan någon form av kritiskt ifrågasättande.

Och om SD ska gå samma väg, med en takhöjd på 80 cm och en smal, smal åsiktskorridor som svänger långt åt vänster men aldrig åt höger, så kommer de aldrig bli ett statsbärande parti. Ett sort parti kräver helt enkelt tolerans för en viss intern åsiktsbredd samt olika falanger för det är omöjligt att få en så stor del av väljarkåren att tycka precis likadant.

Partiledningen spelar ett mycket högt spel just nu. Jag har sagt det förut, men jag trodde att SD var ett parti för fritänkare och intellektuellt hederliga människor.D et är bara att se till den här tråden för att se hur fel jag haft. Man använder sig av precis samma antiintellektuella metoder som etablissemanget använt mot SD i femton år. Dvs beskyllningar med otydliga epitet, en frånvaro av likabehandling mot alla representerade i denna sörja, man lyssnar enbart på en parts beskrivning av målkonflikten etc. Ynkligt.
Citera
2015-04-08, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jc90
Åsiktskorridor inom SD? Utrensning av populistiska skäl?

Självironi på hög nivå.
Kunde inte sagt det bättre själv, blir absolut ingen röst på SD nästa gång, och absolut inte så länge den lilla grisen Mattias Karlsson är med i partiet.
Citera
2015-04-08, 16:01
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Precis mina tankar. SD har blivit mer pk än pk eftersom de hel tiden smyger, känns oärliga och flackande. Hade de bara betett sig normalt och rakryggat hade allt varit så mycket bättre. Offensivt, ärligt, högt i tak, borde vara deras ledord. Något jag tycker SDU verkar ha som inställning. Det är bara ledningen med anhang som skapat skandaler, allierat sig med extremister i smyg(expo) och ljugit
Ja det är lustigt att detta kommer upp i ljuset nu, ett rakryggat ungdomsförbund och en ledning i moderpartiet vars främsta idol tycks vara Joel Bjurströmer..
Citera
2015-04-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
Kunde inte sagt det bättre själv, blir absolut ingen röst på SD nästa gång, och absolut inte så länge den lilla grisen Mattias Karlsson är med i partiet.

Samma här. Jag personröstade William Hahne i Stockholms stad. Alla andra som stod på listan för moderpartiets räkning var aldrig ett alternativ. Hahne står för det han gör, är rakryggad och tar debatten. Samma med Kasselstrand.

Utan dessa två herrar så lägger jag också ned tron på SD.
Citera
2015-04-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Vad händer om det startas ett nytt parti? Vad står SD själva för nu? Jag är förvirrad.

För du trodde som vi andra att SD stod för rasism och extremism?
Citera
2015-04-08, 16:07
Medlem
Muwltipliers avatar
Hela SD-etablissemanget måste ha ett och samma mål. De måste vandra på en väg. Ett splittrat parti skadar i längden. I nästa val är denna händelse ett minne blott och SD kommer fortfarande vara en stark motpol mot de övriga partierna.
Citera
2015-04-08, 16:08
Medlem
MrSkargards avatar
Kasselstrand intervjuas av DN:s webbtv och går minst sagt till frontalangrepp mot stalinisten Mattias Karlsson.
Citera
2015-04-08, 16:12
Medlem
Så William hahne är alltså besviken över att SD endast diskuterar detta med Media samtidigt som SD hävdar att dom har försökt fått William till ett yttrande och dialog internt. Vem är det som ljuger?
Citera
2015-04-08, 16:12
Medlem
SYSTEMexes avatar
Skulle någon lite snabbt kunna säga vad det är för åsikter som kasselstrand och hahne har som skilljer sig från sd / som sd inte tycker om
Citera
2015-04-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
SD kommer inte falla så länge som svenska folket saknar vettiga alternativ.

Visst kan SD tappa rejält i opinionen. Jag ser SD som sista chansen att lösa problemen i Sverige civiliserat. Klarar inte SD att hålla fokus på stora frågorna utan utesluter medlemmar som anonymt yttrar sig trubbigt på nätet som aftonbladet och expressen letat upp (med olagliga metoder) så kommer man inte klara det andra heller.

Jag kan tycka att SD är lite flata i vissa frågor. Vill de hellre ingå i 8K så lär säkert hundratusentals kanske på sikt miljontals väljare dra vidare. Kanske Kasselstrand et al startar ett nytt parti?

Att de gjort en svensk version av Generation Identitaire kan väl knappast vara ett rimligt skäl. Att inte kunna identifiera en svensk eller hålla med om att alla hur som helt inte kan bli svenskar är väl inte heller ett rimligt skäl.

Jag vidhåller, Kasselstrand gjorde ett bra intryck i intervjun i morse och Karlsson håller sig undan. Det ser inte bra ut för Karlsson och SDs ledning.
Citera
2015-04-08, 16:14
Medlem
Ett inkompetent parti med inkompetenta politiker, att endast få 13 % i ett land som har en sådan extrem invandring är ett tecken på det. Lägg ner skiten, ni kommer aldrig att kunna förändra ett jävla skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in