2015-04-08, 12:57
Medlem
gunnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Ändå ganska intressant hur SDU-ledningen verkligen går händelserna i förväg. Det enda som har skett är alltså att SD öppnat ett ärende och redan då går man ut i media och talar om att man kommer bli utesluten på grund av maktmissbruk samtidigt som man kallar ledningen för diverse osmakliga saker. Ett rimligt agerande om man hade varit oskyldig hade ju varit att vänta in själva beslutet för att sedan kommentera detta och även underlaget som det tas på.

Nu går man händelserna i förväg och gör allt för att rikta uppmärksamheten mot ledningen istället för mot dem själva. Finns ingen chans att man är oskyldiga efter detta beteendet.

det är just detta jag tycker är otroligt korkat av SDU
bara sitta lugn i båten tills ärendet skall upp
är man sen besviken på utslaget kan man gnälla,för just nu känns dom som trotsiga ungar istället!
och som jag skrev igår,så verkar det vara stockholmsfalangen riskerar uteslutning
och där finns det kritik ifrån övriga Sverige att dom verkar mest vilja springa på krogen med en svans av tjejer efter sig!
jag skulle tro att många av dom tjejerna mår dåligt idag då dom inte förstått sitt eget bästa och svalt varje ord som gossarna i SDU sagt
och nu ser att man får ta konsekvenserna av det!

Ungefär som när man kom på att ens tonårsidol var ett riktigt psykfall
Citera
2015-04-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Jag sätter min hatt på att det enda som har kommit fram internt är att Jimmie Åkesson avser att avgå om inte allt för länge, till hösten eller inom något år.
Och då är Mattias Karlsson livrädd för att Kasselstrand fortfarande ska finnas kvar och i det läget kunna utmana om att bli vald av medlemmarna till partiledarposten.

Nu är det bråttom för Karlsson och då är det viktigare att att bli av med en ev motkandidat än att SDUs ordförande sitter kvar trots uteslutning.

Ja det kan nog vara här skon klämmer. Partiledningen är livrädd för att Kasselstrand ska utmana om partiledarposten.
Citera
2015-04-08, 12:59
Medlem
svallerbyttans avatar
Rätt sjukt att SDU inte ens nämner socialkonservatismen i sitt idéprogrammet.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/sdu-i-skane-sagar-sin-egen-forbundsledning/
Senast redigerad av svallerbyttan 2015-04-08 kl. 13:02.
Citera
2015-04-08, 12:59
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnark
är man sen besviken på utslaget kan man gnälla,för just nu känns dom som trotsiga ungar istället!

och som jag skrev igår,så verkar det vara stockholmsfalangen riskerar uteslutning
och där finns det kritik ifrån övriga Sverige att dom verkar mest vilja springa på krogen med en svans av tjejer efter sig!
jag skulle tro att många av dom tjejerna mår dåligt idag då dom inte förstått sitt eget bästa och svalt varje ord som gossarna i SDU sagt

Lite svårt att påverka något när man väl ställs inför ett redan fullbordat faktum.
Självklart väljer de att dra så mycket uppmärksamhet till detta som bara är möjligt, det är deras enda chans.
Citera
2015-04-08, 13:00
Medlem
Doktor Porks avatar
Det är ju för övrigt intressant att SD anammar de sämsta dragen inom de två stora partierna. Inte minst eftersom stora partier måste ha en stor bredd internt för att kunna hålla ihop, tydliga exempel på detta är ju demokraterna och republikanerna i USA för att ta ett exempel men även Socialdemokraterna har i alla år inrymt flera olika falanger där det funnits en vänster falang och en höger falang. Till och med småpartierna i Sverige har ju klara interna skillnader trots att de skvalpar kring 5-6 procent Resultatet av likriktningen av stora partier för att bevara partiledningens makt ser vi ju för övrigt i dagens Socialdemokrater och Moderater. Båda partierna lider ju i dag av att man toppstyrt de och att man därför också har svårare att säkra en vettig återväxt. Samtidigt har man tillåtet en osund hejaklacksmentalitet att växa fram i Moderaterna. Följande inlägg från den moderata interndebatten är helt klart applicerbart även för SD idag:
Citat:
I de nya moderaternas värld skall man hålla käft, rätta in sig i ledet och bara acceptera allt som den heliga stridshingsten säger och gör. I partisternas värld är det alltid fel på alla andra utom de man är dödligt lojal med. Anders Björck skall hålla käft. I en valrörelse skall alla dra åt samma håll, även om det är åt det håll avgrunden ligger. Själv tycker jag föga förvånande som Anders Björck och med alla mina gamla vänner i de gamla moderaterna som lagt sig tillrätta på sofflocket och som till och med kan leva med en sosse-regering i fyra år bara för att markera missnöjet. Man måste kunna säga att det parti man en gång tyckte var bäst är något helt annat.

Jag gråter också när ser Reinfeldt på TV4 och Nyheterna men det är absolut inte av hänförelse. Det handlar om sorg över att partisterna tagit över ett parti som tidigare var synonymt med fritt tänkande och obstinata medlemmar. Vad Reinfeldt än säger, vad statsministern än säger så är det i det närmaste bibliska citat som skapas. De nya moderaterna har blivit precis det vi föraktade under vår ungdom – ett parti där makten betyder mer än ideologin.
http://www.6mannen.se/partisten/

Det verkar ju som att en del Sverigedemokrater helt klart smittats av samma sjukdom som drabbade moderaterna efter Reinfeldt tog över där inklusive en del begåvade debattörer. Allt partiledningen gör i SD är per definition rätt bara för att svensson inte annars skulle våga rösta på oss. Makten framförallt, även om vi då förlorar all vår egen politik och antingen rensar ut alla med kraft att driva en idédebatt framöver och förvandlar partiet till ett tomt skal som säkrar ledningens plats vid köttgrytorna, eller att man genom detta lägger grunden för en blodig intern uppgörelse framöver inom partiet. Till skillnad från Moderaterna (som för övrigt drev en anpassning mot media snarare än medelsvensson eftersom man i frågor som försvar och invandring gick på tvären mot de egna potentiella väljarna) har SD dock monopol på sunt förnuftbaserad politik och kommer att öka oavsett vad som händer i det här läget på kort sikt så en så här långt gången trianguleringslinje framstår bara som ännu mer märklig i det läget.

Personligen är mitt eget bästa parti i princip KD med en normal invandringspolitik. Jag är inte ett dugg intresserad av att lägga min röst på SvP så de beskyllningarna kan vi skippa. Ett av skälen till att många av oss röstade SD även innan det sista valet är bland annat som en protest mot den uppenbart undermåliga demokratiska processen i Sverige och som protest mot den tystade debatten och konsensuskulturen. Dessutom var det en signalröst. I nuläget är SD stora nog för slaget där ska vara vunnet, det viktiga nu är att bryta ner låsningarna i de övriga partierna och media eftersom SD aldrig någonsin kommer att kunna förändra läget utan att den offentliga maktapparaten och de andra partierna svänger.

Om SD bara har en osund partikultur präglad av antiintellektualism och lågt i taket att erbjuda när de andra anpassar sig till en mer normal politik, varför ska vi då fortsätta att stödja SD? Ut ur riksdagen åker de inte i första taget idag, men inser partiledningen att de just nu riskerar att göra sig osams med en stor del av de gräsrötter på nätet som utan att vara medlemmar i partiet försvarat dem i alla år? Ska man kunna bli ett stort statsbärande parti som man verkar drömma om måste man kunna tolerera olika åsikter och tillåta en bredd i debatten precis som S och M traditionellt har gjort.
Citera
2015-04-08, 13:02
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind-d
Jag skulle vilja påstå det. Folket har fått det inbankat i skallen av media under så lång tid nu att det räcker med att nämna nationalism för att få genomsnittssvensken att rygga undan i moralpanik.

Självklart vill inte majoriteten av våra innvånare att den Svenska nationen ska gå under tillsammans med vår kultur och traditioner.
Jag tror inte genomsnittssvensken reagerar på ett sådant sätt, det kanske stämmer för gemene vänstersvensk men det är nåt helt annat. Självmotsägelsen i detta är förstås att nationalismen är det enda som kan rädda den svenska nationen från att fullkomligt kollapsa under mångkulturalismen. Tror att gemene man av idag fruktar den stundande kollapsen betydligt mer än nationalismen. Men visst, om propaganda inte fungerade i viss mån så skulle det inte användas i någon utsträckning. Finns väl alltid någon som vaggas in i god tro på att det stora hoppet ska lösa den prekära situation vi befinner oss i medelst antirasism och utrensningar i de egna leden. Humor att folk som skriver i tråden på fullt allvar tycks tro att Hahne och Kasselstrand umgås med Stefan Jacobsson på sin fritid.
Citera
2015-04-08, 13:02
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Rätt sjukt att SDU inte ens nämner socialkonservatismen i sitt idéprogrammet.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/sdu-i-skane-sagar-sin-egen-forbundsledning/

Ny ordförande för ungdomsförbundet kanske?

Han är andre vice ordförande idag, det vill säga första person bakom Hahne och Kasselstrand.

Citera
2015-04-08, 13:03
Medlem
greyhounds avatar
Även delar av SDU verkar tycka att herrarna Kasselstrand och Hahne är lite för nationalistiska.

http://www.expressen.se/kvallsposten/sdu-skane-kritisk-mot-gustav-kasselstrand/
Citera
2015-04-08, 13:03
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnark

Jag kan ändå förstå, eftersom man är säker på att man kommer att uteslutas, de har försökt att få bort dom( SDU falangen) tidigare genom diverse kupper och nu tar man uteslutningsmetoden vars underlag ska presenteras samma dag som uteslutningsbeskedet, det handlar helt om Hahne i Stockholm , man upptäckte troligtvis att det gick inte att bevisa att Hahne missbrukat medlemsregistret som man först hävdade och därmed drar man igång denna cirkus och passa på att utesluta alla andra som vågar trotsa Karlsson och hans gäng.
Ditt svammel om tonårsidol och psykfall får du tala för dig själv.
Citera
2015-04-08, 13:05
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhound
Även delar av SDU verkar tycka att herrarna Kasselstrand och Hahne är lite för nationalistiska.

Ja Pontus, som representerar SDU utan att han delar deras ideprogram och endast använder SDU för att nå SD toppen, typiskt Ja säger och medlöpare, Karlssons favorit säkerligen.
Citera
2015-04-08, 13:05
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhound

Vet min herre ens vad nationalism är för något?

Nationalism betyder att man värnar om sitt land. De blir alltså uteslutna för att dom värnar om sitt land?
Citera
2015-04-08, 13:06
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Ja det kan nog vara här skon klämmer. Partiledningen är livrädd för att Kasselstrand ska utmana om partiledarposten.

Exakt, denna rädslan har även framkommit i intern kommunikation mellan Louise Erixon(Jimmies flickvän) och vem det nu var som läckte det, att man är livrädda för just detta i SDs partitopp.

Vilket jag vill hävda är en paranoid vanföreställning, Kasselstrand har inte alls den tyngden i partiet att han skulle kunna göra en sådan sak. Inte på väldigt många år ännu.

Han sitter inte i Riksdagen, är bara 28 år, och det finns tunga och populära partirepresentanter i toppen som Jomshof. Kasselstrand, Åkesson, Söder. Även om Åkesson skulle avgå så är det otänkbart att Kasselstrand de närmaste 4 åren iallafall skulle kunna utmana om en partiledarpost.

Kanske de odemokratiska utrensningarna är på väg att ändra detta läget dock, det är många som blir förbannade när de ser orättvisor begås.

Själv ser jag den diktatoriska Karlsson som en allt mer olämplig partiledare på grund av hur han agerar internt.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-04-08 kl. 13:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in