2015-04-08, 11:01
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
SDU är radikalnationalistiskt

Nonsens, man vill hålla fast vid partiets rötter (lite mer) inte förvandla det
till Folkpartiet 2.0 som partiledningen vill. Om SDU är radikalnationalister
vad är då exempelvis SvP SuperDuper radikalnationalister?

Citat:
inte någon större betoning på icke-rasism eller demokrati,

Det finns redan SJU stycken "anti-rasistiska" (läs: svenskfientliga)
partier i riksdagen som arbetar för en upplösning av Sverige och utfasning
av dom etniska svenskarna, det behövs INTE ett till.
Det är inte därför folk röstar på SD.

Citat:
medan SD är socialkonservativt, större betoning på välfärd, demokrati, icke-rasism, öppen-svenskhet.

Återigen ingen röstar på SD för dessa frågor och få utanför det närmsta kotteriet
runt den korrupta partiledningen tycker det är något bra: Dessutom finns det redan sju partier
i riksdagen som redan står för dessa frågor...

Citat:
SDU har dessutom haft kontakt med direkt extrema etnonationalistiska rörelser och personer. Och som någon annan skrev så är SDU dessutom en del av en annan nationalistisk rörelse internationellt där mer extrema partier ingår som Front National, dessutom finns det en ryssvänlighet också som inte finns i moderpartiet.

Man har tagit kontakt med andra partier av SD:s typ ute i Europa (mellanmjölksnationalister).
Front National är Frankrikes största parti och utesluter precis som SD riktiga nationalister
och funderar på att byta namn för att det kan framstå som "Extremt". Oh the Horror, the Horror!

Citat:
Det finns absolut en ideologisk skillnad. Personer som vill få detta till att enbart handla om en "maktkamp" är troligtvis personer som själva stödjer dessa mer extrema rörelser.
Ja visst mer "extrema" (läs: inte vänster/liberala nog) än miljöpartiet då eller?
Senast redigerad av Tony Clifton 2015-04-08 kl. 11:29.
Citera
2015-04-08, 11:08
Bannlyst
Synd att sd-kritikerna skulle få rätt. Det måste ju nu stå klart för alla normalbegåvade att det är ett riktigt skit-parti. MP uteslöt inte gubben som föreslog invandringsstopp. Varför kan man inte tillåta olika åsikter i partiet? Jag ogillar liberaliseringen av partiet men tycker ändå att det är ok att de får vara med och leka.

Samtidigt håller jag med tidigare talare om att detta troligtvis inte kommer att påverka opinionssiffrorna.
Citera
2015-04-08, 11:10
Medlem
Som andra redan påpekat är det ett enormt hyckleri att kritisera DÖ för att vara "antidemokratisk" och sedan sätta sin egen interndemokrati ur spel genom att försöka utesluta partimedlemmar på svaga eller obefintliga grunder. Jag finner hela situationen och partiledningens agerande förkastligt och hoppas att ingen blir utesluten med vaga och/eller dumma påståenden som enda motivering. SD må vara toppstyrt likt de andra partierna, men man har inte sällan använt demokratiska principer och demokratins okränkbarhet som argument i debatter och i sin genomgående retorik. Jag har inte mycket över för Hahne eller Kasselstrand och jag känner inte till de andra medlemmarna som hotas av uteslutning, men om de utesluts så måste det finnas bevis och bra argument för detta. Om partiledningen misslyckas med att presentera dessa så är det ju inget snack om att det handlar om en maktkamp där partiledningen inte drar sig för att bekämpa demokratin och slå ner uppstickare för egen vinning.
Senast redigerad av ddddg 2015-04-08 kl. 11:13.
Citera
2015-04-08, 11:15
Bannlyst
Citat:
SDU är radikalnationalistiskt, inte någon större betoning på icke-rasism eller demokrati, medan SD är socialkonservativt, större betoning på välfärd, demokrati, icke-rasism, öppen-svenskhet. SDU duckar helst för frågor om de tar avstånd från rasism och ifall de företräder en öppen-svenskhet. SDU har dessutom haft kontakt med direkt extrema etnonationalistiska rörelser och personer. Och som någon annan skrev så är SDU dessutom en del av en annan nationalistisk rörelse internationellt där mer extrema partier ingår som Front National, dessutom finns det en ryssvänlighet också som inte finns i moderpartiet.

Det finns absolut en ideologisk skillnad. Personer som vill få detta till att enbart handla om en "maktkamp" är troligtvis personer som själva stödjer dessa mer extrema rörelser.
Kan du redogöra och förklara varför man inte får översätta och läsa Jünger? Betänk nu innan du kläcker ut dig något riktigt dumt att Lövfen, Reinfeldt, Svenska Akademin etc säkerligen läst Jünger med behållning.
Citera
2015-04-08, 11:23
Bannlyst
Nu är SD ett alternativ som tar hand om sina knäppgökar, ett synnerligen otrevligt jobb. Nu är väl snarast frågan vem som kontaktar Karlsson eller Åkessonförst.
Lär väl bli en borglig regering stödd av SD snart.
Hård åtstramning av invandringen lär vi få oavsett regering pga opinionsläget.
Citera
2015-04-08, 11:24
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Kan du ge några konkreta exempel på ideologiska skillnader genom uttalanden? Kasselstrand har visserligen uttalat att han 'hellre välkomnar Putin än Obama' till Stockholm, men det måste ju finnas mer om det här spolingarna är så hemska.

Ett sätt att se skillnader är att jämföra retoriken men det mest tydliga är dock om man jämför ungdomsförbundets program med moderpartiets.
Citera
2015-04-08, 11:27
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
som SD sa denna morgon på radio. Dessa personer utreds nu och man kommer presentera vad man kommer göra den 27e april. Vänta med gnället tills då. OM de utesluts kommer SD berätta varför. Har de ingen anledning kommer de inte uteslutas. Att media nu försöker göra allt för att splittra SD verkar fungera hos en del. Men ingen kommer sörja extremister som hoppar av.

Man kommer att utesluta dom och "grunderna" kommer att vara framkrystade
ur röven. Det handlar om att utradera intern opposition och säkra riksdagslönen,
det är det enda som SD:s partiledning bryr sig om. Varför man sätter hoppet
till en sådan korrupt, egennyttig och nepotistisk partiledning övergår mitt
förstånd. Dessa stolpskott kommer aldrig kunna åstakomma något positivt.

Citat:
Att media nu försöker göra allt för att splittra SD verkar fungera hos en del.

Jag tycker partiledningen gör ett bra jobb själva att skapa splittring, helt utan
yttre hjälp...

Citat:
Men ingen kommer sörja extremister som hoppar av.

Vadå "extremister" för att man inte fullt ut anammar "sjuklöverns" politik
då eller? Ni partigängare är bara patetiska, Skutan har gått på grund och
ni fortsätter hävda att kaptenen gör ett bra jobb!
Citera
2015-04-08, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ett sätt att se skillnader är att jämföra retoriken men det mest tydliga är dock om man jämför ungdomsförbundets program med moderpartiets.
Varför får man inte läsa Jünger? Finns det några demokratiska partier som förbjuder läsandet av Jünger?
Citera
2015-04-08, 11:28
Medlem
De enda som möjligen kan klaga nu när SD vill profilera sig som ett antirasistiskt, invandringskritiskt parti, är ju just rasister... Och detta borde ju faktiskt vara en utmärkt vattendelare för att sortera ur den sortens skit ur partiet.

Bra gjort SD!
Citera
2015-04-08, 11:31
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Vilka rörelser och personer är extremt etnonationalistiska och varför? Är det YEAH-samarbetet som innehåller så kallat extremt etnonationalistiska partier och personer? Och vilka i SDU har haft kontakt med de utpekade extremisterna? Själv har jag dålig koll på samtliga eurokontinentala partier, det enda jag vet om Front National är vad jag läste på deras hemsida, att de vill sänka invandringen till att omfatta 10 000 invandrare per år istället för dagens 200 000, inte så konstigt om man ser hur invandringen har havererat i Frankrike...

Själv tycker jag det är skumt att Gustav Kasselstrand föredrar Putin framför Obama, men ska ett parti ge tolkningsföreträde åt vilken politisk företrädare för vilket land som är bäst, och klanka ner på någons personliga åsikt? I USA har befolkningen det inte särskilt bra heller, och de har likt (gamla) Ryssland några liv på sitt samvete.

Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Mises
Din insyn vad radikal nationalism anbelangar är uppenbarligen kraftigt begränsad.

Som radikal nationalist har jag, när det exempelvis kommer till Kasselstrand, förhållit mig positiv till två (sekundära) saker: hans karaktär och hans, för Sverige, nyktra inställning till Ryssland (jag är emellertid, av allt att döma, mer "prorysk" än honom). I övrigt har vi lite eller ingenting gemensamt av den enkla och fullkomligt avgörande anledningen att han är kulturnationalist, medan radikala nationalister undantagslöst är etnonationalister.

En avgrund breder ut sig mellan oss.

"Extremist" betyder i sammanhanget: inte tillräckligt lojal mot sittande partiledning. Ingenting annat. Så ge fan i att kalla SDU för radikala nationalister.

Personen efterfrågade skillnader mellan SD och SDU som vissa påstår inte finns. En tydlig skillnad man kan se är vilka andra partier de allierar sig med. SD går mer åt det moderata nationalistiska hållet, ligger väldigt nära Dansk Folkeparti, med SDU mer går åt ett radikala nationalistiskt håll och ligger väldigt nära Front National, (som förövrigt Dansk Folkeparti tar avstånd från).

Det finns en tydlig skillnad i ideologier mellan Dansk Folkeparti och Front National och i förlängningen mellan SD och SDU. Att påstå att det bara handlar om att få bort kritiker stämmer alltså inte. Det finns en stor politisk skillnad i ideologi och retorik. Vilken som är bäst är sedan en annan diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Om SDU är radikalnationalister
vad är då exempelvis SvP SuperDuper radikalnationalister?

Nej, SVP är nazister.
Citera
2015-04-08, 11:33
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Att vädra sin byk offentligt, exponera sig via gammelmedia, visar en politisk omognad. Verkar som partiledningen inte klarar sina uppgifter, och häxjakt på marginellt avvikande uppfattningar hör inte hemma i SD, vars medlemmar och sympatisörer definitivt inte är en homogen massa, sannolikt väldigt spretig. Förenade av två grundfundament, politikerförakt mot gammelpartierna samt den förda invandringspolitiken. Om man på sikt skulle hamna i regeringsställning, hur skulle det ansvaret bäras, frågar man sig. Offentligt exponerade inre maktkamper ett fortsatt signum? Eller bli som Reinfeldts moderater, ett knapptryckarparti, med noll inre demokrati. Man kanske redan studerat FR:s diktatorfasoner, och smittats. Som "enda" oppositionsparti måste SD lära sig att hålla ev motsättningar internt, finns ingen anledning att blottlägga sig stup i kvarten. Att man myntat begreppet "nolltolerans" signalerar en form av rigid hållning, olyckligt PK-anfäktat begrepp. Det skall, och måste vara högt i tak, och inte åsiktskorridor a la 7parti- och gammelmediamodell.
Citera
2015-04-08, 11:33
Medlem
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertaschberg53
Synd att sd-kritikerna skulle få rätt. Det måste ju nu stå klart för alla normalbegåvade att det är ett riktigt skit-parti. MP uteslöt inte gubben som föreslog invandringsstopp. Varför kan man inte tillåta olika åsikter i partiet? Jag ogillar liberaliseringen av partiet men tycker ändå att det är ok att de får vara med och leka.

Samtidigt håller jag med tidigare talare om att detta troligtvis inte kommer att påverka opinionssiffrorna.

Dom flesta partier har olika falanger som samsas inom ett och samma
parti. Det är ENBART SD envisas med total likriktning av denna typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in